2016-09-05, 15:18
Medlem
Vad är anledningen till att blå nålar( 0.6 × 25 mm) används istället för grå nålar (0.4 × 0.25 mm) för injects?
Citera
2016-09-05, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mista.mista
Vad är anledningen till att blå nålar( 0.6 × 25 mm) används istället för grå nålar (0.4 × 0.25 mm) för injects?

Det är en smaksak smalare nålar tar längre tid men känns mindre. Små doser kör jag insulinnål och orange när det blir lite mer volym i grytan.
Citera
2016-09-05, 16:28
Medlem
Dessa ampuller gör mig galen.
Tog sönder 3 st innan jag fick upp den dosen jag skulle ha i pumpen. Första gick sönder o lite spilldes, andra skar jag fingret på och det fick alltså bli en tredje för att uppnå önskad ml mängd.
Dessutom fick jag byta nål eftersom den nog blev trubbig efter att ha sugit upp oljan från ampullernas botten.
Enkla tips o trix ni plockat med åren som ni vill dela med er?
Kanske jag inte är den första som haft svårt med dessa små coca cola flaska miniatyrer....
Senast redigerad av Mista.mista 2016-09-05 kl. 16:30.
Citera
2016-09-05, 16:41
Bannlyst
Citat:
Känslan i sticket.
Citera
2016-09-05, 16:50
Medlem
Citat:
Tog sönder 3 st innan jag fick upp den dosen jag skulle ha i pumpen. Första gick sönder o lite spilldes, andra skar jag fingret på och det fick alltså bli en tredje för att uppnå önskad ml mängd.
Dessutom fick jag byta nål eftersom den nog blev trubbig efter att ha sugit upp oljan från ampullernas botten.
Kanske jag inte är den första som haft svårt med dessa små coca cola flaska miniatyrer....

Denna snubbe har fått förklarat för sig redan vilka standardnålarna är och varför.
Sa även att det skulle vara segt att använda sig av 0,4 nålar
Sist men inte minst fick förklarat för sig att byta nål efter uppsug.

Ampuller kör jag inte med men sa även att han skulle vara försiktig med att slå i med nålen.

Avgör själv om ni vill svara:/
Citera
2016-09-05, 17:03
Medlem
Min forne vän, vår diskussion gällde vial ej ampull.
Men tack o hej iaf.
Nybörjarfrågor här, separat tråd för er veteraner.
Nybörjartrådar ska innehålla dumma frågor, men tack för att du får mig att framstå som ett troll :/
Citera
2016-09-05, 17:18
Avslutad
Citat:

Ta tag i toppen med en liten bit papper så du inte skär dig bara vrida med hjälp av tummen klick säger det. Sen tar du och suger upp med grön/blå och byter till orange eller vadsomhelst som du injicerar med. Bara blattar och tiggare som använder samma nål för uppsug och injekt.
Citera
2016-09-05, 17:31
Medlem
Citat:
Dessa ampuller gör mig galen....
Dessutom fick jag byta nål eftersom den nog blev trubbig efter att ha sugit upp oljan från ampullernas botten.....

Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Ta tag i toppen med en liten bit papper så du inte skär dig bara vrida med hjälp av tummen klick säger det. Sen tar du och suger upp med grön/blå och byter till orange eller vadsomhelst som du injicerar med. Bara blattar och tiggare som använder samma nål för uppsug och injekt.

Citera
2016-09-05, 19:11
Medlem
Citat:
Min forne vän, vår diskussion gällde vial ej ampull.
Men tack o hej iaf.
Nybörjarfrågor här, separat tråd för er veteraner.
Nybörjartrådar ska innehålla dumma frågor, men tack för att du får mig att framstå som ett troll :/

Minns ganska tydligt vår diskussion där sa jag också till dig samma saker som du frågar om.
Det är inga dumma frågor men det är frågor som du kom till mig med och som redan svarats på.
Istället för att låta experterna ta sin tid till att svara på din tveksamhet så bedömde jag att dom kanske ska veta att du redan fått svar.

Tror dom flesta fattar att du inte trollar så du behöver inte vara orolig
Citera
2016-09-05, 22:55
Medlem
Har en fråga angående hälsokontroller.

Citat:
Om en person misstänks för brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis och åklagare. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala till exempel rattfylleri som vårdpersonal har rätt att anmäla.
Citat:
Dopningslagen (SFS 1991:1969) förbjuder innehav och försäljning av bl a syntetiska anabola steroider samt testosteron och dess derivat. Dopningslagen trädde i kraft 1 juli 1992. Lagen skärptes 1999 till att också innefatta bruk av dopningsmedel, och straffskalan höjdes till fyra års fängelse. Våren 2010 föreslogs att maximistraffet för grovt dopningsbrott skulle höjas till fängelse i sex år. En ytterligare skärpning av dopningslagen gjordes hösten 2010 rörande kemiska substanser som ökar produktionen eller frisättningen av testosteron [9]. Dessa lagändringar trädde i kraft den 1 april 2011. På Folkhälsoinstitutets webbplats [10] finns en förteckning av de substanser som omfattas av dopningslagen.

Med det fetmarkerade i åtanke, är det lugnt att gå och göra en fullständig hälsokontroll på werlabs?
Gjorde en innan jag klev på, tänke göra en under snart och även en efter avslutad pct.
Kommer ha höga testosteronvärden & vill som sagt inte åka på något
Citera
2016-09-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igno

Med det fetmarkerade i åtanke, är det lugnt att gå och göra en fullständig hälsokontroll på werlabs?
Gjorde en innan jag klev på, tänke göra en under snart och även en efter avslutad pct.

Du behöver inte oroa dig. Låt oss nu leka med tanken att de faktiskt skulle bry sig, så uppfyller det inte rekvisiten för att få lämna ut uppgifterna eftersom straffvärdet hamnar på som lägst böter, och som högst fängelse i sex månader.
Citera
2016-09-06, 08:10
Medlem
HeadOfBoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igno

Klurigt det där, dom har både anmälningsplikt och tystnadsplikt. Vet inte var gränsen går, men har aldrig hört talas om någon som via Werlabs har blivit anmäld. Det är ju privat, och dom skulle skjuta sig själv i foten om dom gjorde det. Det är annorlunda och i min bok farligare att gå till en vårdcentral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in