Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-20, 22:25
Medlem
Jag har ett par filer med ett helt OS. Det är windows 1.0. Man fick alla filer till båda floppydiskarna bara rakt upp och ner. Inte i någon iso eller liknande.
Någon som vet hur man ska göra för att få det till en usb som man kan boota från sen?

laddade ner det härifrån
Citera
2011-08-20, 22:39
Medlem
Har svårt att tänka mig att Windows 1.0 går att köra på en modern dator.
Citera
2011-08-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Har svårt att tänka mig att Windows 1.0 går att köra på en modern dator.
Det e fullt möjligt eftersom det e DOS man använder med ett grafiskt skal.
Citera
2011-08-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathdevil
Det e fullt möjligt eftersom det e DOS man använder med ett grafiskt skal.
Funkar DOS på moderna datorer alltså? Ballt.
Citera
2011-08-21, 00:35
Moderator
Protons avatar
Citat:
Jag har ett par filer med ett helt OS. Det är windows 1.0. Man fick alla filer till båda floppydiskarna bara rakt upp och ner. Inte i någon iso eller liknande.
Någon som vet hur man ska göra för att få det till en usb som man kan boota från sen?

laddade ner det härifrån
Även om ditt bios har stöd för att starta från ett USB-minne tvivlar jag på att en omoddad DOS-version har det. Tror du kommer få väldigt svårt att starta det där från USB.
Citera
2011-08-21, 00:50
Medlem
petterkatts avatar
Som nån sa ovan, Windows 1.0 är inte ett OS utan ett GUI.

Om jag inte minns fel kan man köra det via Dosbox, borde väl vara möjligt att få det att boota från CD om du orkar bråka en del, från USB tror jag det är kört då, om jag inte minns fel, inte funkar med El Torito från USB, och DOS inte vill boota från skrivskyddat media på annat sätt.

Tänk på att gamla Win1 inte har stöd för annat än FAT16, så att accessa din hdd i FAT32, FATex eller NTFS kan, om du lyckas med det, fucka upp rätt bra.

Kommer ihåg när jag körde PC-Tools på FAT32 för en jäva massa år sedan, rubbet gick åt skogen...
Citera
2011-08-21, 02:04
Avstängd
Nej, det går inte att köra Windows 1.0 på en modern dator och inte från en USB-sticka. Du måste använda en DOS-emulator (ja, DOS). Det är en GUI ovanpå DOS och kräver alltså det i botten för att kunna köra.
Citera
2011-08-21, 10:33
Medlem
Finns det något annat skäl till att du vill göra detta än att "du kan"?

Jag har försökt att få Win 1.0 att fungera i Dosbos, men utan resultat.
Citera
2011-08-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, det går inte att köra Windows 1.0 på en modern dator och inte från en USB-sticka. Du måste använda en DOS-emulator (ja, DOS). Det är en GUI ovanpå DOS och kräver alltså det i botten för att kunna köra.

Har laddat ner dosbox och hur ska man göra då? Har testat lite olika sätt. KOmmer till att man ska installera det men kommer inte längre. Den gpr bara runt runt hela tiden.
Citera
2011-08-21, 18:29
Avstängd
Citat:
Har laddat ner dosbox och hur ska man göra då? Har testat lite olika sätt. KOmmer till att man ska installera det men kommer inte längre. Den gpr bara runt runt hela tiden.

Det verkar inte funka att köra Windows 1.0 på DOSbox:

http://www.dosbox.com/comp_list.php?showID=3231&letter=W

Möjligt att det finns andra emulatorer som klarar av den men det är tveksamt.
Windows 1.0 är ett väääldigt gammalt och primitivt system (eller shell rättare sagt). En bilanalogi skulle vara en T-Ford (Windows 1.0) mot en Mclaren F1 (Windows 7).

Windows 2 och 3 ska däremot fungera men någon garanti finns det knappast. När det gäller Windows 3.11 som jag tycker är fullt tillräckligt för dem som är intresserade av hur hobby-windows (NT 3.1, förfadern till dagens Windows 7 hade precis släppts men var enbart till för företag) såg ut förr i tiden så rek jag att man hellre kör den i Virtual PC 2007 eller VirtualBox.

http://blogs.msdn.com/b/virtual_pc_guy/archive/2004/10/28/248940.aspx

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=4580
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in