2004-11-23, 10:48
Medlem
BlueLines avatar
Hihi, här dunkas det rygg vill jag lova. Ni som känner er så illa behandlade av "PK-maffian" (är Mona Don?), känner ni aldrig att ni njuter av ert (påstådda) utanförskap?

Läs igenom den här tråden och ni får se på äkta politisk korrekthet: att skapa en klubb för inbördes medhåll där oliktänkande avfärdas som korkat, rasistiskt eller fegt. Ni, mina kära vänner, har tagit över Pk-kronan! Detta kommer med all önskvärd tydlighet bevisas genom den skur av homogena ilskna inlägg som kommer att svara på detta.
Citera
2004-11-23, 11:03
Medlem
Ruskigbusss avatar
Tja - man blir ju gärna associerad med de man umgås med.

Och tyvärr är det så att de som kritiserar (eller t o m hetsar) mot muslimer i Sverige också till stor del är samma personer som kritiserar invandringspolitiken (i bästa fall) eller hetsar mot invandrare (i sämsta fall).

Jag är en stark motståndare till alla religioner och ideologier.

Men, därmed tror jag inte att alla som t ex väljer att kalla sig muslimer - eller kristna - eller folkpartister - är idioter eller ute efter att ta över världen.

Man måste skilja på sak och person även här.

Visst är islam en missionerande religion, möjligtvis ännu värre än kristendomen i det avseendet.
Visst används islam som en ursäkt att isolera sig och utöva förtryck, kanske i ännu högre grad än kristendomen.
Och visst är det också så att en del av de som flyr från krig och förtryck - eller dåliga levnadsvillkor - tar med sig den religion som de är uppväxta med, precis som de europeiska invandrarna till Nordamerika.

När de sedan kommer till ett land där de blir felaktigt behandlade, delvis pga missriktad omsorg (läger, bidragsberoende etc) - delvis pga rasism - så är det inte ovanligt att man tyr sig till den enda fasta punkt man har kvar - religionen.

Religionen är ju som gamle Kalle sa - opium för folket. Och opium tar man till - delvis för att fly från verkligheten.

Men, tro det eller ej, de allra flesta kan tänka själva. De kanske väljer att inte göra det - men trots det - alla är individer

Så att kritisera islam är rätt i mina ögon - det skall och bör göras.
Att kritisera religiös fanatism är också bra.

Men - att gå på enskilda invandrare och tolka allt som de gör och säger - som om detta var orsakad av religion - är att återigen förminska dem och ta ifrån dem deras skyldigheter som individer.
Citera
2004-11-23, 12:21
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueLine
Hihi, här dunkas det rygg vill jag lova. Ni som känner er så illa behandlade av "PK-maffian" (är Mona Don?), känner ni aldrig att ni njuter av ert (påstådda) utanförskap?

Läs igenom den här tråden och ni får se på äkta politisk korrekthet: att skapa en klubb för inbördes medhåll där oliktänkande avfärdas som korkat, rasistiskt eller fegt. Ni, mina kära vänner, har tagit över Pk-kronan! Detta kommer med all önskvärd tydlighet bevisas genom den skur av homogena ilskna inlägg som kommer att svara på detta.

Om du ska komma här och försöka övertyga mig om att jag är PK så blir jag faktiskt upprörd. Men så kanske vi bara har olika uppfattning om vad som är PK? Min uppfattning är att PK är att försöka kliva på så få tår som möjligt även om det betyder att man går emot sina egna åsikter... med andra ord: att vara ryggradslös... din uppfattning blir jag inte klok på, menar du t.ex. att nazister är PK eftersom de skapat ett grupp där alla är främlingsfientliga?
Citera
2004-11-23, 21:17
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:

Hade du något att tillföra?

Självklart får du ilskna svar när du bara fjantar, vad hade du väntat dig?
Citera
2004-11-25, 13:26
Medlem
Linkolns avatar
Vissa här använder islamism som synonym för islam.
Citera
2004-11-25, 17:40
Medlem
vgers avatar
Utmärkt artikel om ämnet av Sofia Nerbrand:

http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_8607317.asp

Utdrag:

"Européernas motstånd mot att vi aktivt ska medverka till att liberalisera Mellanöstern vittnar om att det är en kontroversiell ståndpunkt att Fatima har samma fri- och rättigheter oavsett om hon bor i Kabul eller Kalmar. Ett belysande exempel är att radikalfeministerna absurt
nog beskyller svenska män för att utöva samma strukturella förtryck av kvinnor som talibaner - men de stödde inte insatserna för att störta de verkliga talibanerna i Afghanistan. De olika måttstockarna avslöjar att talet om jämlikhet inte alls bottnar i jämlikhet.
Vi i väst har en skyldighet att ägna oss åt liberal kulturimperialism och värna och sprida de demokratiska institutioner och värderingar som har visat sig vara historiskt lyckobringande. I detta arbete går det att tillämpa en viktig men enkel tumregel: det öppna samhället känner inga geografiska gränser, men det finns gränser för vad ett öppet samhälle kan tolerera."
Citera
2004-11-25, 18:01
Bannlyst
Citat:

Det är faktiskt ganska insiktsfullt, för det är ju så det fungerar. På kultursideskrönikorna kanske man förlöjligar och idiotförklarar de som har "fel" åsikter om Islam , judendom osv.. "rasister", "nazister".. Å andra sidan, i en helt annan miljö upprepas samma mönster - då är alla de med "fel" åsikter "PK", "vänsterslödder" osv. Vad som är PK definieras inom den egna gruppen. Så visst, det politiskt korrekta här och på andra flashbackforum om politik är ju att hata sossar och araber, vara invandringskritisk och vilja kastrera våldtäktsmän.
Citera
2004-11-25, 19:48
Medlem
rabiass avatar
Citat:

så då anser du alltså att man är rasist ifall man kritiserar islam?

du borde ta och lära dig vad ordet betyder istället för att sätta dig på tvären

Rasism är uppfattningen att olika raser har olika värde än andra, vanligen har den man själv tillhör större värde.

