2011-08-29, 02:16
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Hårt? Det råder ju fred, och mat finns på butikshyllan. Är inte kärleken en slags makt det också - kvinnans makt, eller kanske hennes lögn?

Se på den här bilden, strunt i kontexten, bara betrakta den. Vad ser du om icke maktkänsla, men den är dold och kallas "kärlek", eller hur...kärlek till....just det "Gud" kallas det visst och i vår profana-vetenskapliga värld blir det visst "det gudomliga"...ursäkta jag menar visst "sexiga"..nog,nog.

http://www.iltasanomat.fi/seksi-pari...408917984.html

Men det finns inget som säger, förutom då på inrådan av kristendom och vetenskap, att makten måste koncentreras hos kvinnor. Det är nämligen en destruktiv och onaturlig väg att gå.

Därför vorde det viktigaste man kunde göra i Diocletians fotspår att "krossa den skändliga", eller hur?
Jag skriver en fiktiv bok om och i ett kort stycke får August Strindberg framträdda, denna text kanske tilltalar dig:
När jag vaknar har jag en vag känsla, nästan en övertygelse att jag heter August Strindberg och är författare och dramatiker. Plötsligt öppnas dörren. Det är morgon. En skramlande vagn dras in av några personer i vita kläder. Drömlikt frågar jag återigen om jag kan vara säker här. De försäkrar detta med milda röster. Jag ligger på rygg i min säng och de sticker mig ett flertal gånger utan att träffa en ven. Tillslut tar de blodet ur en synbar ven i handen. Jag känner ingen fysisk smärta och låter de utföra vadhelst de vill.

Strax efteråt kommer en läkare med följeslagare in. Läkaren är runt femtio, halvlångt hår med ett ansikte som tyder på ett humoristiskt sinnelag. Han frågar mig hur jag mår och vad jag heter. Känner ni inte igen Herr August Strindberg, vars eld är den största i Sverige! Vad är det för förmätna och djupt oförskämda spörsmål min kära Doktor har mage att tillfråga, säger jag. Okej, Säger läkaren, August hur stå det till. August, ytterligare fräckheter och ovett. Tilltalet skall vara Herr Strindberg om jag får be. Du är här för att vi ska hjälpa dig att tillfriskna säger läkaren. Sjuk! Sjuk! Jag är vid full vigör och kräver att genast få lämna detta torftiga utrymme. Visserligen har natten varit god men jag finner förplägnaden vara undermålig vad gäller sovplats, och detta bostadsrum är både primitivt och simpelt. Beställ genast en droska bästa Doktor så jag kan färdas till min hemvist. Häromdagen har jag initierat en dramatisk pjäs och jag kan inte dröja med att nedskriva densamma. Om doktorn så eftertraktar, kan jag underrätta om att den kommer att röra sig om den nesliga kvinnan. Hur kvinna är beskaffad? Temat kommer att vara klass och det grammatiska könet kvinnan, Denna manipulativa, oberäkneliga och grälsjuka varelse. Men vad att begära då det ligger i deras natur att inneha dessa beteenden.

Nå. Fram med min kostym, rock, hatt och spatserkäpp, genast, om jag får be. Jag vill att ni tar de här medicinerna säger läkaren. Medikamenter, vad jag behöver är att ta en droska till lämplig krog och inta en lunch bestående av sill, potatis, ägg, dill, smör, bröd, och därtill snaps, jag tror det får bli OP-Anderssons beska droppar och någon form av malt dryck. Därefter skall det förstås serveras kräftor, och då självfallet honkräftor. Jag skall suga musten ur dem och sedan med välbehag bryta upp deras trilska skal och sluka dem med välbehag. Slutligen en cigarr och ett glas absint. Ja så må de bli. Herr Strindberg kan vi innan ni åker få ge er en injektion bestående av vitaminer och mineraler, det kan väl aldrig skada er. Låt mig begrunda detta lite kort, säger jag fundersamt och vrider händerna i varandra. Nå, jag faller till föga, och går Doktorn till mötes i detta arrangemang, fram med kanylen. Efter en kort tid återkommer en kvinna och ger mig en spruta i. Efter ett par minuter somnar jag in i en djup sömn.
Senast redigerad av Mortis 2011-08-29 kl. 02:21.
Citera
2011-08-31, 11:56
Medlem
nokssons avatar
Vad är det absolut viktigaste man kan göra i livet?------> Ha hittat nagot som driver en till att bli battre och battre tills man har natt en niva som knappast var tankbart.
Citera
2011-09-04, 13:07
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Läsa Aftonbladet!
Citera
2011-09-04, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Jag skriver en fiktiv bok om och i ett kort stycke får August Strindberg framträdda, denna text kanske tilltalar dig:
När jag vaknar har jag en vag känsla, nästan en övertygelse att jag heter August Strindberg och är författare och dramatiker. Plötsligt öppnas dörren. Det är morgon. En skramlande vagn dras in av några personer i vita kläder. Drömlikt frågar jag återigen om jag kan vara säker här. De försäkrar detta med milda röster. Jag ligger på rygg i min säng och de sticker mig ett flertal gånger utan att träffa en ven. Tillslut tar de blodet ur en synbar ven i handen. Jag känner ingen fysisk smärta och låter de utföra vadhelst de vill.

