2016-09-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Var väl samma parkeringsvakt eller nå, fick böter för att jag stod utanför linjen vilket jag inte gjorde, fotade men gjorde bara det ena gången. Bör jag skicka in samma bilder på båda överklagningarna?

Står det verkligen utanför linjen? Är det längs med en gata, eller kan du beskriva hur bilen var uppställd?
Citera
2016-09-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Står det verkligen utanför linjen? Är det längs med en gata, eller kan du beskriva hur bilen var uppställd?
Det var snö ute så man såg inga linjer, ytterdelen av backspegeln står ca 30cm ifrån den innersta kanten på skylten, jag förutsätter att linjen går i mitten på skylten eller i ytterkant eller det iaf är det som ska räknas om man inte ser linjerna?
Det är snedparkeringar till ett lägenhetskomplex, vägen går bakom.
Citera
2016-09-20, 21:07
Medlem
Citat:
Det var snö ute så man såg inga linjer, ytterdelen av backspegeln står ca 30cm ifrån den innersta kanten på skylten, jag förutsätter att linjen går i mitten på skylten eller i ytterkant eller det iaf är det som ska räknas om man inte ser linjerna?
Det är snedparkeringar till ett lägenhetskomplex, vägen går bakom.

Visst, men vad är bilen rapporterad för? Står det just verkligen "utanför linjen"?
Citera
2016-09-20, 21:17
Medlem
Citat:
Visst, men vad är bilen rapporterad för? Står det just verkligen "utanför linjen"?
Med något hjul utanför en uppställningsplats eller annan markering, längre tid än 24 timmar i följd på vardagar..
missade nog kommatecknet... så man måste alltså flytta bilen var 24e timme? Nåväl, var nog mest för att min bil var översnöad som p-vakten fick för sig att bry sig om saken.. Aldrig hört någon som fått för det tidigare på just detta ställe.
Citera
2016-09-20, 21:20
Medlem
Citat:
Med något hjul utanför en uppställningsplats eller annan markering, längre tid än 24 timmar i följd på vardagar..
missade nog kommatecknet... så man måste alltså flytta bilen var 24e timme? Nåväl, var nog mest för att min bil var översnöad som p-vakten fick för sig att bry sig om saken.. Aldrig hört någon som fått för det tidigare på just detta ställe.

Utanför markerad plats hänvisar både till linjer i förekommande fall, men nog så ofta till de skyltar med pilar som avgränsar parkeringen. Står inget annat får parkering ske på vardagar högst 24 timmar. Antar att det just var "utanför markerad plats" som anmärkningen avsåg då, för det som du skrev först passade inte in. Är det på en parkeringsplats eller längs efter en väg? Hur var det skyltat? 24 timmarsregeln, hänvisades det till den vid lapp nummer två?
Senast redigerad av Nordiad 2016-09-20 kl. 21:22.
Citera
2016-09-20, 21:30
Medlem
Notera att vid erhållen parkeringsanmärkning, alltså en felparkeringsavgift, skall avgiften betalas innan skrivelse till polismyndigheten med hemställan om undanröjande av betalningsansvar behandlas. Vid tillfällen då det istället rör sig om kontrollavgift gäller samma regler som för andra tvistiga fordringar eftersom det är civilrätt.
Citera
2016-09-20, 21:58
Medlem
Citat:
Utanför markerad plats hänvisar både till linjer i förekommande fall, men nog så ofta till de skyltar med pilar som avgränsar parkeringen. Står inget annat får parkering ske på vardagar högst 24 timmar. Antar att det just var "utanför markerad plats" som anmärkningen avsåg då, för det som du skrev först passade inte in. Är det på en parkeringsplats eller längs efter en väg? Hur var det skyltat? 24 timmarsregeln, hänvisades det till den vid lapp nummer två?
Det är vid en väg. Hade gjort samma fel enligt båda böter, tyckte det var helknäppt då jag tolkade det som att man inte fick stå utanför markering i mer än 24 timmar, missade kommatecknet.
Skyltarna visar endast sneparkeringar och då verkar ju 24 timmar gälla.
Citera
2016-09-20, 22:43
Medlem
Citat:
Det är vid en väg. Hade gjort samma fel enligt båda böter, tyckte det var helknäppt då jag tolkade det som att man inte fick stå utanför markering i mer än 24 timmar, missade kommatecknet.
Skyltarna visar endast sneparkeringar och då verkar ju 24 timmar gälla.

