En liten kommentar om LCHF, du ska inte äta mer protein än vanligt om man nu ska vara "strikt" du ska äta mer fett och mindre kolhydrater. En grund i LCHF är just att skippa "lättmajonäs" etc, ska du äta det så är det riktigt smör, grädde etc.
En typisk "middag": biff med grönsaker och sås gjorde på grädde. Grönsakerna kan vara broccoli, spenat, sparris etc.
Jag skulle undvika alla sötningsmedel, även om de i sig inte ger dig några kalorier så gör de åtminstone mig hungrigare och då skippar jag heller en cola light eftersom den inte fyller någon funktion i min vardag.
Ang. kcal in/ut så finns det en intressant undersökning där man lät två slumpade grupper äta för mycket hallonbåtar eller för mycket jordnötter. De fick äta 20kcal/kg extra per dag i två veckor och överåt alltså lika mycket. Resultat? Godisätarna gick upp mer i vikt.
http://informahealthcare.com/doi/abs...65510902912754
I stort håller jag dock med, du kan inte halsa olja och hoppas på viktnedgång men åtminstone jag håller mig betydligt mättare på LCHF-kost och därför är det lättare att äta mindre. Jag laborerar lite med LCHF själv för tillfället, första av 2 veckor, en del bra resultat (lättare) en del sämre resultat (har inte lika bra tryck när jag cyklar). Är mätt glad och mår allmänt bra. Hoppas cyklandet förbättras snart annars kommer motivationen svikta, å andra sidan är säsongen snart över och då kan jag satsa på att banta ner mig till nästa säsong.