2011-08-29, 02:16
Citat:
Jag skriver en fiktiv bok om och i ett kort stycke får August Strindberg framträdda, denna text kanske tilltalar dig:
Ursprungligen postat av Tinman
Hårt? Det råder ju fred, och mat finns på butikshyllan. Är inte kärleken en slags makt det också - kvinnans makt, eller kanske hennes lögn?
Se på den här bilden, strunt i kontexten, bara betrakta den. Vad ser du om icke maktkänsla, men den är dold och kallas "kärlek", eller hur...kärlek till....just det "Gud" kallas det visst och i vår profana-vetenskapliga värld blir det visst "det gudomliga"...ursäkta jag menar visst "sexiga"..nog,nog.
http://www.iltasanomat.fi/seksi-pari...408917984.html
Men det finns inget som säger, förutom då på inrådan av kristendom och vetenskap, att makten måste koncentreras hos kvinnor. Det är nämligen en destruktiv och onaturlig väg att gå.
Därför vorde det viktigaste man kunde göra i Diocletians fotspår att "krossa den skändliga", eller hur?
Se på den här bilden, strunt i kontexten, bara betrakta den. Vad ser du om icke maktkänsla, men den är dold och kallas "kärlek", eller hur...kärlek till....just det "Gud" kallas det visst och i vår profana-vetenskapliga värld blir det visst "det gudomliga"...ursäkta jag menar visst "sexiga"..nog,nog.
http://www.iltasanomat.fi/seksi-pari...408917984.html
Men det finns inget som säger, förutom då på inrådan av kristendom och vetenskap, att makten måste koncentreras hos kvinnor. Det är nämligen en destruktiv och onaturlig väg att gå.
Därför vorde det viktigaste man kunde göra i Diocletians fotspår att "krossa den skändliga", eller hur?
När jag vaknar har jag en vag känsla, nästan en övertygelse att jag heter August Strindberg och är författare och dramatiker. Plötsligt öppnas dörren. Det är morgon. En skramlande vagn dras in av några personer i vita kläder. Drömlikt frågar jag återigen om jag kan vara säker här. De försäkrar detta med milda röster. Jag ligger på rygg i min säng och de sticker mig ett flertal gånger utan att träffa en ven. Tillslut tar de blodet ur en synbar ven i handen. Jag känner ingen fysisk smärta och låter de utföra vadhelst de vill.
Strax efteråt kommer en läkare med följeslagare in. Läkaren är runt femtio, halvlångt hår med ett ansikte som tyder på ett humoristiskt sinnelag. Han frågar mig hur jag mår och vad jag heter. Känner ni inte igen Herr August Strindberg, vars eld är den största i Sverige! Vad är det för förmätna och djupt oförskämda spörsmål min kära Doktor har mage att tillfråga, säger jag. Okej, Säger läkaren, August hur stå det till. August, ytterligare fräckheter och ovett. Tilltalet skall vara Herr Strindberg om jag får be. Du är här för att vi ska hjälpa dig att tillfriskna säger läkaren. Sjuk! Sjuk! Jag är vid full vigör och kräver att genast få lämna detta torftiga utrymme. Visserligen har natten varit god men jag finner förplägnaden vara undermålig vad gäller sovplats, och detta bostadsrum är både primitivt och simpelt. Beställ genast en droska bästa Doktor så jag kan färdas till min hemvist. Häromdagen har jag initierat en dramatisk pjäs och jag kan inte dröja med att nedskriva densamma. Om doktorn så eftertraktar, kan jag underrätta om att den kommer att röra sig om den nesliga kvinnan. Hur kvinna är beskaffad? Temat kommer att vara klass och det grammatiska könet kvinnan, Denna manipulativa, oberäkneliga och grälsjuka varelse. Men vad att begära då det ligger i deras natur att inneha dessa beteenden.
Nå. Fram med min kostym, rock, hatt och spatserkäpp, genast, om jag får be. Jag vill att ni tar de här medicinerna säger läkaren. Medikamenter, vad jag behöver är att ta en droska till lämplig krog och inta en lunch bestående av sill, potatis, ägg, dill, smör, bröd, och därtill snaps, jag tror det får bli OP-Anderssons beska droppar och någon form av malt dryck. Därefter skall det förstås serveras kräftor, och då självfallet honkräftor. Jag skall suga musten ur dem och sedan med välbehag bryta upp deras trilska skal och sluka dem med välbehag. Slutligen en cigarr och ett glas absint. Ja så må de bli. Herr Strindberg kan vi innan ni åker få ge er en injektion bestående av vitaminer och mineraler, det kan väl aldrig skada er. Låt mig begrunda detta lite kort, säger jag fundersamt och vrider händerna i varandra. Nå, jag faller till föga, och går Doktorn till mötes i detta arrangemang, fram med kanylen. Efter en kort tid återkommer en kvinna och ger mig en spruta i. Efter ett par minuter somnar jag in i en djup sömn.
Senast redigerad av Mortis 2011-08-29 kl. 02:21.
Senast redigerad av Mortis 2011-08-29 kl. 02:21.