2011-08-21, 18:49
Medlem
Jag söker just nu lägenhet via boplats i Göteborg, Jag har fått flera visnings erbjudanden och jag undrar om det är okej att tacka ja till flera utan att bli sittandes med två lägenheter.

"ditt svar är bindande" står det när man svarar ja eller nej till lägenheten

Jag vet att chansen må vara liten att jag skulle få två lägenheter men är det möjligt att hamna i en sån situation? Eller kan jag fortsätta tacka ja till alla mina lägenhetserbjudanden?

Mvh Mattias
Citera
2011-08-21, 18:54
Bannlyst
nej man kan inte ha 2st hyresrätter
Citera
2011-08-22, 16:16
Medlem
Tlagnojs avatar
AA=>Bostad, hem och trädgård

/mod
Citera
2011-08-24, 13:12
Medlem
extremesantas avatar
Klart du kan tacka ja, bara för det så betyder det ju inte att du får alla du tackar ja till helt enkelt.
Citera
2013-04-15, 17:53
Medlem
politins avatar
Lyfter tråden då jag är i samma sits.
Tror inte trådskaparen menade att man kan få två hyresrätter... Men om man tackar ja till flera lägenheter och (mot all förmodan) blir antagen som hyresgäst till två stycken, finns det någon risk att bli betalningsskyldig t.ex 1-3 första månaderna (pga extra arbete för dom osv)?
Citera
2013-04-15, 17:58
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politin
Tror inte trådskaparen menade att man kan få två hyresrätter... Men om man tackar ja till flera lägenheter och (mot all förmodan) blir antagen som hyresgäst till två stycken, finns det någon risk att bli betalningsskyldig t.ex 1-3 första månaderna (pga extra arbete för dom osv)?

Du blir inte betalningsskyldig om du bara tackar ja till ett erbjudande utan att skriva kontrakt. Om du nu skulle råka få två lägenheter och det blir aktuellt med kontraktskrivning, tacka nej till det ena och tacka ja till det andra. Du ska inte bli betalningsskyldig för att du tackar nej i det skedet.
Citera
2013-04-15, 18:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politin

Nej det är ingen fara. Det är inte nödvändigt att man får en lägenhet även om man tackar ja. Det kan falla på något annat som att det finns en prick i någon myndighets register eller nåt. Man kan få en lägenhet även om man bara är typ nummer 6 i kön för lägenheten. Så uppenbarligen har 5 intressenter, varav några tackat ja men som sorterats bort och några som tackat nej, trillat bort. Inte ovanligt. Som ovan säger så är det bläcket på kontraktet som är sista ordet.
Citera
2013-04-15, 18:20
Medlem
Det är klart att man kan tacka ja till flera lägenheter, man vet ju inte om man kommer att få någon av dem så självklart går det att tacka ja till flera lägenheter om man lyckas få flera intressanta erbjudanden samtidigt. Om något/några erbjudanden är från kommunala bolag är ett tips att ringa till dem. Dom berättar gärna vilken placering du har bland dem som fått visningserbjudande.
Citera
2019-03-09, 09:58
Medlem
Bumpar tråden då jag är i samma sits.

Har fått erbjudande om visning på fyra hyresrätter i Göteborg via Boplats och dessa är nyproduktion, således är det ingen fysisk visning utan bara info som getts om de respektive lägenheterna.

Detta står i meddelandet som skickades med visningserbjudandena:
"Efter visning ska du tacka ja eller nej till att skriva kontrakt om du skulle bli erbjuden lägenheten".

Min fråga är alltså: om man tackar ja till alla fyra och skulle få flera erbjudanden om kontrakt, är man då bunden till att skriva kontrakt för flera av lägenheterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in