• 1
  • 2
2004-11-20, 01:10
Medlem
Madchilds avatar
Min erfarenhet är att man skiter som en häst om man käkar mycket av nämnda vara.
Citera
2004-11-22, 14:46
Awaiting Email Confirmation
Har ett negativt minne av överdriven clementin/mandarin konsumtion. Som liten batting under nyåret. Mina föräldrar hade inte köpt smällare åt mig och jag var mycket arg
Min något underliga hämnd bestod i att äta upp alla clementiner/mandariner som fanns inom husets fyra väggar. Allt detta gjordes till en Asterix film på teve.

I slutänden vart jag dock den mest lidande av tilltaget. Tydligen finns ett ämne i mandariner/clementiner som är något svårt för kroppen att bryta ner i magsäcken. Så jag mådde riktigt kasst dagen efter nyår. Gick runt och spydde hela dagen plus att jag hade redigt ont i magen. Min far som är insatt i kroppens sätt att fungera trodde ett tag att jag skulle bli tvungen och åka till akuten för operation.

Såg nog rätt kul ut dock. Jag var ute med hunden på morgonkvisten på nyårsdagen och spydde typ var femte steg. Undrar vad folk tänkte - Var typ 11 år gammal
Citera
2004-11-22, 14:59
Medlem
Mysonoxens avatar
Allt är farligt vid extrem överkonsumtion. 21 clementiner tror jag inte är livsfarligt 250 kanske inte vore hälsosamt.
Men allt beror på hur man är funtad: vissa kan t.ex. bli alkisar om de enbart dricker en pava vin om dagen medan andra kan göra det i 70 år och ha full vigör.
Din individuella DNA sammansättning är vad som gäller i alla fall av vad och hur mycket du tål eller ej.
Citera
2004-11-22, 19:31
Medlem
Kryptografens avatar
Orka skala 20 clementiner.....

Om man har problem med sur mage kan det nog vara dåligt att
överdosera clementin. Rent förgiftningsmässigt får man nog äta rätt många dock...

Tänk också på att överintag av vitamin C av vissa forskare påstås
kunna orsaka cancer ....

/Kryptografen
Citera
2004-11-22, 22:48
Medlem
Det jag har hört är att alla är i viss mån allergiska mot citrusfrukter, och ett överdrivet intag ger kliande utslag.
Citera
2004-11-24, 07:39
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag kan med lätthet sätta i mig trettio-fyrtio stycken och vad jag vet så är C-vitamin den enda vitaminen man kan överdosera utan att ta skada, man pissar ut överskottet så du kan lugnt käka på.
Citera
2011-12-03, 18:42
Medlem
adadglgmuts avatar
Jag har käkat ca 8 st idag, jag har besökt toaletten 5-6 gånger för att skita. Ångrar det.
Citera
2011-12-03, 19:55
Medlem
AfricanWarriors avatar
Har för mig att man kan få magsår pga detta man det kan vara myt.
Citera
2011-12-04, 11:23
Medlem
Min syster satte i sig en hel låda clementiner under en jul. Resultatet blev kliande utslag i hela ansiktet och efter att de försvunnit hade hon bestående överkänslighet mot såväl citrusfrukter som tomat. Så passa dig så du inte utlöser en allergisk reaktion.
Citera
2011-12-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptografen
Orka skala 20 clementiner.....

Om man har problem med sur mage kan det nog vara dåligt att
överdosera clementin. Rent förgiftningsmässigt får man nog äta rätt många dock...

Tänk också på att överintag av vitamin C av vissa forskare påstås
kunna orsaka cancer ....

/Kryptografen
Det sista är nog inget man behöver oroa sig för, allt ger cancer i tillräckliga stora mängder. Men ingen normalt fungerande människa är kapabel att sätta i sig det som skulle krävas.
Isbjörnslever är däremot farligt att äta för mycket av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in