2011-08-16, 20:15
Medlem
DigitalAngels avatar
Tjena Flashback, har en fundering...

I USA kan man köpa bensin som har 87, 89 och 92 oktan på tex Chevron. I Sverige har vi minst 95 oktan. Vad beror detta på? Skulle bensinpriset bli lägre om vi hade lägre oktantal, eller skulle det förstöra våra bilar mer? Har det något med klimatet att göra?

Tack för utförligt svar!
Citera
2011-08-16, 20:24
Medlem
INTPs avatar
Oktantal testas enligt två olika skalor som i grunden består av olika tuffa tester, RON som vi använder är det tamaste testet som ger högst siffror, MON är det tuffare testet som ger lägst siffror, och jänkarna använder PON som är genomsnittet mellan RON och MON på deras macksoppa. Deras 92 oktan motsvarar ungefär vår 98.

RON: Research octane rating
MON: Motor octane rating
PON: Pump octane racing
Citera
2011-08-16, 20:54
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Oktantal testas enligt två olika skalor som i grunden består av olika tuffa tester, RON som vi använder är det tamaste testet som ger högst siffror, MON är det tuffare testet som ger lägst siffror, och jänkarna använder PON som är genomsnittet mellan RON och MON på deras macksoppa. Deras 92 oktan motsvarar ungefär vår 98.

Åh, tack för ett utförligt svar!
Citera
2011-08-17, 19:50
Medlem
mumses avatar
jaha se där..då har man lärt sig något nytt idag oxå
Citera
2011-08-17, 20:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP

Nja man säger att 98 oktan ligger över deras högsta oktantal
Ron räknas väl ligga ca 5 över vårat system....
Så nätt 97 oktan är alltså deras högsta..
Citera
2011-08-17, 20:33
Medlem
Lista över olika bränslens oktantal med de olika provmetoderna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating#Examples_of_octane_ratings

AKI = PON
Citera
2011-08-18, 12:11
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Nja man säger att 98 oktan ligger över deras högsta oktantal
Ron räknas väl ligga ca 5 över vårat system....
Så nätt 97 oktan är alltså deras högsta..
Nej USA har 87 91 och 93 och 93 är 98,5 av våra oktan.
Citera
2011-08-18, 17:23
Medlem
Psyknalles avatar
Kapar tråden lite då jag har en fråga gällande oktantal i USA.
I höst ska jag åka över atlanten och tillbringa en tid med husbil längs med vägarna. Motorn i denna bil är en stor törstig V10 på 6.7L. Vilken soppa skall man tanka för att få bäst bränsleekonomi? Ta den billigaste?
Citera
2011-08-19, 14:20
Medlem
Segelflygarns avatar
Kor pa det manualen sager. De flesta amerikanska 'bruks'-motorer kors pa 87 AKI.
Citera
2011-08-19, 15:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Nej USA har 87 91 och 93 och 93 är 98,5 av våra oktan.

Jag orkar inte sätta mig in i eländet,men mina bekanta inom dragracingsvängen säger att bänkade motorer i Usa på macksoppa av högsta oktan,har bättre effekt i sverige på grund av att våran bensin är bättre!! (98 oktan alltså)
Så en motor som ligger på gränsen och kör med booster i Usa klarar sig oftast utan oktanbooster i sverige..
Citera
2011-08-20, 04:34
Medlem
Segelflygarns avatar
Fragan ar hur mycket etanolhalten skiljer. Sverige har val 5% medans USA for det mesta har E10 eller till och med E15 dar jag bor.
Citera
2011-08-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Fragan ar hur mycket etanolhalten skiljer. Sverige har val 5% medans USA for det mesta har E10 eller till och med E15 dar jag bor.

Är inte 10% etanol tillåtet i Sverige / EU sedan årsskiftet? Vet dock inte om det används i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in