Citat:
Ursprungligen postat av Kassandros
Jag tänker lägga ner skrivandet. Nej dåligt skämt. Jag ska lägga ner användandet av datorn när jag skriver. Jag tänker lyfta pennan och skriva på papper. Jag tror på en viktig teori. Min idé är att jag ska bli bättre på skrivområdet. Jag tror många fastnar vid surfandet istället för att skriva. Dessutom har jag hört från psykologer att det är viktigt med den motoriska delen i skrivandet. Det ger bättre färdigheter och utvecklar intellektet. Jag är ivrigt i mitt sökande efter den egna unika skrivförmågan och vill gärna bli kallad geni. Därför är valet enkel. Har någon annan tänkt eller har använt sig mer av penna och papper än tangentbord och datorskärm?
För mig är tangentbord så enormt mycket mer användarvänligt än papper och penna. Det går snabbare, jag behöver inte vässa pennan eller vända block, vad jag skriver är direkt synligt och läsbart för alla. Dessutom håller jag båda händerna sysselsatta under skrivandet istället för bara skrivarhanden.
När jag väl skrivit texten kan jag snabbt och enkelt rätta stavning i befintlig text, och även flytta om / radera hela stycken. Om jag skriver för hand blir det att börja om från första början, och hoppas att jag inte gör några nya fel i korrigeringen av de gamla.
I skolan gillade jag inte uppsatsskrivning, dels eftersom såväl ämnen som tidsbegränsningen störde mig, men framför allt eftersom jag inte gillade att fylla sida efter sida med min käckiga handstil. Jag har dock hört från svenskalärare att uppsatsskrivningen går mycket enklare nu för tiden, eftersom eleverna skriver på datorer.
Jag kan tänka mig att använda ett anteckningsblock för att skriva ner tillfälliga tankar och inspiration, eller för att dra upp huvuddragen i vad jag ska skriva - men texten skriver jag på dator, och har mycket svårt att se någon nackdel.
Men många författare har sina nycker. De behåller skrivmaskinen de skrev första bästsäljaren på, sin antika MacPlus eller bläckpennnan de fick som studentpresent. Och författarskap är till stor del tro på sig själv, så alla gimmickar hjälper.