2011-08-16, 18:40
Medlem
Var ute på landet och körde precis och körde förbi en fartkamera som jag inte märkte innan det var försent i 85km/h.. Jag har hört att man inte får böter ifall dom inte kan se vem som sitter vid ratten, stämmer detta?
Citera
2011-08-16, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Var ute på landet och körde precis och körde förbi en fartkamera som jag inte märkte innan det var försent i 85km/h.. Jag har hört att man inte får böter ifall dom inte kan se vem som sitter vid ratten, stämmer detta?

true
Citera
2011-08-16, 18:43
Medlem
Fordonsägaren får i så fall en förfrågan vem föraren kan vara. Då kan du erkänna alt kolla noga på fotot om du känner till den eller om du "kan ej identifiera föraren"
Citera
2011-08-16, 18:57
Medlem
De verkar ha svårt att lagföra bilförarna; ca två tredjedelar av de fotograferade fortkörarna går fria.

Till stor del beror det på att ansiktet inte syns tillräckligt väl och att föraren därmed inte går att identifiera.
Citera
2011-08-16, 19:03
Bannlyst
Om du får dåligt samvete kan du endå erkänna, har du tur får du böta,

Tänk på skärselden.
Citera
2011-08-17, 12:44
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Om du får dåligt samvete kan du endå erkänna, har du tur får du böta,

Tänk på skärselden.

Är det inte bara lapp-lisor som kommer dit?

Om det var din egen bil du körde är ju oddsen högre för att dom ska kunna matcha att det är du och din bil.
Citera
2011-08-17, 14:25
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Är det inte bara lapp-lisor som kommer dit?

Om det var din egen bil du körde är ju oddsen högre för att dom ska kunna matcha att det är du och din bil.

Alla kommer till skärselden där man sållar agnarna från vetet.
Citera
2011-08-17, 14:41
Medlem
rosamannens avatar
Om man inte kan se ansiktet på bilden, kommer inte heller en förfrågan att skickas ut till bilens ägare. Även om ägaren är villig att upplysa om vem som körde bilen, finns det ju inget bevis för detta. Ägaren får dock inte se bilden.

Finns det en bild där ansiktet syns och ägaren svarar ärligt på förfrågan, matchar man bilden mot det foto som finns i körkortsregistret på den påstådda föraren. Stämmer dessa överens, kommer föraren att bötfällas. Detta för att undvika att bötfälla fel person.

Kort sagt: Inga böter utan tydlig bild på ansiktet.
Citera
2011-08-17, 18:48
Medlem
CommonKnowledges avatar
Scream-mask på och gasen i botten.
Citera
2011-08-17, 23:23
Medlem
orvarens avatar
Hmm...

Om man åker hoj (ingen skylt fram) och drar om en bil,precis vid en fartkamera,tar kameran då en bild av bilen,men med Mc'ns hastighet?

Borde ju irritera bilförare isf...
Citera
2011-08-18, 09:46
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hmm...

Om man åker hoj (ingen skylt fram) och drar om en bil,precis vid en fartkamera,tar kameran då en bild av bilen,men med Mc'ns hastighet?

Borde ju irritera bilförare isf...

Ja, men ingenting händer, eftersom man från en stillbild inte kan avgöra vilket av fordonen det var som körde för fort. Och MCn hamnar också på bild.
Citera
2011-08-19, 16:39
Medlem
ralph89s avatar
Jag lånar tråden lite, jag och en polare var nere i tyskland där en kamera fota mig, hur är reglerna där nere? Jag hade ganska stora solglasögon på mig och det var farsans bil!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in