2011-08-16, 00:48
Medlem
Jag träffade tre kvinnor från Jämtland på min och mina polares semester under sommaren. Jag vet inte, men det var något speciellt med dessa jäntor. Dialekten, deras personlighet, utseendet, jag vet inte vad det var, men jag blev frälst på något vis. Nu har jag helt fått norrländskor på huvudet.

Så, vad skulle en norrländska tycka om mig, en lång och trevlig skåning med skön accent?

Obs! Jag är medveten om att Norrland är stort och att norrländskor kanske skiljer sig från län till län.
Citera
2011-08-16, 00:54
Medlem
NirvanAs avatar
En del har säkert svårt att förstå vad du säger beroende på lite vilken skånsk accent du har, skåningar är inte så vanliga där och det kan bli en del "va?" om man inte är berest så att säga.
Citera
2011-08-16, 00:57
Medlem
KobeTais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Jag träffade tre kvinnor från Jämtland på min och mina polares semester under sommaren. Jag vet inte, men det var något speciellt med dessa jäntor. Dialekten, deras personlighet, utseendet, jag vet inte vad det var, men jag blev frälst på något vis. Nu har jag helt fått norrländskor på huvudet.

Så, vad skulle en norrländska tycka om mig, en lång och trevlig skåning med skön accent?

Obs! Jag är medveten om att Norrland är stort och att norrländskor kanske skiljer sig från län till län.

Nu är jag ingen jänta eller från Norrland men skånska raspar i öronen på oss andra.
Citera
2011-08-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
En del har säkert svårt att förstå vad du säger beroende på lite vilken skånsk accent du har, skåningar är inte så vanliga där och det kan bli en del "va?" om man inte är berest så att säga.
Men jag använder inga dialektala ord och min dialekt är "måttligt" skånsk. Det hörs att jag är därifrån, men jag artikulerar bra och talar väldigt tydligt. Kan det inte, som i mitt fall, vara en fördel för mig?
Citat:
Ursprungligen postat av KobeTai
Nu är jag ingen jänta eller från Norrland men skånska raspar i öronen på oss andra.
Som sagt, det beror på var i Skåne man kommer i från. Den dialekt som talas av äldre människor i södra Skåne kan jag knappt själv förstå, exempelvis.

Sådant här trams om att skåningar är halvdanskar och att man skall "gräva bort Skåne", finner man det i Norrland? En fråga till: hur är Norrlands uteliv? Jag har den fördomen att det skall vara helt värdelöst på den fronten.
Citera
2011-08-16, 01:33
Medlem
Boadiceas avatar
Jag är långt uppifrån, och jag hade en skånsk pojkvän i två år Nu var det ju inte för att han var skåning som jag var tillsammans med honom, men jag tyckte dialekten var charmig!

Tror att norrlänningar generellt har mer emot stockholmare än skåningar, men det gäller oftast killar. Tjejerna brukar inte ha så mycket emot några alls, utan gillar när det kommer någon från något annat ställe
Citera
2011-08-16, 01:33
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan

Nej, nej här blir det stopp. För det första så måste du lämna dit gegga-mojje-prat hemma och börja prata svenska. Du kan inte säga R t.ex. haha blir ju komiskt när man tänker på det.
Du har ett tal fel. Du kan inte prata riktig svenska. På söder i Sthlm så bor det inflyttade skåningar, göteborgare, och norrlänningar.
Men det enda som dyker upp på tal när Lokalar infödda söderkisar diskuterar avskydda utbölingar så brukar det lyda "Ja fan de bor ju inga lokala södekisar här nuförtiden, man hör ju skånska vart fan man än går".

Sen att ni för det dansk-svenska språket vidare till eran stora befolkning av invandrare skyndar ju inte på integrationen i samhället precis. Om en så 3-dje generations invandrare, fullt integrerad i malmös samhälle sedan generationer tillbaka så vips!, förvandlas han till blatte igen när han besöker övriga Sverige pga han kan inte språket. D.v.s Svenska.
Så tänk på det. Skåning.

