2011-08-18, 17:46
Medlem
Hej,

Behöver eventuellt en pendelbil inom en snar framtid, och undrar vilken bil som passar mina kriterier nedanför!

Den skall vara bensinsnål (liten motor), driftsäker (alltid starta) och kosta max 5000 kronor. Gärna ingen bil som är "känd" för usel kvalitet, d.v.s. jag vill inte att bilen skall krångla mer än nödvändigt utöver vanliga "fel" som uppstår från normalt slitage. Utséende spelar i princip ingen roll, bara den inte är för rostig. Vill bara ta mig från punkt A till B, och viseversa, billigast möjligast utan krångel.

Kommer åka 2 mil, ibland 6 mil, tur och retur.

Tips?

Tack på förhand!
Citera
2011-08-18, 18:58
Medlem
Mossilurs avatar
Driftsäker och max 5k går inte alltid ihop så bra men du kan ju leta efter golf, jetta osv samt 80-tals jappsar som inte har rostat upp.
Citera
2011-08-18, 19:40
Medlem
Evil.planss avatar
Blir nog svårt och hitta en bil med dom kraven för 5k
Så fall bör du kolla på volkswagen Golf. Mycket bra bil, även de äldre modellerna
Annars införskaffar du dig en Baotian (mopedmodell) för 2-3k, drar 0,2 L/mil
Citera
2011-08-19, 13:24
Medlem
Vilka jappsar är det frågan om? Jag är inte så kunnig när det gäller bilar.

Som ni nämner; en golf kanske vore något? Jag antar att ni menar en golf 2a? Hur är gammla saab 900, alltså dom med gamla karossen?
Citera
2011-08-19, 13:34
Medlem
Sällar mig till dom som rekommenderar en golf. Se bara till att den är hyfsat frisk i metallen under, är till exempel tröskellådor dåliga kommer den inte gå igenom besiktningen och det är för dyrt att betala någon för att fixa.
Citera
2011-08-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birra
Sällar mig till dom som rekommenderar en golf. Se bara till att den är hyfsat frisk i metallen under, är till exempel tröskellådor dåliga kommer den inte gå igenom besiktningen och det är för dyrt att betala någon för att fixa.

Ok, några alternativ utöver golf? Eller är en gammal golf det jag söker?
Senast redigerad av kundvagnen 2011-08-19 kl. 18:10.
Citera
2011-08-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Ok, några alternativ utöver golf? Eller är en gammal golf det jag söker?

Det finns säker många andra bilar som skulle funka, grejen med Golfar är att dom är rätt vanliga så det är lättare att hitta en som kommer kunna rulla länge som pendelbil. Dessutom drar dom inte så farligt med bensin, en klar fördel mot t.ex en lika gammal Volvo.

Några tips:
Ha med någon som kan bilar. Se till att underredet är bra, bärande saker får inte vara illa rostangripna. Rost på karossen är inte lika noga.
Kolla att saker som länkarmar och fjäderben ser hyfsade ut. Finns det oljefläckar runt stötdämparna kommer dom behöva bytas.
Om du hör malande ljud från hjulen är hjullager kanske dåliga och behöver bytas.
Det här är grejer som kan ge problem vid besiktning.

Hör om dom har koll på när kamrem är bytt, kolla innan du tittar på bilen hur ofta den skall bytas på just den modellen. Pajar kamremen så är det slutkört, beroende på vilken motor det är fråga om kan det bli skroten.

Besiktningsprotokoll är bra, där brukar det meddelas om det är saker som kommer krångla på nästa besiktning, typ dåliga bromsrör, rost etc.

Kolla när bilen skall skattas, köper du en nyskattad bil sparar du nån tusenlapp.
Är bilen besiktigad nyss är det bra. Skatt och besiktning kommer säljaren normalt ha koll på och ta betalt för, men det kan vara skönt att veta att du inte behöver bekymra dig om det förrän om ett år.

Köp om du kan en svart bil, det är lättare att piffa upp rostfläckar på karossen, lite svart sprayfärg, polish och vax för några hundra kan lätt göra att du får 2000:- extra när du skall sälja.

Nu är det en bil för 5000:- så det kommer finnas fel och det är lite fånigt att förvänta sig något i toppskick, men det är aldrig fel att pruta, det värsta som kan hända är att man får betala begärt pris.
Citera
2011-08-21, 14:55
Medlem
Opel Kadett 2.0 Gärna en kombi. Lastar som en storkombi.
Sätena och utrymmet är OK för de mil du ska köra.

Ändrar: Kanske 60hk motorn på 1,3 liter är att föredra. Men Opels c20ne är en väldigt bra och massproducerad motor.
Senast redigerad av D Roger. 2011-08-21 kl. 14:58.
Citera
2011-08-21, 16:52
Medlem
Kan tillägga en sak, räkna på kostnaderna. Det kan mycket väl vara så att det lönar sig att köpa en dyrare bil, runt 30000 även om du får låna till det. Lägre bränsleförbrukning och färre reparationer kan mycket väl täcka värdeminskning och ränta. Dessutom kommer du få en säkrare bil, för 5000 för du en bil från 90 någonting som saknar krockkuddar. För 30000 får du en bil från 2001 och framåt som kommer ha både vanliga krockkuddar och sidokrockkuddar.
Citera
2011-08-21, 16:59
Medlem
Gamla Hondor, Accord, Civic
Nissan Sunny
Toyota carina/corolla
bara o kolla blocket, där finns en del, du kan välja maxpris 5000 o såntdär också
Citera
2011-08-21, 19:12
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birra
Kan tillägga en sak, räkna på kostnaderna. Det kan mycket väl vara så att det lönar sig att köpa en dyrare bil, runt 30000 även om du får låna till det. Lägre bränsleförbrukning och färre reparationer kan mycket väl täcka värdeminskning och ränta. Dessutom kommer du få en säkrare bil, för 5000 för du en bil från 90 någonting som saknar krockkuddar. För 30000 får du en bil från 2001 och framåt som kommer ha både vanliga krockkuddar och sidokrockkuddar.
Riskabelt att köpa en bil för 30000 om man inte har råd. Pajar den är h@n nästan tvungen att fixa det.
Citera
2011-08-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Riskabelt att köpa en bil för 30000 om man inte har råd. Pajar den är h@n nästan tvungen att fixa det.

Ja, det är en risk, viktigt att räkna på vad man kan ha råd att torska och om man skulle kunna lösa det ekonomiskt om det värsta händer.. I normalfallet skulle jag tro att man tjänar på det, men det beror till största delen på bensinförbrukning och antal mil man kör.

Det går att sätta ett pris på risken för totalhaveri också och det skall man naturligtvis ha med i beräkningarna.
Senast redigerad av Birra 2011-08-21 kl. 19:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in