2011-08-20, 08:48
Medlem
Clodiuss avatar
Man brukar ju när det gäller spekulationerna om liv utanför jorden förutsätta att tillgång till någon hyfsat stabil vätska är en förutsättning för att liv skall kunna uppkomma. Detta har rimligne att göra med att komplex kemi och metabolism mycket lättare kan förekomma i vätskefas än i fast fas eller gasfas.

Förjdaktiligen letar man efter flytande vatten (Mars, Enchiladus (?), Titans innandömme och Europa) i första hand, och andra vätskor (etan och metan på Titans yta, kväve på Triton) i andra hand.

Men - om jag inte fattat saken fel finns en enorm vätskefas mellan stenkärnan och atmosfären på Neptunus, och kanske också på Uranus, men jag har aldrig hört några spekulationer om att liv skulle kunna utvecklats här? Är magnetfältet för starkt? Annars torde vätskan här överstiga all annan vätska i solsystemet med råge.

Eller har jag fattat fel/missförstått något?
Citera
2011-08-20, 09:22
Medlem
BF_Swedens avatar
Det här kanske kan vara en av förklaringarna till att forskarna inte är så optimistiska när det gäller liv på Neptunus?

Från Wiki: Neptunus atmosfär är en av de kallaste i universum och temperatur i molntopparna kan vara så låg som sjuttio kelvin (-200 °C).
Citera
2011-08-20, 10:20
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det här kanske kan vara en av förklaringarna till att forskarna inte är så optimistiska när det gäller liv på Neptunus?

Från Wiki: Neptunus atmosfär är en av de kallaste i universum och temperatur i molntopparna kan vara så låg som sjuttio kelvin (-200 °C).

Temperaturen är inga problem nödvädnigtvis så länge det är . Jag snackar alltså om under molnen.
Citera
2011-08-20, 13:21
Medlem
Clodiuss avatar
Temperaturen är inga problem nödvädnigtvis så länge det är vätska, men men jag snackar alltså om lager en bit in i Neptunus snackar alltså om under molnen, manteln. Den lär vara flera tusen grader varm, men eftersom molen ovanför är kallare bör det väl finnas ett lager med någerlunda livsvänlig temperatur. Det höga trycket skulle orsaka vätskeform, eller är jag ute och cyklar?
Citera
2011-08-20, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Temperaturen är inga problem nödvädnigtvis så länge det är vätska, men men jag snackar alltså om lager en bit in i Neptunus snackar alltså om under molnen, manteln. Den lär vara flera tusen grader varm, men eftersom molen ovanför är kallare bör det väl finnas ett lager med någerlunda livsvänlig temperatur. Det höga trycket skulle orsaka vätskeform, eller är jag ute och cyklar?

Jag tror att anledningen till att man inte är så optimistisk till att hitta liv där är för att vi inte vet någon annan vätska än vatten som liv kan uppstå i. Och såvitt jag vet så finns inte vatten på Neptunus?
Citera
2011-08-20, 14:21
Medlem
Varför kallas Neptunus för isjätte?
Är det för att det finns ett väldigt tjockt lager av is?
Vad blir det då för tryck i "oceanen"?
Citera
2011-08-21, 20:04
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Jag tror att anledningen till att man inte är så optimistisk till att hitta liv där är för att vi inte vet någon annan vätska än vatten som liv kan uppstå i. Och såvitt jag vet så finns inte vatten på Neptunus?
Precis. Det man främst söker efter är inte vätska i allmänhet utan vatten. Vatten har en mängd egenskaper som inga andra material har, och som är totalt avgörande för livet på jorden och därigenom förmodligen också är det på andra platser.
Citera
2011-08-22, 11:07
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Klart att det finns is på Neptunus vissa har åkt skridskor där ...
As is customary in planetary science, this mixture is referred to as icy even though it is a hot, highly dense fluid. This fluid, which has a high electrical conductivity, is sometimes called a water-ammonia ocean. At a depth of 7000*km, the conditions may be such that methane decomposes into diamond crystals that then precipitate toward the core. The mantle may consist of a layer of ionic water where the water molecules break down into a soup of hydrogen and oxygen ions, and deeper down superionic water in which the oxygen crystallises but the hydrogen ions float around freely within the oxygen lattice.
Saxat från wiki.
Citera
2011-08-24, 22:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Precis. Det man främst söker efter är inte vätska i allmänhet utan vatten. Vatten har en mängd egenskaper som inga andra material har, och som är totalt avgörande för livet på jorden och därigenom förmodligen också är det på andra platser.

Mja..... Visst är det så att vatten ha en mängd intressanta egenskaper, som att is flyter, att det är ett mycket generellt och bra läsningsmedel och enkelt kan delta i många kemiska reaktioner, men jag skulle inte gå så långt så att jag skulle utesluta liv baserat på andra vätskor. Det jag har hört är flytan etan/metan, där det finns vissa spekulationer om hur en biokemi skulle kunna se ut, och ett annat förslag är flytande kväve som finns på Triton, Neptunus största måne.

Men når det gäller själva Neptunus så är det väl vatten eller möjligen vatten ammon iakblanding som är aktuellt?
Citera
2011-08-27, 21:52
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mja..... Visst är det så att vatten ha en mängd intressanta egenskaper, som att is flyter, att det är ett mycket generellt och bra läsningsmedel och enkelt kan delta i många kemiska reaktioner, men jag skulle inte gå så långt så att jag skulle utesluta liv baserat på andra vätskor. Det jag har hört är flytan etan/metan, där det finns vissa spekulationer om hur en biokemi skulle kunna se ut, och ett annat förslag är flytande kväve som finns på Triton, Neptunus största måne.
Därför skrev jag "och därigenom förmodligen också". Visst, vi kanske är förblindade av vår egen värld och våra egna perspektiv och visst, vi kan missa någonting mycket mycket intressant om vi utesluter liv utan vatten, men med dagens kunskaper är det i princip omöjligt att föreställa sig liv utan vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in