Citat:
Ursprungligen postat av saurez
Allt pekar ju på att det är Cracker. Hur pass säker är du på mars/april 1991 egentligen? Crackers skiva kom ut i mars 1992...
Mycket pekar förvisso mot Cracker, men problemet är att melodin i refrängen inte stämmer med min minnesbild. Dessutom är jag säker på årtalet 1991 eftersom jag mekade med en gammal bil vid den tidpunkten och hade radion på under tiden. Det blev liksom en signaturmelodi för mitt tillsynes eviga mekande och refrängen "I see the light at the end of the tunnel" fick en slags innebörd när jag började bli färdig. Låten fick också konkurrens i radion av Scorpions "Wind of Change" som släpptes i april 1991, vilket bekräftar årtalet.
Refrängen kan dock ha varit "There's a light at the end of the tunnel" eller "We see the/a light..." eller någon variant på detta. Jag har dock för mig att det lät så här:
"I see the light" [Gitarr] "at the end of the tunnel" med en lite glad och upplyftande rockliknande melodi.
Jag har inte hört låten sedan 1991 vilket är konstigt eftersom den måste ha varit hyperpopulär med tanke på hur ofta den spelades. Varje prat/musik-program i P3 körde låten från morgon till kväll.
Finns det inget arkiv man kan vända sig till eller någon känd kalenderbitare som har koll på allt i musikvärlden? Är det någon mening att dra iväg ett mejl till SR och fråga? Man vill ju inte göra sig löjlig med den vaga information man har att komma med.
Fan också att jag skulle snöa in på den här oviktiga skiten...