2004-11-22, 20:54
Medlem
Jag har letat efter info ang detta, men det får bli en flashbackare för att få svaret. Ett ägg väger oftast 60-70 gram. Andelen äggvita är enligt hemmamätningar ungefär hälften av detta, dvs 30-35 gram.
Hur många gram protein finns då i ett ägg (torrvikt)?
Vilka aminosyror finns i ägget? Är de essentiella eller inte?
Citera
2004-11-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Jag har letat efter info ang detta, men det får bli en flashbackare för att få svaret. Ett ägg väger oftast 60-70 gram. Andelen äggvita är enligt hemmamätningar ungefär hälften av detta, dvs 30-35 gram.
Hur många gram protein finns då i ett ägg (torrvikt)?
Vilka aminosyror finns i ägget? Är de essentiella eller inte?

11-13 gram i ett helt ägg... drygt hälften i vitan. ägg har en av de mest kompletta aminosyreprofilerna av alla livsmedel.
Citera
2004-11-25, 19:49
Medlem
Enligt min formelbok så är siffrorna 11-13 väldigt troliga, stod iaf 13 i boken.
Ägg har dessutom en hög siffra om man mäter BV, nämligen 100, vilket betyder att kroppen tar upp i stort sett all protein från ägget.
Citera
2004-11-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aminoo
Enligt min formelbok så är siffrorna 11-13 väldigt troliga, stod iaf 13 i boken.
Ägg har dessutom en hög siffra om man mäter BV, nämligen 100, vilket betyder att kroppen tar upp i stort sett all protein från ägget.
Hellvete! Det var ju som diktat för att trycka i sig ägg.
Citera
2004-11-27, 00:45
Medlem
har du aldrig sett "rocky"?

nåja... känns som ämnet är uttömt.
Citera
2004-11-27, 00:47
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Hellvete! Det var ju som diktat för att trycka i sig ägg.

Yeye, ta det lite lugnt iaf, är du snäll.
För mkt ägg är inte så poppis hos din kolesterolhalt.
Citera
2004-11-27, 01:24
Medlem
Jag äter ändå bara vitan. Har ätit mycket ägg ganska länge, dock utan vetskapen om hur bra det är.
Citera
2004-11-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Yeye, ta det lite lugnt iaf, är du snäll.
För mkt ägg är inte så poppis hos din kolesterolhalt.

gulan innehåller rätt mkt kolesterol men det finns inga belägg för att intag av stora mängder ägg faktiskt höjer kolesterolhalten i blodet. faktum är att nya rön menar på att ägg sänker kolesterolhalten.
Citera
2004-11-27, 14:17
Medlem
KaZibers avatar
Jag har läst att ett ägg om dagen sänker kolesterolhalten - därmed ej sagt hur det påverkar om man tar mer än ett ägg/dag.
Citera
2004-11-29, 02:09
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terpentin
gulan innehåller rätt mkt kolesterol men det finns inga belägg för att intag av stora mängder ägg faktiskt höjer kolesterolhalten i blodet. faktum är att nya rön menar på att ägg sänker kolesterolhalten.

Ok, men tror dock att om man trycker i sig ett dussin ägg per dag så
höjer det skiten..
Citera
2004-11-29, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Ok, men tror dock att om man trycker i sig ett dussin ägg per dag så
höjer det skiten..

testerna är visst gjorda på folk som snittar 15-20st.
Citera
2004-11-29, 15:53
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Den största mängden kolesterol i kroppen producerar kroppen själv endogent. Äter man mycket kolesterol så minskar den kroppsegna produktion och vice versa. Det finns nog andra faktorer som spelar in om man lider av för höga kolesterolvärden än om man äter för mycket ägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in