Där 2 heter två. Inte, tveå.
Citera
2011-08-16, 01:45
Medlem
Subject9s avatar
Norrlänningar har som denna inställning till skåne;

1. Det är en del av danmark,
2. Ni pratar jobbigt =(
Citera
2011-08-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boadicea
Jag är långt uppifrån, och jag hade en skånsk pojkvän i två år Nu var det ju inte för att han var skåning som jag var tillsammans med honom, men jag tyckte dialekten var charmig!
Se där, otukt!
Citat:
Tror att norrlänningar generellt har mer emot stockholmare än skåningar, men det gäller oftast killar. Tjejerna brukar inte ha så mycket emot några alls, utan gillar när det kommer någon från något annat ställe
Ja, om inte allt för söderut, tydligen De här tre skulle vara från något område i Östersund som inte var alltför trevligt, har glömt bort vad stället hette.
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Nej, nej här blir det stopp. För det första så måste du lämna dit gegga-mojje-prat hemma och börja prata svenska. Du kan inte säga R t.ex. haha blir ju komiskt när man tänker på det.
Du har ett tal fel. Du kan inte prata riktig svenska. På söder i Sthlm så bor det inflyttade skåningar, göteborgare, och norrlänningar.
Men det enda som dyker upp på tal när Lokalar infödda söderkisar diskuterar avskydda utbölingar så brukar det lyda "Ja fan de bor ju inga lokala södekisar här nuförtiden, man hör ju skånska vart fan man än går".

Sen att ni för det dansk-svenska språket vidare till eran stora befolkning av invandrare skyndar ju inte på integrationen i samhället precis. Om en så 3-dje generations invandrare, fullt integrerad i malmös samhälle sedan generationer tillbaka så vips!, förvandlas han till blatte igen när han besöker övriga Sverige pga han kan inte språket. D.v.s Svenska.
Så tänk på det. Skåning.

Där 2 heter två. Inte, tveå.
He he he he
Citera
2011-08-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subject9
Norrlänningar har som denna inställning till skåne;

1. Det är en del av danmark,
2. Ni pratar jobbigt =(
Illa
Citera
2011-08-16, 03:12
Medlem
EvilGs avatar
Är du från Lund så är det inga problem
Citera
2011-08-16, 03:15
Medlem
Du har bra smak, TS. Norrland och norrländskor generellt är underbara.

Jag personligen kommer från Stockholm och jag har ganska svårt att förstå vad mina skånska vänner säger till mig när vi träffas. Och de är ändå i min egen ålder.
Citera
2011-08-19, 12:49
Medlem
algustorps avatar
Har själv haft en tjej från västernorrland.
Skulle väll inte säga att hon föll för mig för att jag är skåning, men hon tyckte min dialekt (som är ganska grov) var väldigt charmig även om det lät för dumt när hon själv försökte efterlikna den

Med min ganska minimala kunskap om norrlänningar i allmänhet skulle jag säga, att dem kallar skåne för danmark, skämtar om skåningar (med påhälsande skåningar i första hand) på ett ganska elakt/grovt sätt. Dock menar dem inget illa utan tycker mest det är kul. Man ska inte ta för illa vid sig helt enkelt, bara skratta med och säg något i stil med "ja, så är det nog allt".

Norrlänningar mer eller mindre hatar stockholmare rakt av, och jag förstår helt klart varför. Med det sagt kan vi lämna stockholm utanför detta framöver tycker jag.

Att norrlänningar har svårt att förstå skåningar stämmer bra, i varje fall för mig med en bred dialekt. Å andra sidan är det ibland svårt att förstå mycket av Norrlands slang för mig.

Ang. party i Norrland, har nog aldrig varit med om så bra ös som i Sundsvall en helt vanlig onsdagskväll, varenda ställe öppet och stan proppfull av glada Norrlänningar. och en å annan svarting, men jämfört med skåne är andelen mycket mycket mindre och inte lika hotfull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in