Har själv haft en tjej från västernorrland.
Skulle väll inte säga att hon föll för mig för att jag är skåning, men hon tyckte min dialekt (som är ganska grov) var väldigt charmig även om det lät för dumt när hon själv försökte efterlikna den
Med min ganska minimala kunskap om norrlänningar i allmänhet skulle jag säga, att dem kallar skåne för danmark, skämtar om skåningar (med påhälsande skåningar i första hand) på ett ganska elakt/grovt sätt. Dock menar dem inget illa utan tycker mest det är kul. Man ska inte ta för illa vid sig helt enkelt, bara skratta med och säg något i stil med "ja, så är det nog allt".
Norrlänningar mer eller mindre hatar stockholmare rakt av, och jag förstår helt klart varför. Med det sagt kan vi lämna stockholm utanför detta framöver tycker jag.
Att norrlänningar har svårt att förstå skåningar stämmer bra, i varje fall för mig med en bred dialekt. Å andra sidan är det ibland svårt att förstå mycket av Norrlands slang för mig.
Ang. party i Norrland, har nog aldrig varit med om så bra ös som i Sundsvall en helt vanlig onsdagskväll, varenda ställe öppet och stan proppfull av glada Norrlänningar. och en å annan svarting, men jämfört med skåne är andelen mycket mycket mindre och inte lika hotfull.