2011-08-20, 23:10
Medlem
Hej!

Jag har tänkt rätt mycket och undrar nu, hur bra bör man vara om man går estet under sina 3 år i gymnasiet? Jag lär mig låtar, solon mm. rätt snabbt och kan hitta på små melodier själv. Dock så kan jag inte stämma en gitarr eller klura ut ett riff utan att kolla upp tabs. Man bör väl kunna jamma i ett band hyfsat? Själv har jag aldrig lirat i ett band... De som går estet hur bra brukar de vara eftersom de förhoppningsvis lirat sina instrument bra mycket längre än mig? Jag är självlärd och har därför alltid bara tagit ut tabs för att lära mig mer och mer. Kan inget om att jamma i ett band..

Skulle gärna uppskatta lite tips och råd!
Citera
2011-08-20, 23:23
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Tjaa sist jag kolla går man i skolan för att lära sig...
Citera
2011-08-21, 00:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Vissa som går estet kommer in direkt på musikhögskolor och får *nästan* fast jobb som musiker. De spelar mycket, men kanske inte kan försörja sig på det.

Andra som går estet är inte med på en enda lektion, åker sedan på bartenderutbildning i thailand och gör något helt annat i livet.

Det är upp till dig hur bra du blir.
Citera
2011-08-21, 13:02
Medlem
CXTs avatar
Om du tycker det är roligt så kommer du att lära dej under tiden.

Om du tycker att något annat känns roligare, kör på det istället.
Citera
2011-08-21, 13:10
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahoh
Hej!

Jag har tänkt rätt mycket och undrar nu, hur bra bör man vara om man går estet under sina 3 år i gymnasiet? Jag lär mig låtar, solon mm. rätt snabbt och kan hitta på små melodier själv. Dock så kan jag inte stämma en gitarr eller klura ut ett riff utan att kolla upp tabs. Man bör väl kunna jamma i ett band hyfsat? Själv har jag aldrig lirat i ett band... De som går estet hur bra brukar de vara eftersom de förhoppningsvis lirat sina instrument bra mycket längre än mig? Jag är självlärd och har därför alltid bara tagit ut tabs för att lära mig mer och mer. Kan inget om att jamma i ett band..

Vilket gymnasium hade du tänkt söka till?

Det brukar väl vara ett inträdesprov, du får spela, både på gehör och låt/ar.

Förutom alla kommunala gymnasium som har estet-linjer så skulle jag ragnordna Stockholms musikgymnasium i fallande ordning, det får bli en topp tre.

Rytmus (antagligen Sveriges bästa)
Kulturama
StEG (Stockhoms Estetiska Gymnasium)

Nu var det pruttmånga år sedan jag gick på gymnasiet så det kan ha ändrats.
Citera
2011-08-21, 16:47
Medlem
jag tror inte det blir något test eftersom vi blev erbjudna det nu när vi börjar, visste inte äns att man kunde ha estet på min teknik linje. Men är gehör testet viktigt? och hur fungerar det?
Citera
2011-08-21, 17:53
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
jag tror inte det blir något test eftersom vi blev erbjudna det nu när vi börjar, visste inte äns att man kunde ha estet på min teknik linje. Men är gehör testet viktigt? och hur fungerar det?

Börjar var då?

Att läsa någon form av kultur-ämnen är väl något man läser i alla gymnasielinjer? (bild, dans, musik eller teater typ).

Jag har själv inte försökt komma in på något musikgymnasium men jag vet att de som gjorde det fick sitta rygg mot rygg med en lärare så skulle man spela det som läraren spelade och så satt det någon och skrev ner vad man klarade och vad man inte klarade.
Citera
2011-08-21, 19:41
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Hej!

Varför inte prata med studievägledaren om vilka krav som krävs? Och sen finns det ju olika grenar inom estet, men jag antar att det är musik du tänkte söka...

Eftersom det är 18-årsgräns på FB så borde du inte vara här.
Citera
2011-08-21, 20:55
Medlem
astics avatar
Citat:

Jag tror du pratar om ditt estetiska val. Isf är det en (50p?)-kurs och du behöver knappast kunna något.
Citera
2011-08-22, 17:20
Medlem
har löst det, hoppar det och lira mer hemma istället^^ tar nog musik individuellt val i tvåan
Citera
2011-08-22, 21:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Vilket gymnasium hade du tänkt söka till?

Det brukar väl vara ett inträdesprov, du får spela, både på gehör och låt/ar.

Förutom alla kommunala gymnasium som har estet-linjer så skulle jag ragnordna Stockholms musikgymnasium i fallande ordning, det får bli en topp tre.

Rytmus (antagligen Sveriges bästa)
Kulturama
StEG (Stockhoms Estetiska Gymnasium)

Nu var det pruttmånga år sedan jag gick på gymnasiet så det kan ha ändrats.

Södra Latin?

-----

I övrigt så är inte musik som individuellt val alls samma sak som att gå estetiskt gymnasium. Det ni får göra är att ha musik 5 timmar i veckan i tvåan och 3 timmar i trean. Detta kommer fokusera på att spela tillsammans, ja. Ni får inte musikteori och sådant i någon större utsträckning utan det fokuserar, som sagt, på att spela enklare saker i grupper.
Citera
2011-08-22, 22:00
Medlem
Naikons avatar
När man söker in till estetiska musikinriktning, så gör man oftast ett intagningsprov. Blir du intagen så blir du Men det är väl vanligast att man redan spelar i ett band och att man utövat sitt instrument länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in