2011-08-16, 11:32
Medlem
Ett argument:
En arabkvinna får ha på sig sitt provocerande(enligt mig) klädsel, som täcker allt förutom ögonen.

Men kommer du till deras land, Frida 23 t.ex.
En kvinna i shorts, en solig dag,
Ja då blir hon stenad.

Varför ska vi tillåta? och dom avrätta.

bullshit, för oss och våra egna barns inspiration och kreativitet.. så får dom inte se klädsel som
religösa muslimska kvinnor har.. för det är fult, påtvingat, och dödar friheten.

P.S är ej rasist, har ej emot någon pga hudfärg, är bara mot vad jag tycker är dumt och stenålders .
Citera
2011-08-16, 11:36
Medlem
askers avatar
Vad som är dumt och stenålders är väl att lägga sig i vad andra människor har på sig för kläder? Bara för att de gör så där borta behöver ju inte vi göra så.
Citera
2011-08-16, 11:39
Medlem
St.Patricks avatar
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad" inte "Behandla andra som du själv blir behandlad". Du får faktiskt tänka på att vi lever i ett gott civiliserat samhälle medan de ofta inte gör det, det formar människor olika.
Citera
2011-08-16, 11:40
Medlem
darktriads avatar
Det kallas för religionsfrihet.

Det är inte klädseln som är problemet, utan det faktum att man idag inte har rätten som individ/företagare att sålla bort människor som signalerar att de står för religiös extremism med sin klädsel.
Visst du kan göra det ändå, med risk att bli kalla för Islamofob/rasist/främlingsfientlig och om du äger ett företag så kan du räkna med att få DO på halsen.

Ingen skulle förebrå mig om jag som företagare valde bort någon som med sin klädsel signalerade att de var en nazist.
Så varför skulle jag då inte få sålla bort wahhabiter och andra muslimska fundamentalister?
Citera
2011-08-16, 12:06
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Vad som är dumt och stenålders är väl att lägga sig i vad andra människor har på sig för kläder? Bara för att de gör så där borta behöver ju inte vi göra så.
Det roliga är ju att många av de som klär sig som spöken faktiskt stödjer de strikta klädlagarna i sina hemländer samtidigt som de begär att vi ska vara toleranta här.Dessutom så handlar heltäckande slöja så mycket om att man personligen anser att den är ful,eller de rent praktiska hindren som uppstår när man maskerar sig,utan snarare att det är ett tecken på att man vägrar att integrera sig.
Citera
2011-08-16, 12:17
Medlem
darktriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Det roliga är ju att många av de som klär sig som spöken faktiskt stödjer de strikta klädlagarna i sina hemländer samtidigt som de begär att vi ska vara toleranta här.Dessutom så handlar heltäckande slöja så mycket om att man personligen anser att den är ful,eller de rent praktiska hindren som uppstår när man maskerar sig,utan snarare att det är ett tecken på att man vägrar att integrera sig.

Ännu större humor är att många klädde sig inte på det viset i sina hemländer, utan detta är något de har anammat i Sverige.

Religionsfrihet = skyddad verkstad om du tillhör en "utsatt" grupp.
Citera
2011-08-16, 12:21
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterna
Varför ska vi tillåta? och dom avrätta.
Bara för att Sverige är ett land som låter medborgarna gå klädda nästan hur de vill?
Citera
2011-08-16, 13:02
Medlem
m.johndoes avatar
efterna// Har du hört talas om demokrati? i dessa länder så finns inte demokrati men det talas ju friskt om det i Sverige, så folk beger sig hit.
Citera
2011-08-16, 13:28
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darktriad
Det kallas för religionsfrihet.

Det är inte klädseln som är problemet, utan det faktum att man idag inte har rätten som individ/företagare att sålla bort människor som signalerar att de står för religiös extremism med sin klädsel.
Visst du kan göra det ändå, med risk att bli kalla för Islamofob/rasist/främlingsfientlig och om du äger ett företag så kan du räkna med att få DO på halsen.

Ingen skulle förebrå mig om jag som företagare valde bort någon som med sin klädsel signalerade att de var en nazist.
Så varför skulle jag då inte få sålla bort wahhabiter och andra muslimska fundamentalister?

Du har rätt i att både islam och nazism är ideologier men sen tar din logik en sväng mot irrationalitet. Medan nazismen är en intolerant och destruktiv ideologi vid även lågt troende är islam långt ifrån den intoleranta och destruktiva ideologi som så många vill gärna måla ut den som. Det finns samhällen, länder och regioner vars folk i huvidsak är muslimer; nazister startade världens blodigaste krig och deras rike varade i 12 år.

En person i Sverige ska kunna uttrycka sin identitet, förutsatt att denna följer de lagar som existerar. Alltså kan en muslimsk kvinna täcka sig precis som hon behagar utan att riskera att ekonomiska påtryckningar, ja rent av förtryck, från samhället.
Citera
2011-08-16, 13:54
Medlem
Monk3ys avatar
De flesta män brukar troligen inte tänka så mycket på kvinnokläder och bli upprörda över det. Om du känner på det sättet så tror jag att du ska prata med en terapeut och ta reda på vad det beror på. Har du kanske för mycket fritid? Eller är du själv nyfiken på att bära kvinnokläder?

Man kan inte jämställa att klä på sig med att klä av sig. De är motsatser. Det är samma argumentation som används av de som vill hävda att det inte är någon skillnad på att män går utan tröja och att kvinnor går topless. Att en kvinna blottar sin byst är sexuellt på ett annat sätt än när en man blottar sin överkropp. Det förstår också alla normalt funtade människor. När man bär slöja så är man påklädd. När man går utan slöja så är man avklädd. Ungefär som skillnaden mellan att ha en tröja på sig och att gå topless. Om man provoceras av detta så bör man nog tänka till över vilka värderingar som man har.
Citera
2011-08-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Ja men det kanske inte är så trevligt att gå runt i en stad där folk klär sig som spöken
Går det ens att se om det är en man eller kvinna på folk med burqa på sig?
Citera
2011-08-16, 14:08
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Ja men det kanske inte är så trevligt att gå runt i en stad där folk klär sig som spöken
Går det ens att se om det är en man eller kvinna på folk med burqa på sig?

Trevligt? Din subjektiva syn är inte allmän konsensus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in