2007-08-05, 20:01
Medlem
Tre franska raplåtar i popnonstop?

I P3-programmet Popnonstop tidigare i veckan hade de fransk rap som tema och körde tre låtar på rad... kan inte hitta namnen på dem när jag söker... någon som vet vilka det var? Annars kanske ni kan ge förslag på kända franska rapartister då det lär ha varit de kändare som spelades upp på radion.
Citera
2007-08-05, 20:05
Medlem
sinologens avatar
Saïan Supa Crew är rätt kända, MC Solaar likaså.
Citera
2007-08-05, 20:07
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankamo
I P3-programmet Popnonstop tidigare i veckan hade de fransk rap som tema och körde tre låtar på rad... kan inte hitta namnen på dem när jag söker... någon som vet vilka det var? Annars kanske ni kan ge förslag på kända franska rapartister då det lär ha varit de kändare som spelades upp på radion.
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/tabla/latlista.asp
Citera
2007-08-05, 20:42
Medlem
Neonhasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankamo

Det ligger en länk till låtlistan o om du inte hittar så var de tre låtarna:
1. MC SOLAAR
"LA BELLE ET LE BAD BOY"

2. SAIAN SUPA CREW
"LA PATTE"

3. 113 feat Demon One
"C'est même pas la peine"

Alla tre är från Paris och har väl satt fransk hiphop på kartan. X-Raisons (skiva)med Saian Supa Crew är riktigt bra tycker jag. Även Hold up är bra, det är den skivan som La Patte ligger på.
Citera
2007-08-05, 20:53
Medlem
kickes avatar
Namn på en låt på youtube??!(bizarre och king gordy)

Kan någon säga mig vad låten i videon heter, och eventuellt vilket album den e med på??!

http://www.youtube.com/watch?v=NIheyJ6QcUw
Citera
2007-08-05, 20:57
Medlem
Dan-Banans avatar
Ok, fick fragment av en låt i skallen idag, och det enda jag kommer ihåg är att texten är i stil med "nobody moves, nobody gets hurt".

Detta var en låt i elektroniskt stuk i stil med electro/house/techno eller något liknande, så We Are Scientists, Eazy-E & Yellowman (som har gjort låtar med den titeln/texten) går fetbort. Kan hända att det är någon sorts cover/remake/sampling/vafan man nu kallar det av Yellowmans eller Eazy-Es låt, men kommer inte ihåg så mycket mer än just texten "nobody moves, nobody gets hurt", kan ha varit ett litet "if" före detta också. Har för mig att rösten var något upppitchad, inte helt säkert.

Hoppas nån vet vilken låt jag menar.
Citera
2007-08-05, 21:10
Medlem
sinologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinologen
Saïan Supa Crew är rätt kända, MC Solaar likaså.

Citat:
Ursprungligen postat av Neonhasse
Det ligger en länk till låtlistan o om du inte hittar så var de tre låtarna:
1. MC SOLAAR
"LA BELLE ET LE BAD BOY"

2. SAIAN SUPA CREW
"LA PATTE"

3. 113 feat Demon One
"C'est même pas la peine"

Tja, inte så pjåkigt gissat.
Citera
2007-08-05, 21:16
Medlem
Neonhasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinologen
Tja, inte så pjåkigt gissat.
Haha, nej verkligen inte. Fast o andra sidan så blir det ju nästan de namnen automatiskt om man ska tala om fransk hiphop. Kanske även Shurik'n men det är ju de som du nämnde som är mest kända.
Citera
2007-08-05, 21:19
Medlem
sinologens avatar
Äh, vem e jag att säga att det var bra gissat. De enda två franska hiphop-artisterna jag känner till, haha.
Citera
2007-08-05, 21:56
Medlem
Golonkas avatar
Det här är en long shot, men Fb brukar ju kunna fixa det mesta så här kommer frågan:

Jag laddade min pod från en polares dator häromveckan och han hade en låtlista HAN i sin tur fått av en annan polare med helt anonyma tracks som var jävligt bra. En av låtarna har fan plågat mig sömnlös. Den går på heavy roation just nu och jag kan inte för mitt liv komma på vem fan det är.

Det är en ganska simpel ackordföljd i början med gitarr som nästan låter lite Velvet Underground och ett pianoklink och sedan kommer en brud in och sjunger "I don't feel so good...." och det är en låt som handlar om ett kass förhållande eller något. En bra bit in i låten (c.a 5 min) börjar en mellotron eller något liknande gå igång samtidigt som gitarrerna slamrar som fan och jag tror det är en mandolin eller något med i bilden också. Rena Oasis-röjet håller på och resten av låten är helt instrumental.

Låter som en blandning av Cocteau Twins, Velvet Underground, King Crimsons tidigare saker och Tim Buckley.

Någon här som vet något med dessa knappa uppgifter?
Citera
2007-08-05, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lolbazer
Var ute i stan och hörde en gammal "hit"

Något...... keep it toughter ... have to keep it ...
kommer inte ihåg så himla mycket men skulle tro att artisten är svart (inte illa menat)

Jävlar vad elak du är som antar att artisten är svart.
Citera
2007-08-05, 22:54
Medlem
Arzeniks avatar
Bizarre feat. King Gordy & Kuniva - Where You From heter låten är från bizarres nya skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in