2011-08-16, 21:30
Medlem
Hej!

Ska börja läsa JIK:en på GU om ett par veckor. Blev länkad till litteraturlistan varvid följande böcker stod med:

Malmström/Agell/Ramberg Civilrätt Liber, 21u, 2010
Ramberg/Ramberg Avtalsrätten. En introduktion Norstedts juridik, 3u, 2007
Kihlman, Jon Köprätten. En introduktion Norstedts Juridik, 5u, 2008
Heuman, Lars Process- och straffrätt för juridisk översiktskurs Norstedts juridik, 22u,-09
Grauers/Martinson Studiematerial för juridisk grundkurs Juristförlaget i Lund, 18u, 2009
Ericsson, Mats Kompendium i sakrätt 10 kr
Persson/Odlöw Lagtextkompendium 160 kr

Har inte läst vid universitet innan men rent spontant så känns det som att det är några böcker för mycket i relation till kursen omfattning.

Min fråga är, kanske ni har listat ut redan, vilka böcker är ett måste och vilka är lite mindre viktiga?

Tack på förhand!
Citera
2011-08-16, 21:41
Medlem
Inte alls, finns inget direkt samband mellan poäng och antal böcker. Tyvärr kanske det däremot är så att i vissa av de där böckerna läser du troligen bara något eller några kapitel. Däremot kanske sedan boken används igen för nästa eller en annan kurs.

Vad står det att kursen innehåller/skall gå igenom enligt kursplanen? Jämnför och lista ut. Kolla även kursplaner för möjliga fortsättningskurser, är det samma böcker?

Är det en ren kostnadsfråga, gå till biblioteket. Risk finns att de är utlånade alternativt finns ref ex på biblioteket men då blir du som sagt tvungen att sitta där och läsa dem.
Citera
2011-08-17, 02:02
Medlem
Zenon.s avatar
Juridik kräver ofta att man läser en del litteratur.

Jag antar att det är översiktskursen på 15 hp som du ska läsa. Givetvis bör man läsa allt som anvisas, åtminstone en gång. Det, i kombination med föreläsningsanteckningar, räcker långt. Det finns inte heller några tunga böcker i den där listan. Förmodligen är civilrättsboken den mest centrala. Rambergs version är koncis och lättläst. Grauers/Martinsson-boken innehåller övningar som ni ska lösa vid övningstillfällen. Sakrättskompendiet och Process- och straffrättsboken läser man igenom på en eftermiddag eller två. Böckerna i avtalsrätt och köprätt har jag själv inte läst, men de är inga tegelstenar direkt.

Om målet är att köpa så få böcker som möjligt hade jag följt loorgs tips och läst några av dem på biblioteket. Civilrättsboken och övningsboken hade jag definitivt köpt.
Citera
2011-08-17, 18:19
Medlem
Ja, det är 15 hp jag ska läsa. Tack för hjälpen, grabbar! Nu har jag det lite klarare för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in