Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-15, 22:30
Medlem
Commodores avatar
Hoppas jag la denna rätt, flytta gärna annars.

Jag har funderat ett tag på vad som händer om jag skulle kunna "ta ut" mina ögon och vinkla dem mot varandra. Vad skulle jag se? Skulle min hjärna kollapsa direkt eller skulle den klara av det? Vilket öga skulle den se? Skulle den se dubbelt? Finns det någon forskning kring detta?

Intressant tanke, kanske finns ett enkelt svar på detta?
Citera
2011-08-15, 22:41
Medlem
conter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commodore
Hoppas jag la denna rätt, flytta gärna annars.

Jag har funderat ett tag på vad som händer om jag skulle kunna "ta ut" mina ögon och vinkla dem mot varandra. Vad skulle jag se? Skulle min hjärna kollapsa direkt eller skulle den klara av det? Vilket öga skulle den se? Skulle den se dubbelt? Finns det någon forskning kring detta?

Intressant tanke, kanske finns ett enkelt svar på detta?

Antar att det skulle vara samma som att kolla så här:

(blått=spegel, svart/grått=person som kollar i speglarna, svart streckade=syn-gången)

http://e.yey.nu/eedeb6.jpg

Citera
2011-08-15, 22:43
Medlem
Jag försökte föreställa mig hur det skulle "se ut". Jag fick ont i huvudet.
Citera
2011-08-15, 22:47
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Antar att det skulle vara samma som att kolla så här:

(blått=spegel, svart/grått=person som kollar i speglarna, svart streckade=syn-gången)

http://e.yey.nu/eedeb6.jpg

Men det blir ju inte samma sak. Där ser du ögonen i spegeln. Jag menar om ögonen ser varandra direkt. Att det tittar djupt in i varandra. Om jag har lärt mig något i skolan så tar väl ena ögat in sitt och det andra sitt och så sätts det ihop på något sätt? Då borde det blir hel pajko om den ska ta in det som den andra ser samtidigt som den tar in det den själv ser som är den andra och tvärt om.....
Citera
2011-08-15, 23:20
Medlem
Bookes avatar
Vinkla massa speglar, eller filma med hd kamera och kolla på tv direkt!
Citera
2011-08-15, 23:20
Medlem
legopelles avatar
Menförihelvete... ögonen är väl inte monitorer heller. (det är ju inte som att filma en tv-skärm)

De tar bara in visuell information. Resultatet skulle antagligen bli att du ser ögon i båda halvorna av synfältet. Djupseendet tas ur bruk om skillnaden i ögonens bilder är för stor.
Citera
2011-08-15, 23:44
Medlem
allt.o.ingets avatar
Synnervern skulle troligtvis skadas, det är liksom inte meningen att man ska kunna plocka ut ögonen. Nåt mer du vill veta?
Citera
2011-08-16, 00:05
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Synnervern skulle troligtvis skadas, det är liksom inte meningen att man ska kunna plocka ut ögonen. Nåt mer du vill veta?

Du hade kunna skippat att svara på min fråga om du ska spela allan. Vill ha seriösa svar. Spela inte dummare än du är.
Citera
2011-08-16, 14:19
Medlem
Sjograss avatar
Om du testar kan du ju berätta för oss andra?

Själv gissar jag på att man helt enkelt skulle se två ögon, men med väldigt skev uppfattning om djup,vinkel osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in