Citat:
Ursprungligen postat av dtox
Kanske inte var tydlig nog. Jag har jobbat med försäljning i några år nu och säljmanuset är tänkt att användas i en firma jag startat nyligen. Jag skräddarsyr väldigt sällan manus utan det mesta kommer på räls när samtalet är igång, men just vad gäller denna tjänst har jag problem med en bra inledning.
Den första meningen efter att man presenterat sig. "Jag ringer er med anledning av...." eller, "vi arbetar med...".
Tjänsten/argument:
- Många företagare blir lurade att betala överpriser för annonser.
- Många betalar onödiga fakturor/bluffakturor
- Med vår tjänst får ni färre säljsamtal till er
- Ni sparar tid och pengar
Så det enda jag behöver är just den meningen efter att man presenterat sig. Hur kan man formulera den meningen så att den dels förklarar kort vad man gör och att det lockar kunden?
Tjenare Jonas här från XXX jag arbetar med ett företag som hjälper många små och stora företagare att inte bli lurade på att betala överpriser för annonser, det har nog hänt dig att du fått en faktura på något som du betalat om egentligen är något man ska kolla djupare i innan man betalar en summa som kunde gått åt kaffe kassan

skämt och sido men det jag vill med det här samtalet är inte att sälja på dig något utan att skicka information till dig angående det här så återkommer jag till dig där vi kan prata lite närmare kring det här med ditt företags utgifter. vad är ditt person nr? och din mail adress hur lyder den?
sådär då var det klart då skickar jag informationen till mattesbil AB i kumla och post nr vad 123 45? perfekt då vill jag tacka för mig, Jonas lindwall heter jag och får önska dig en fortsatt trevlig dag så hör jag av mig om 1/2 veckor!
jag improveserade ett sälj samtal haha

men sen handlar inte allt om vad du säger det handlar om hur du säger det, du måste anpassa dig till varje kund som du anpassar dig till din mamma till dina kompisar and so on, så alltså om kunden pratar fort så prata du också i samma tonläga som han, men så att han gör sig förstådd och pratar han långsamt gör det du med, men inte en bokstav i taget du ska helt enkelt känna av hur den kunden pratar och prata som dom härmas

men bara i sättet han pratar inte vad han säger

lycka till.
förresten ett tips till ditt företag så tycker jag att du ska köra på två kontakts sälj de vill säga, först ringer du och berättar att ni existerar och sen skickar du ut info sen återkommer du till han om 2 veckor eller 1 vecka sen säljer man in det man vill sälja så sköts det som proffs