2011-08-22, 19:50
Medlem
Jag planerar att köpa en saab (begagnad i så fall, en -04 eller -05:a), spelar det någon som helst roll för mig att det går dåligt för företaget just nu, och hur i så fall?

När jag nämner för någon att jag ska köpa en saab så händer det att folk blir förvånade att jag ska köpa en när dom har haft så mycket problem på sistone. Folk säger att det kan bli svårt att hitta reservdelar t.ex., men min nuvarande bil (en -96 opel astra) tillverkas ju inte heller längre, och den hittar man lätt reservdelar till, så jag ser inte logiken i det ...

Finns det någon anledning att inte köpa just saab nu?
Citera
2011-08-22, 19:55
Medlem
Det skulle isåfall vara att den drar en hel del bensin.
Citera
2011-08-22, 19:57
Medlem
Tja, det enda som jag kan se som risk är att andrahandsvärdet på Saabar eventuellt kan sjunka mer än motsvarande bilar om bilmärket försvinner. Reserverar finns det gott om företag som vill tillverka så det är inget problem.
Citera
2011-08-22, 20:00
Medlem
Om SAAB skulle försvinna kommer inte att påverka dig som ägare något nämnvärt. Att reservdelar skulle ta slut skulle aldrig hända. Så länge bilarna finns där ute finns en marknad för reservdelar och det betyder att något företag skulle ta över reservdelsproduktionen.
Citera
2011-08-22, 20:13
Medlem
Har någon koll på hur prisutvecklingen varit på SAAB sedan all "oro" kring företaget. Om man ändå ska köpa bil. Får man då mycket bil för pengarna nu jämfört med andr likvärdiga på marknaden?
Citera
2011-08-22, 21:09
Medlem
kriminellgalnings avatar
Inget kommer hända förutom att du köper saab.

Men just nu är det faktiskt lite stökigt med reservdelar till saab vad jag hört. Men som någon tidigare skrev kommer tillverkningen av reservdelar alltid att fortgå eftersom det är där man gör dom störst vinsterna.

Sen kommer självklart värdet minska mer än motsvarande bil,se på rover och prisbilden på dom bilarna nu. Men ska du köra den tills den endast har skrotvärde så har det ingen som helt betydelse som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in