2011-08-17, 06:34
Medlem
nikenboles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsdgsdgsdg
Har du tips på vad man kan köpa från en bensinmack eller pressbyrån. Jag pratar givetvis om mat. Det kommer finnas dagar jag inte kommer orka göra matlåda, då kanske det är bättre att köpa färdigmat.

Ölkorv

Eller mosbricka utan mos med mycket räksallad istället
Citera
2011-08-17, 08:48
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Har du tips på vad man kan köpa från en bensinmack eller pressbyrån. Jag pratar givetvis om mat. Det kommer finnas dagar jag inte kommer orka göra matlåda, då kanske det är bättre att köpa färdigmat.

Skippa bensinmackar! Möjligtvis går det att äta någon av färdigsalladerna men nästan allt annat är värdelöst.

Handla alltid i riktiga affärer. Tips på lite latemansmat:
Mozzarellaost (125 g): ~300 kcal, 27 g protein
Lättkvarg (250 gram): ~175 kcal, 30 gram protein. Går att blanda med fun light eller kryddor för att göras ätbart. Innehåller 4% kolisar så överät inte.
Färdiggrillad kyckling: ~290 kcal (per 100 gram), 30 gram protein.
Keso: Ungefär samma stats som lättkvarg.

Om förväntar dig en snabb viktnedgång bör du hamna på mellan 1000 och 1500 kcal per dag. Se till att alltid ha "latemansmat" hemma. Käka i små portioner när du behöver det.

Edit: Det är gott att käka tunna tomatskivor till mozzarellaost.
Citera
2011-08-17, 10:04
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du har rätt i att man alltid har regler att följa. Men jag menade mer att reglerna för kalori in vs kalori ut sätter man själv och man kan ändra dem närsomhelst på dygnet.

Men dieter finns väl egentligen bara till för att tjockisar ska känna sig duktiga. De går ändå upp i vikt efteråt och sen provar de en annan. Det är ju därför det kommer nya dieter varje månad i tex aftonbladet. Nu blev jag på dåligt humör märker jag.

Hehe precis och sen kommer de in på Flashback och ber om tips utan att läsa stickys!

När ska aftonbladet tipsa om deff/kcalunderskotts "dieten"?
Citera
2011-08-17, 10:07
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Hehe precis och sen kommer de in på Flashback och ber om tips utan att läsa stickys!

När ska aftonbladet tipsa om deff/kcalunderskotts "dieten"?

Jag vill minnas att det har dykt upp sådana lite då och då, men det är förmodligen för att få "mirakeldieterna" att verka ännu mer fantastiska.
Citera
2011-08-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Mjo, du har legat på energiunderskott om du har tappat 25kg, finns inget tvekan där.

Men då måste jag ju legat på cirka 1500 kcal per dag eller mindre för att ha en så stadig viktnedgång och det tror jag inte en sekund på.
Citera
2011-08-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flixa
Men då måste jag ju legat på cirka 1500 kcal per dag eller mindre för att ha en så stadig viktnedgång och det tror jag inte en sekund på.

Hur ditt underskott sett ut per dag har jag ingen aning om men det är helt garanterat att du legat på underskott för att tappa den vikten du har gjort.
Citera
2011-08-17, 12:38
Medlem
nikenboles avatar
Citat:

Tror gör man i kyrkan! :P
Hade du räknat kcal hade du sett sanningen
Citera
2011-08-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Skippa bensinmackar! Möjligtvis går det att äta någon av färdigsalladerna men nästan allt annat är värdelöst.

Handla alltid i riktiga affärer. Tips på lite latemansmat:
Mozzarellaost (125 g): ~300 kcal, 27 g protein
Lättkvarg (250 gram): ~175 kcal, 30 gram protein. Går att blanda med fun light eller kryddor för att göras ätbart. Innehåller 4% kolisar så överät inte.
Färdiggrillad kyckling: ~290 kcal (per 100 gram), 30 gram protein.
Keso: Ungefär samma stats som lättkvarg.

Om förväntar dig en snabb viktnedgång bör du hamna på mellan 1000 och 1500 kcal per dag. Se till att alltid ha "latemansmat" hemma. Käka i små portioner när du behöver det.

Edit: Det är gott att käka tunna tomatskivor till mozzarellaost.

Jag kommer att undvika lightprodukter där dem fyller på med sötningsmedel/socker istället för fett.
Citera
2011-08-17, 16:50
Medlem
Citat:
Jag kommer att undvika lightprodukter där dem fyller på med sötningsmedel/socker istället för fett.

Sötningsmedel är väl inte farligt och det finns inget socker i lightprodukter som är light. Väldigt små mängder sötningsmedel i tex Cola Light. Inte direkt så att hela burken är fylld med sötningsmedel. Eftersom det är 0 kalorier i lightprodukter så är de faktiskt de bästa produkterna vid viktminskning då man inte går upp ett gram. Sen finns det en debatt ifall sötningsmedel är farligt eller inte, men det är rekomenderat att inte överstiga 4 liter om dan så drick du på och må bra.
Citera
2011-08-17, 18:15
Medlem
En liten kommentar om LCHF, du ska inte äta mer protein än vanligt om man nu ska vara "strikt" du ska äta mer fett och mindre kolhydrater. En grund i LCHF är just att skippa "lättmajonäs" etc, ska du äta det så är det riktigt smör, grädde etc.

En typisk "middag": biff med grönsaker och sås gjorde på grädde. Grönsakerna kan vara broccoli, spenat, sparris etc.

Jag skulle undvika alla sötningsmedel, även om de i sig inte ger dig några kalorier så gör de åtminstone mig hungrigare och då skippar jag heller en cola light eftersom den inte fyller någon funktion i min vardag.

Ang. kcal in/ut så finns det en intressant undersökning där man lät två slumpade grupper äta för mycket hallonbåtar eller för mycket jordnötter. De fick äta 20kcal/kg extra per dag i två veckor och överåt alltså lika mycket. Resultat? Godisätarna gick upp mer i vikt.
http://informahealthcare.com/doi/abs...65510902912754
I stort håller jag dock med, du kan inte halsa olja och hoppas på viktnedgång men åtminstone jag håller mig betydligt mättare på LCHF-kost och därför är det lättare att äta mindre. Jag laborerar lite med LCHF själv för tillfället, första av 2 veckor, en del bra resultat (lättare) en del sämre resultat (har inte lika bra tryck när jag cyklar). Är mätt glad och mår allmänt bra. Hoppas cyklandet förbättras snart annars kommer motivationen svikta, å andra sidan är säsongen snart över och då kan jag satsa på att banta ner mig till nästa säsong.
Citera
2011-08-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Directory
läs runt lite på forumet då du inte vet spec mycket om hur kroppen fungerar.

Kroppen fungerar som en ugn enligt er. Själv tror jag det är betydligt mer avancerat än så.
Det handlar bland annat om känslighet för insulin och mycket annat som gör om kroppen lagrar fett.
Citera
2011-08-17, 18:38
Medlem
Citat:
Kroppen fungerar som en ugn enligt er. Själv tror jag det är betydligt mer avancerat än så.
Det handlar bland annat om känslighet för insulin och mycket annat som gör om kroppen lagrar fett.

Klart att det är mer avancerat än rent kalori in mot kalori ut, men just denna principen är dock grunden i allt, sedan kan man göra det än mer avancerat men utan ett underskott går man inte ner i vikt, samma visa med överskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in