24 timmar vardagar gäller städse, därest ej annan tidsangivelse är skyltad.
Citera
2016-09-25, 13:58
Medlem
mushis avatar
Jag åkte precis på en sur p-bot men tror jag kan bestrida den. Hade parkering till 11:03 (stämplad tid) och p-boten är utfärdad 11:03 och det står att det tagits foton.

Detta var en avsides parkering och jag trodde inte att de skulle kolla den så ofta på sen söndag så jag kom inte dit förens kl 12:00.

Får Parkia bötfälla en bil kl 11:03 om det står på p-lappen att man får parkera till 11:03?

Stort tack på förhand!
Citera
2016-09-25, 14:08
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushi
.

Beror på vad som står på biljetten. Står det P-tid giltig T.o.m. 11:03 så får du stå till 11:03:59.
Står det P-tid giltig Till 11:03, då får du bara stå T.o.m. 11:02:59. När klockan slagit 11:03 så är tiden ute.
Citera
2016-09-25, 17:27
Medlem
Inget tidsintervall? Alltså enbart klockslaget 11:03?
Citera
2016-10-04, 17:19
Avslutad
Så här ligger det till, från den 28 juli till 6 sept. var jag på semster dvs utomlands. När jag väl kommit hem så hade jag en bunt med post:

Det första brevet var från Securitas skickat den 27 juli där det står att jag den 15juli under natten parkerat fel och fått 400kr böter och detta var nu en betalningspåminnelse. Jag har 10dagar på mig att betala från utskriftsdatum.
Lägg märke till att dom skickar påminelse först 2 veckor efter att jag fått boten. Skickar man inte sådant lite snabbare isåfall? En böteslapp kan försvinna väldigt enkelt.

Nästa brev skickades 9 augusti och det är från inkasso där det står att dom vill ha 400kr+180kr inkassokostnad. Det ska betalas senast 17 augusti.

Det tredje och sista brevet är från kronofogden som skickades 23 augusti och där är jag nu skyldig totalt 1260,00kr till inkasso.

Jag brukar ibland under natten parkera innanför gården dvs vid byggnaden vart en container tidigare stod. Förutom mig så brukar flera av mina grannar parkera där. Förmodligen har böteslappen eller blåst bort eller så har någon tagit bort den?!

Jag ringde inkasso och förklade att jag varit utomlands men dom ville inte höra. Dom ville ha sina 1260kr. Frågade dom att om dom på fullaste allvar tror att jag sket i att höra av mig tom efter att ha fått brev från kronofogden?! Det är semstertider - folk är bortresta!
Det är inte hans problem sa han.

Ringde kronofogden för mera info och dom sa att det är upp till mig att avgöra. Det är inkasso som tar alla 1260kr. Så jag valde att bestrida skiten. Jag betalade dock 400+180kr dvs 580kr till inkasso. Inte extraavgiften dvs alla avgifter för att dom valde gå till kronofogden.

Idag så har jag fått ett brev där det står att kronofogden valt att föra över ärendet till Tingsrätten.
Herregud! För resterande 680kr som Inkasso kräver.

Har jag någon chans? Har kvitton från färjan med datum samt mitt eget namn som bevisar att jag varit bortrest. Har tingsrätten ens tid med sådant här?

Annars så har jag allting på autogiro och aldrig någonsin haft skuld hos någon. Jag hade tyvärr ingen som kunde komma och öppna min post & tänkte inte så mycket mera på det just pga att jag har allting på autogiro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in