Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-08-18, 23:18
Medlem
Tezemas avatar
Jag försöker installera ett gammalt XP-program på en nyare dator med Vista.
Detta felmeddelande dyker upp då:

E:\SETUP:EXE
Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check)

Vad betyder detta,
... och finns det något etablerat sätt att skaka liv i gamla program?
Citera
2011-08-18, 23:29
Medlem
Enskilds avatar
Ligger den på en CD/DVD? CRC innebär att datorn kollar genom en eller flera filer för att se att dessa är hela. Om det falerar kan det bero på att filen är trasig.

Om du inte gjort det skulle du kunna prova högerklicka på den och välja egenskaper (properties) och därefter leta dig fram till kompatibilitetsläge och välja Windows XP. Minns inte vilken flik det är under, men du kommer hitta om du kikar runt där. Även om felet tyder på att det är något annat kan det finnas en liten chans att det hjälper!
Citera
2011-08-18, 23:31
Avstängd
I det här fallet innebär CRC-fel att kopian den försöker kopiera från enheten som du installerar den ifrån inte matchar orginalet. Är det en gammal CD/DVD-skiva som du försöker installera från? Antagligen fel på skivan.
Citera
2011-08-22, 20:48
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
I det här fallet innebär CRC-fel att kopian den försöker kopiera från enheten som du installerar den ifrån inte matchar orginalet. Är det en gammal CD/DVD-skiva som du försöker installera från? Antagligen fel på skivan.

Tjaa, skivan är ca 10 år, Jag installerade programmet vid den tiden utan missöden.
Finns det något sätt att kolla och ändra på det som diffar mellan kopia och original?

(å visst, det är inte ett originalprogram...)
Citera
2011-08-25, 01:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tezema
Tjaa, skivan är ca 10 år, Jag installerade programmet vid den tiden utan missöden.
Finns det något sätt att kolla och ändra på det som diffar mellan kopia och original?

(å visst, det är inte ett originalprogram...)

Nej, det har med hur operativsystemet interagerar med hårdvaran att göra. Du kan testa med att först kopiera filen/filerna från skivan till hårddisken och försöka köra installationen därifrån (ja, jag vet att det låter konstigt).
Citera
2011-08-27, 11:52
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, det har med hur operativsystemet interagerar med hårdvaran att göra. Du kan testa med att först kopiera filen/filerna från skivan till hårddisken och försöka köra installationen därifrån (ja, jag vet att det låter konstigt).
Det kan bli ett bra tipsa en annan gång. Skiva som jag nu trilskas med verkar fysiskt skadad, för det går inte att ens kopiera den.Hela Windows toklåser sig sig när jag försöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in