Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-08-18, 20:50
Medlem
Att det står på förpackningen att den ska tillagas 2min på varje sida och att priset var så lågt som 120kr/kg får mig att inbilla mig att köttet är sämre och därmed inte går att äta blodigt. Vanligtvis steker jag en 200g entrecote ca 30sek på varje sida på full värme, alltså väldigt blodigt.

Så vad tror ni? Samma race fungerar utan ökad risk för sjukdomar?
Citera
2011-08-18, 20:56
Medlem
Ja.
Citera
2011-08-18, 21:45
Medlem
Draculeas avatar
Ja varför skulle de inte gå?
Citera
2011-08-18, 22:16
Medlem
Vad äckligt, 30 sek, då blir den ju inte ens varm....
Jag gillar också rött men låter den då några minuter iaf så den är varm innuti och "stannat"
Gör så, ingen fara att äta. Jag köpte ryggbiff på netto förr 99 kr kg för ett tag sen, den var fin. Lagade den medium/rare.
Citera
2011-08-18, 22:34
Medlem
frimanniskas avatar
Det är väl klart att du kan det!
Citera
2011-08-18, 23:25
Medlem
christerys avatar
Inte dör du av det, om det inte är trikininfekterat isbjörnskött och det tror jag inte det är.
30 sek på varje sida är lite kort, blir inte maten lite kall...
Jag bränner mina till medium, men det har nog mer med att jag har annat att göra (sås osv) under tiden.

Blodig, varför steka fanstyget alls...
Citera
2011-08-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte dör du av det, om det inte är trikininfekterat isbjörnskött och det tror jag inte det är.
30 sek på varje sida är lite kort, blir inte maten lite kall...
Jag bränner mina till medium, men det har nog mer med att jag har annat att göra (sås osv) under tiden.

Blodig, varför steka fanstyget alls...

För att döda bakterierna på snittytan.
Citera
2011-08-19, 07:56
Medlem
dePauls avatar
Om en köttbit redan är marinerad så uppstår det genast tvivel om köttets ursprungliga kvalité. Själv köper jag aldrig färdigmarinerat kött, dels pga det redan omnämnda, dels pga att jag vill styra smaken själv och inte låta en clown i röd-svartrandiga kläder och snoret hängande under näsan, dvs en prao-elev med en tveksam uppsättning av smaklökar göra detsamma

När det gäller diverse trikiner så är risken försvinnande liten, likaså farliga bakterier. Bakterier trivs inte speciellt väl i marinader dessutom . Både salt och socker har ju som bekant preserverande effekt, dvs bakteriedödande till en viss gräns. Tänk gravad lax.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in