2011-08-17, 20:02
Medlem
Sweeper80s avatar
Alla - nåja, så gott som åtminstone - bildade känner till att "lite", istället för "litet", är talspråk. Frågan - och min undran - är hur det kommer sig att det är blivit kutym att skriva litet i talspråk, men varför det inte har blivit allsköns praxis att skriva mycket i talspråk?

Är det inte dags att, i brist på ett just nu bättre påkommet uttryck, söka "kampanja" för att återinföra litet i skriftspråk, även i skriftspråk?
Citera
2011-08-17, 20:07
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Är det inte dags att, i brist på ett just nu bättre påkommet uttryck, söka "kampanja" för att återinföra litet i skriftspråk, även i skriftspråk?
Varför det? Det uttalas ju "lite". Jag tycker det ser väldigt underligt ut varje gång jag ser "litet" i den användningen. Naturligtvis en vanesak, jag stör mig inte på "mycket", men jag ser ingen anledning att ändra tillbaka till någonting mer uttalsfrämmande.

Tvärtom vill jag gärna propagera för "inge" i fraser av typen "det var inge kul". Där ser "inget" väldigt konstigt ut i mina ögon, eftersom det omöjligen kan uttalas med -t, åtminstone i min dialekt.
Citera
2011-08-17, 20:12
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Varför det? Det uttalas ju "lite". Jag tycker det ser väldigt underligt ut varje gång jag ser "litet" i den användningen. Naturligtvis en vanesak, jag stör mig inte på "mycket", men jag ser ingen anledning att ändra tillbaka till någonting mer uttalsfrämmande.

Tvärtom vill jag gärna propagera för "inge" i fraser av typen "det var inge kul". Där ser "inget" väldigt konstigt ut i mina ögon, eftersom det omöjligen kan uttalas med -t, åtminstone i min dialekt.

Konsekvens är ytterligare ett argument för att använde litet istället för lite. Mången gången uttalas det "mycke" också, åtminstone där jag bor, varför man då borde börja skriva mycke i tidningarna också?
Citera
2011-08-17, 20:32
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Konsekvens är ytterligare ett argument för att använde litet istället för lite. Mången gången uttalas det "mycke" också, åtminstone där jag bor, varför man då borde börja skriva mycke i tidningarna också?
Tycker inte konsekvens är så himla viktigt. Språket är sällan så fruktansvärt konsekvent, så stavningen borde inte behöva vara det heller.
Citera
2011-08-17, 20:35
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Jag varken säger eller skriver "litet".
Använder alltid lite/liten.

(använder också arton istället aderton, säkert istället för säkerligen, agusti istället för augusti, er istället för eder)
Citera
2011-08-17, 20:38
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
agusti istället för augusti
I skrift? Det är du nog ganska ensam om.
Citera
2011-08-17, 20:54
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
säkert istället för säkerligen
De är väl ändå inte samma ord?
Citera
2011-08-17, 22:13
Medlem
Käg Malaxs avatar
En gammal diskussion om saken återfinns i den här tråden (huvuddelen av inläggen 50-65): https://www.flashback.org/t937284p5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in