2011-08-21, 15:21
Medlem
Jag tror inte jag är ensam om att uppleva att samhällets komplexitet ökar. Under vissa perioder i historien så förefaller tryggheten ha varit större, du får välja valfri sådan period. Notera att jag ställer trygghet mot komplexitet medvetet eftersom jag menar att det finns ett sådant motsatsförhållande. Trådfrågan är alltså hur mycket pengar du vill betala för att ha en sådan trygghet och enkelhet som fanns då? Vilken tidsepoks enkelhet skulle du vilja ha?

Behöver vi i själva verket en myndighet för att förenkla samhället? Myndigheten för samhällsförenkling?
Citera
2011-08-21, 15:33
Medlem
Intressant fråga, men väldigt otydlig. Jag tolkar det som om du med att tryggheten har minskat. Hur menar du då?

En mer ökad komplexitet så har väl ändå tryggheten ökat?

Jag är då inte orolig för att skörden ska slå fel och att jag skall svälta ihjäl, eller att jag skall avrättas för att jag har fel åsikter, eller att jag skall få en influensa som tar död på mig, eller att... osv osv...

Missförstod jag helt frågan???
Citera
2011-08-21, 16:02
Medlem
Kariminells avatar
En epok jag hade velat testa att leva i hade varit då man inte hade tillgång till elektricitet och en massa tekniska verktyg. Helt enkelt för att få perspektiv på livet.
Citera
2011-08-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prokrastineraren
Intressant fråga, men väldigt otydlig. Jag tolkar det som om du med att tryggheten har minskat. Hur menar du då?

En mer ökad komplexitet så har väl ändå tryggheten ökat?

Jag är då inte orolig för att skörden ska slå fel och att jag skall svälta ihjäl, eller att jag skall avrättas för att jag har fel åsikter, eller att jag skall få en influensa som tar död på mig, eller att... osv osv...

Missförstod jag helt frågan???

Ja du missförtod. Jag talar inte om fysisk trygghet utan psykisk trygghet. En känsla av att man kan överblicka sin miljö som gör en mindre stressad. Men jag kanske är ensam om att känna såhär. Jag tycker allt är så kaotiskt och jag inbillar mig att det är tiden det är fel på.
Citera
2011-08-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Ja du missförtod. Jag talar inte om fysisk trygghet utan psykisk trygghet. En känsla av att man kan överblicka sin miljö som gör en mindre stressad. Men jag kanske är ensam om att känna såhär. Jag tycker allt är så kaotiskt och jag inbillar mig att det är tiden det är fel på.

Ah... låter lite som Anthony Giddens tankar kring moderniteten och det individuella jaget. Du menar att du inte känner dig "ontologiskt trygg"? (med Giddens betydelse av termen)
I så fall är du inte ensam om det, men jag håller inte med...

Känner mig trygg som det är just nu...
Citera
2011-08-21, 20:11
Medlem
Micke Ls avatar
Ökning av stress-relaterade sjukdomsfall hos den moderna människan i all ära men är inte stress och "komplexitet" fullkomligt relativt? Äger du en PR-byrå i centrala New Delhi med 200 kunder år 2011 eller arbetar på ett spinneri 1911 för att försörja en familj så är stressen relativ beroende på omständigheter och möjligheter. Det känns som att det råder en slags fabricerad nostalgi för oupplevd tider i vårt samhälle.. Om det beror på ökad stress eller att vi står inför en social revolution i vår tids samhälle där historien blir just det, historia. Det vet jag inte. Men jag vet att det är förbannat mycket enklare att förlita sig på gårdagens trygghet istället för morgondagens ovisshet.
Citera
2011-08-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke L
Ökning av stress-relaterade sjukdomsfall hos den moderna människan i all ära men är inte stress och "komplexitet" fullkomligt relativt? Äger du en PR-byrå i centrala New Delhi med 200 kunder år 2011 eller arbetar på ett spinneri 1911 för att försörja en familj så är stressen relativ beroende på omständigheter och möjligheter. Det känns som att det råder en slags fabricerad nostalgi för oupplevd tider i vårt samhälle.. Om det beror på ökad stress eller att vi står inför en social revolution i vår tids samhälle där historien blir just det, historia. Det vet jag inte. Men jag vet att det är förbannat mycket enklare att förlita sig på gårdagens trygghet istället för morgondagens ovisshet.

Jag menar att den psykiska pressen är mycket större idag än den någonsin varit tidigare. Det beror på massmedia. Framtiden ser inte ljus ut heller vilket inte underlättar. Det är en myt att det inte var bättre förr när det var ordning och reda.
Citera
2011-08-21, 21:00
Medlem
Herr obersts avatar
Frågan är en fälla. Tanken är en fälla. Du säljer något som inte kan köpas.
Citera
2011-08-24, 00:19
Moderator
sosweets avatar
Jag undrar om det hade räckt att ta sej tillbaka till tiden där fäbovallarna var i användning? Jag tror jag hade trivts rätt bra så. Med häst och vagn, fotogenlampor och lie.
Citera
2011-08-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Jag undrar om det hade räckt att ta sej tillbaka till tiden där fäbovallarna var i användning? Jag tror jag hade trivts rätt bra så. Med häst och vagn, fotogenlampor och lie.

Låter gött.

Men frågan var vad du skulle betala i reda pengar för att få känslan av kontroll och trygghet som det skulle innebära att leva på den tiden?
Citera
2011-08-25, 00:34
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Låter gött.

Men frågan var vad du skulle betala i reda pengar för att få känslan av kontroll och trygghet som det skulle innebära att leva på den tiden?
Hälften av mina tillgångar?
jag är ytterst tveksam till att tanken fungerar fullt ut i praktiken, men lite måste man ju få drömma, eller hur?
Jag anar lite ugglor i mossen av det här, du är väl inte utskickad av sittande regering för att sondera terrängen inför kommande skattehöjningar, va?
Citera
2011-08-25, 11:52
Medlem
Citat:
Jag tror inte jag är ensam om att uppleva att samhällets komplexitet ökar. Under vissa perioder i historien så förefaller tryggheten ha varit större, du får välja valfri sådan period. Notera att jag ställer trygghet mot komplexitet medvetet eftersom jag menar att det finns ett sådant motsatsförhållande. Trådfrågan är alltså hur mycket pengar du vill betala för att ha en sådan trygghet och enkelhet som fanns då? Vilken tidsepoks enkelhet skulle du vilja ha?

Behöver vi i själva verket en myndighet för att förenkla samhället? Myndigheten för samhällsförenkling?

Jag tror att en lösning för tex dig är att bo på landet, men som vi vet så är det precis det motsatta våran kära Alliansregering vill åstakomma, sätta in alla i stora städer. Och jag tror inte att det är så människor vill leva och därmed kommer sinnesfrid att bli en dyr dyr upplevelse i framtide..(kanske) Annars får du väl börja knarka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in