Citat:
Ursprungligen postat av Alphaa
Jag tror inte att en varelse utan smärta skulle fungera. Smärta är egentligen också bara ett varningssystem och kan ganska lätt bli ignorerat om man inte känner för att ha ont. Menar du med att varelserna inte ska kunna känna sorg? För det hade verkligen inte fungerat, man måste kunna känna sorg för att lämna lycka. Som exempel: ett barn i afrika hade blivit överlycklig av att få en cheeseburgare som lunch, en amerikan hade klagat på att det inte var en big mac
Lycka är väl egentligen bara en kemisk process? Tror du man kan bli "immun" mot denna process, och sen bara vill ha mer och mer? Isåfall har vi ett uppenbart problem.
När jag väl tänker efter så tror jag nog att det kan bli så, att man blir "immun" mot lyckan. Isåfall skulle man väl kunna variera mellan lycko-stadiumet, och icke-känslosamma stadiumet där man lägger ned all sin tid på att studera, forska, hjälpa till med utvecklingen etc.
Dock bör man ju tänka att vi i västvärlden också kan bli lyckliga, fast oftast krävs det väl mer, men ändå. Det handlar nog om skillnader. Man kan nog inte hela tiden vara super-ultra-lycklig, men det har jag heller inte sagt. Kanske en variation mellan "lite lycklig" och "jättelycklig". Dock gillar jag kontrasten mellan ett icke-känslomässigt stadium där intelligens och kunskap står i fokus för utveckling och framsteg, och det andra stadiumet där lycka och positiva upplevelser står i fokus. Blir lite som jobb och fritid fast på en annan nivå.
Sedan har jag inte huggit detta i sten. Men det fysiska lidandet som vi kan känna av genom exempelvis att bli knivhuggen vill jag absolut få bort helt. Genom denna nya icke-smärtsamma varningssystem, i kombination med en mycket högre intelligens med större kunskap och starka drivkrafter till överlevnad, tror jag knappast att dessa skulle ignorera skador eller faror. Vad tror du?