2004-11-23, 13:32
Medlem
alter egos avatar
Har länge tänkt läsa några av Nietzches verk, och nu när jag verkligen bestämt mig för att göra det började jag undra: finns det något man bör börja med, och vad är då det? "Beyond Good And Evil" och "Untimely Meditations" verkar kunna vara intressanta, men är det något man borde läsa innan för att förstå Nietzches teorier och argument?
Citera
2004-11-23, 13:51
Medlem
Ezzelinos avatar
Nu när Brutus Östlings bokförlag (http://www.symposion.se) ger ut en samlad Nietzscheutgåva i bra översättningar tycker jag förstås att du bör läsa den snarare än engelska tolkningar (om du inte läser tyska).

Förutom de volymer som nämns på Symposionsajten har de också hunnit få ut en volym med Bortom gott och ont och Till moralens genealogi, sena verk med Nietzsche där han är som hårdast, djärvast och mest svårsmältbar för den liberalprogressiva bourgeoisin. Den glada vetenskapen eller Morgonrodnad kan vara bra som första direktkontakt med hans stil, och ett par svenska böcker om mannen och hans tänkande är läsvärda: Rüdiger Safranskis Nietzsche - tankarnas biografi och Carl-Göran Ekerwalds Nietzsche - liv och tänkesätt (på engelska, tyska och franska finns hela bibliotek av Nietzschestudier, det har gått inflation i dem, inte särskilt många är nödvändiga, men det finns en handfull bra monografier).
Citera
2004-11-23, 13:51
Medlem
prettygirls avatar
Thus Spoke Zarathustra
Citera
2004-11-23, 14:19
Medlem
alter egos avatar
Många tack för de snabba svaren och fina tipsen!
Citera
2004-11-23, 16:10
Medlem
dIRe_s avatar
Vill bara varna dig för att de äldre svenska översättningarna av hans verk är ruskigt svårlästa. Det känns som om man gör LÄS på högskoleprovet när man läser dem.

Tycker att du ska satsa på den där nyöversatta samlade Nietzscheutgåvan.
Citera
2004-11-23, 17:38
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Also Sprach Zarahtustra, härlig läsning, ger ett ganska bra grepp om Nietzsches tankegångar, men att läsa en biografi (iaf en kort sådan) skadar inte för att förstå honom bättre. Sen är det viktigt att se till den tiden han levde i innan man börjar trycka stämplarna i bläcket.
Citera
2004-11-23, 17:46
Medlem
Eremitens avatar
Läs gärna en biografi först. Jag kan rekommendera den som Ezzelino nämnde av Carl-Göran Ekerwald.
Citera
2004-11-23, 18:06
Medlem
The Jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
Also Sprach Zarahtustra, härlig läsning, ger ett ganska bra grepp om Nietzsches tankegångar, men att läsa en biografi (iaf en kort sådan) skadar inte för att förstå honom bättre. Sen är det viktigt att se till den tiden han levde i innan man börjar trycka stämplarna i bläcket.

Absolut. Det är inte svårt att dra paraleller till Hitler m.fl. om man inte vet vad han var för någon och hur han levde.
Citera
2004-11-24, 21:14
Medlem
Ouroboross avatar
Du kan ju alltid kolla runt lite på http://www.geocities.com/thenietzschechannel/ innan du bestämmer dig vad du först ska låta de små grå brottas med.

Själv skulle jag rekommendera att du börjar med Beyond good and evil, och väntar med Zarathustra tills långt, långt senare.

Och angående Nietzschebiografier, bara såhär i förbifarten, så har de jag läst alla varit någorlunda intressanta, men tyvärr alltför uppkluddade med moralistisk dynga ämnad att "rentvå" honom från nazianklagelserna och jag vet inte vad ... blä i alla fall.
Citera
2004-11-24, 23:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouroboros
Du kan ju alltid kolla runt lite på http://www.geocities.com/thenietzschechannel/ innan du bestämmer dig vad du först ska låta de små grå brottas med.

Själv skulle jag rekommendera att du börjar med Beyond good and evil, och väntar med Zarathustra tills långt, långt senare.

Och angående Nietzschebiografier, bara såhär i förbifarten, så har de jag läst alla varit någorlunda intressanta, men tyvärr alltför uppkluddade med moralistisk dynga ämnad att "rentvå" honom från nazianklagelserna och jag vet inte vad ... blä i alla fall.

Curt Paul Janz levnadsteckning i tre volymer är den mest omfattande och sakliga jag känner till, det biografiska standardverket, och ägnar sig inte så mycket åt "tolkningar", som mycket riktigt kan vara påfrestande. Ernst Bertrams Nietzsche - Versuch einer Mythologie från omkr. 1920 är mycket läsvärd, ett par kapitel finns i sv. övers. i Res Publicas Nietzschenummer, som presenteras på Symposionsajten.
Citera
2004-11-26, 13:38
Medlem
Faustuss avatar
Tycker tvärt emot somliga andra att man bör vänta med Zarathustra, som ofta är poetiskt kryptisk och inte särskilt typisk för Nietzsches annars klara stil. Önskar man ett sammanhängande filosofiskt verk är Till moralens genealogi ett bra val. Annars de aforistiska verk som Ezzelino nämnt.

Och man bör, som alltid när det gäller tysk filosofi, absolut undvika engelska översättningar. De svenska är garanterat närmare originalet.
Citera
2004-12-02, 15:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Thus Spoke Zarathustra

Ska man tvunget översätta till engelska så bör den rimligtvis heta "Thus Spake Zarathustra"... har dock sett att båda varianterna förekommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in