Strax efteråt kommer en läkare med följeslagare in. Läkaren är runt femtio, halvlångt hår med ett ansikte som tyder på ett humoristiskt sinnelag. Han frågar mig hur jag mår och vad jag heter. Känner ni inte igen Herr August Strindberg, vars eld är den största i Sverige! Vad är det för förmätna och djupt oförskämda spörsmål min kära Doktor har mage att tillfråga, säger jag. Okej, Säger läkaren, August hur stå det till. August, ytterligare fräckheter och ovett. Tilltalet skall vara Herr Strindberg om jag får be. Du är här för att vi ska hjälpa dig att tillfriskna säger läkaren. Sjuk! Sjuk! Jag är vid full vigör och kräver att genast få lämna detta torftiga utrymme. Visserligen har natten varit god men jag finner förplägnaden vara undermålig vad gäller sovplats, och detta bostadsrum är både primitivt och simpelt. Beställ genast en droska bästa Doktor så jag kan färdas till min hemvist. Häromdagen har jag initierat en dramatisk pjäs och jag kan inte dröja med att nedskriva densamma. Om doktorn så eftertraktar, kan jag underrätta om att den kommer att röra sig om den nesliga kvinnan. Hur kvinna är beskaffad? Temat kommer att vara klass och det grammatiska könet kvinnan, Denna manipulativa, oberäkneliga och grälsjuka varelse. Men vad att begära då det ligger i deras natur att inneha dessa beteenden.

Nå. Fram med min kostym, rock, hatt och spatserkäpp, genast, om jag får be. Jag vill att ni tar de här medicinerna säger läkaren. Medikamenter, vad jag behöver är att ta en droska till lämplig krog och inta en lunch bestående av sill, potatis, ägg, dill, smör, bröd, och därtill snaps, jag tror det får bli OP-Anderssons beska droppar och någon form av malt dryck. Därefter skall det förstås serveras kräftor, och då självfallet honkräftor. Jag skall suga musten ur dem och sedan med välbehag bryta upp deras trilska skal och sluka dem med välbehag. Slutligen en cigarr och ett glas absint. Ja så må de bli. Herr Strindberg kan vi innan ni åker få ge er en injektion bestående av vitaminer och mineraler, det kan väl aldrig skada er. Låt mig begrunda detta lite kort, säger jag fundersamt och vrider händerna i varandra. Nå, jag faller till föga, och går Doktorn till mötes i detta arrangemang, fram med kanylen. Efter en kort tid återkommer en kvinna och ger mig en spruta i. Efter ett par minuter somnar jag in i en djup sömn.

Vilket skräckscenario! Ush! Det ryste riktig till där i slutet med den där "kvinnan" med sprutan...fy fy fy...
Citera
2011-09-04, 13:51
Medlem
Brumelbryns avatar
De viktigaste i livet är att leva de så att när man ligger på sin dödsbädd kan man tänka och känna att man inte ångrar något, att man levt livet till fullo och att man nu är redo att bli maskmat!
Citera
2011-09-04, 23:44
Medlem
Upprätthålla sitt anseende
Citera
2011-09-05, 02:43
Medlem
Ko.i.kukens avatar
snusa!
Citera
2011-09-09, 06:55
Medlem
Coques avatar
Beror på hur man mår, är uppväxt osv.
För mig just nu vore det viktigaste att gå och lägga mig.
Men det viktigaste i livet vore nog att göra livet bättre/lättare för människor.
Det är vad jag känner vore det absolut viktigaste att göra just nu men kanske tycker något helt annat är viktigare när jag har vaknat upp eller fått några fler år på nacken.
Citera
2012-01-11, 00:56
Medlem
KlaraVisioners avatar
Att dagligen förverkliga sig själv och göra verklighet av allt från önskedrömmar till tydliga små mål. Att följa impulser hur urbota korkade eller farligt radikala de än må vara. Att inte förtrycka de inre rösterna, som samvetet och magkänslan, och att aldrig trotsa dem. Att alltid ta för sig av det goda i livet, medan man avstår från det som bringar olycka och tar energi. För mig är det viktigaste att vara sann mot jaget (tankarna, känslorna, det icke-fysiska jaget) och uppleva att jag fyller min kvot på en daglig basis och sträva efter att förverkliga mina framtidsplaner.
Citera
2012-01-11, 02:07
Medlem
Nalle-Brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Du uttrycker dig på ett grovt och lite naivt sätt. Men nåja, det är väl det det språk du förmår och ger en inblick i din personlighet. Vad gäller dina diffusa ord om kvinnans makt säger det nog mer om dig, men visst finns det kvinnor med ambitioner att tro se se igenom mannen och sedan trycka på de ömma punktera. Men detta är inte flertalet. Återkom gärna med något slags evidensbaserad stöd för dina påståenden. Alla empiriska och teoretiska studier angående genus perspektivet visar att dina ord är felaktiga. Kvinnans ställning i samhället är fortfarande underordnad mannen. Strukturer i samhället påverkar kvinnan negativt i form av låg lön, dålig arbetsmiljö, ansvaret för familjen mm. Tro mig, när jag skrev min Fil kand examen inom Socionom programmet var en vinkling just denna fråga, utifrån sociologin, och då främst enligt Michel Foucault och Pierre Bourdieus teoribildningar.
Mvh

Har jag rätt om jag antar att du inte hade med medfödda biologiska skillnader mellan könen - vad gäller hormoner och hjärnstrukturer - när du skrev din Fil kand examen?
Citera
2012-01-11, 02:50
Medlem
gr0gg0s avatar
Bevara informationen och försäkra dess framtid.
Citera
2012-01-11, 21:19
Medlem
Kombinations avatar
Att känna sig själv och skita i andra som trycker ner en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in