Rasism skiljer sig mot religiös och kulturell intolerans. En person kan byta religion eller anpassa sig till en annan kultur, men kan däremot inte byta hudfärg. Rasism har ibland getts en pseudovetenskaplig grund genom en vantolkning av darwinismen. Länder där rasism varit införlivad i stadsbildningen är framförallt Nazityskland men även i Sydafrika under apartheid och i USA:s sydstater före 1960-talet. Numera finns det mycket om statssanktionerad rasism i stater som Zimbabwe, Sydafrika, (där de vita särbehandlas negativt) samt Israel. I vardagligt språk används ordet "rasist" ofta som allmänt skällsord mot personer som inte anses tillräckligt toleranta i frågor som berör mångkultur, invandring eller religion.

man du kasnke enbart är ute för att smutskasta dina åsiktsmotsåndare, är du i huvudtaget instat i islam, har du läst koranen?
Citera
2004-11-25, 20:16
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Det är faktiskt ganska insiktsfullt, för det är ju så det fungerar. På kultursideskrönikorna kanske man förlöjligar och idiotförklarar de som har "fel" åsikter om Islam , judendom osv.. "rasister", "nazister".. Å andra sidan, i en helt annan miljö upprepas samma mönster - då är alla de med "fel" åsikter "PK", "vänsterslödder" osv. Vad som är PK definieras inom den egna gruppen. Så visst, det politiskt korrekta här och på andra flashbackforum om politik är ju att hata sossar och araber, vara invandringskritisk och vilja kastrera våldtäktsmän.

Haha, Tim och BlueLine, nu tycker ni att ni är smarta va ? Användaren Makehaste är väl ganska vänsterinriktad vad jag kan förstå, och flera andra användare i denna tråden betraktar ni nog som 'höger'. Själv anser jag mig stå utanför denna skala. Att vi alla var överens kanske inte är för att vi vill suga varandras kukar, utan för att det som Myskoxen skriver stämmer enligt oss. Att kritisera en religion är inte rasism, utan enligt mig en naturlig och hedervärd insats.
Citera
2004-11-25, 21:14
Medlem
GucKishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Haha, Tim och BlueLine, nu tycker ni att ni är smarta va ? Användaren Makehaste är väl ganska vänsterinriktad vad jag kan förstå, och flera andra användare i denna tråden betraktar ni nog som 'höger'. Själv anser jag mig stå utanför denna skala. Att vi alla var överens kanske inte är för att vi vill suga varandras kukar, utan för att det som Myskoxen skriver stämmer enligt oss. Att kritisera en religion är inte rasism, utan enligt mig en naturlig och hedervärd insats.

det borde vara en hedervärd insats att kritisera ALLA religioner, särskilt kristendomen som det svenska samhället har många drag kvar av. det är ju i alla fall en utmaning. jag uppskattar inga religioner, jag föraktar alla system som är inriktade på att göra människor mindre än vad dom är. men där lägger jag en massa ideologier, t.ex nationalismen.

ibland verkar det vara populärt att koppla ihop religion med länder och raser, då gör man det ju ännu enklare för sig.
Citera
2004-11-26, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
och flera andra användare i denna tråden betraktar ni nog som 'höger'. Själv anser jag mig stå utanför denna skala. .

Jag också! Men har man vissa "felaktiga" åsikter här på FB (typ: man är INTE mot invandringen, typ: man stödjer INTE Israels i israel/palestina-konflikten) så tycks man av någon anledning bli stämplad som "vänsterpack"/"kommunist".
Citera
2004-11-27, 14:12
Medlem
Tittar man på Islam så ser man också en hot bild som grundar sig i dom problem vi sett efter muslimer försökt att anpassa sig det sekulariserade samhället. Muslimerna som tror att Koran gäller här i Europa får snart lära sig att då kommer polisen. Våran fientlighet mot muslimer är naturlig eftersom vad som är ett hot måste bort. Utan att vi tänker på det så drar vi alla muslimer för en kant och låter våran politiska syn på Islam gå ut över våran etniska syn på muslimer.

Ögat använder hudfärg, hårfärg, språk, kläd still för att göra en bedömning om denna person är muslim, och om han/hon är ett hot. En muslim som använder kostym förknippas inte Islamska fundamentalister och då kan vi göra bedömningen att den här personen inte utgör något hot. Ser vi en annan muslim som kommer med trasiga kläder så ser vi detta som en hotbild. För att bedöma Islam och det verkliga hotet emot våra sekulariserade samhällen måste vi göra en etnisk bedömning. Det är i den omedvetna etniska bedömning som rasismen uppstår. Anti-islamister måste vara ”rasistiska” för att göra den bedömning om vad som kan vara ett hot. Problem är att folk inte kan skilja på etnisk bedömning med tidigare erfarenheter emot rasism. Och folk som inte kan det är dom som går och kallar andra för rasister.

F1
En taxichaufför som dom senaste tre gånger vart rånade när han plockade upp muslimer, är han rasister om han kör förbi den fjärde gången?

F2
En taxichaufför som hört talas om att man kan bli rånad om man plockar upp muslimer, är han rasist om han kör förbi?

Dessa taxichaufförer behöver inte vara rasister för dom gjort en bedömning som grundar sig på tidigare erfarenheter. Att sen folk skulle kalla detta för det perfekta exemplet på frågan ”Vad är rasism?” är rent sagt löjligt.

Det här sambandet som finns kommer alltid att finnas och alltid vara lika felaktigt.
.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in