2011-08-17, 12:05
Medlem
Efter att ha jobbar i Norge har jag en massa pengar på en norsk bank. Nu ska jag flytta till Holland och funderar på var det är bäst att spara pengarna. Som Euro i en Holländsk bank, kvar på mitt norska konto eller på min svenska bank?

Någon som har koll på hur kurserna förutspås se ut? Euron verkar ganska ostabil nu? Hur är det med norska (och svenska) kronan i jämförelse?

Tack för svar!
Citera
2011-08-17, 12:21
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PysOut
Efter att ha jobbar i Norge har jag en massa pengar på en norsk bank. Nu ska jag flytta till Holland och funderar på var det är bäst att spara pengarna. Som Euro i en Holländsk bank, kvar på mitt norska konto eller på min svenska bank?

Någon som har koll på hur kurserna förutspås se ut? Euron verkar ganska ostabil nu? Hur är det med norska (och svenska) kronan i jämförelse?

Tack för svar!

Problemet är väl att om Euron får problem får "skvalpvalutorna" NOK ännu större problem. Nu hittade iofs Norge en gigantisk oljefält så det borde väl hjälpa Norska kronan ett tag framöver, men främst skulle jag se till att ha mina pengar i den valutan jag kommer behöva de.

Så om du ska bo i Holland ett längre tag skulle jag börja växla över till Euro - då spelar växelkursen ingen roll.
Citera
2011-08-17, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Problemet är väl att om Euron får problem får "skvalpvalutorna" NOK ännu större problem. Nu hittade iofs Norge en gigantisk oljefält så det borde väl hjälpa Norska kronan ett tag framöver, men främst skulle jag se till att ha mina pengar i den valutan jag kommer behöva de.

Så om du ska bo i Holland ett längre tag skulle jag börja växla över till Euro - då spelar växelkursen ingen roll.

Vilket oljefält refererar du till?
Citera
2011-08-17, 12:37
Medlem
Hur mycket är en massa pengar? SVårt att ge goda råd om man inte vet den faktorn. Behöver du använda alla pengarna inom 1 år inom 5 år?

Citera
2011-08-17, 22:43
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeyhell
Vilket oljefält refererar du till?

http://www.bloomberg.com/news/2011-08-16/norway-sees-longer-oil-era-as-north-sea-find-offers-hidden-giant.html

Norway may slow a decade-long slump in oil production after a series of discoveries from the Arctic to the North Sea. Statoil ASA (STL) has made two offshore finds of more than 250 million barrels of oil equivalent in Norway this year. The country’s biggest oil and gas producer yesterday said Aldous Major South and Avaldsnes in the North Sea are part of one “giant” oil field, and among Norway’s top 10 discoveries.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in