Var ute på landet och körde precis och körde förbi en fartkamera som jag inte märkte innan det var försent i 85km/h.. Jag har hört att man inte får böter ifall dom inte kan se vem som sitter vid ratten, stämmer detta?
Var ute på landet och körde precis och körde förbi en fartkamera som jag inte märkte innan det var försent i 85km/h.. Jag har hört att man inte får böter ifall dom inte kan se vem som sitter vid ratten, stämmer detta?
Fordonsägaren får i så fall en förfrågan vem föraren kan vara. Då kan du erkänna alt kolla noga på fotot om du känner till den eller om du "kan ej identifiera föraren"
Om man inte kan se ansiktet på bilden, kommer inte heller en förfrågan att skickas ut till bilens ägare. Även om ägaren är villig att upplysa om vem som körde bilen, finns det ju inget bevis för detta. Ägaren får dock inte se bilden.
Finns det en bild där ansiktet syns och ägaren svarar ärligt på förfrågan, matchar man bilden mot det foto som finns i körkortsregistret på den påstådda föraren. Stämmer dessa överens, kommer föraren att bötfällas. Detta för att undvika att bötfälla fel person.
Kort sagt: Inga böter utan tydlig bild på ansiktet.
Jag lånar tråden lite, jag och en polare var nere i tyskland där en kamera fota mig, hur är reglerna där nere? Jag hade ganska stora solglasögon på mig och det var farsans bil!