• 1
  • 2
2011-08-16, 16:25
Medlem
Jag har inte orkat läsa de svar du fått i tråden, men kan säga att du gjorde ett misstag när du sa upp dig från din anställning pga sjukdom. Nu verkar det inte som att det var den mest seriösa anställningen men jag undrar om det skulle finnas någon möjlighet att ta tillbaks uppsägningen med hänvisning till din sjukdomsbild.

Inser så klart att det är ett riktigt långskott, men det känns samtidigt som den enda möjligheten för dig att få ut pengar från trygghetssystemen. Nu är du förmodligen inte medlem i facket, men prova att kontakta dom iaf för ett se vad som kan göras.

Tror tyvärr chansen är riktigt, riktigt liten att du kan få tillbaks din anställning. Men jag tror ändå mer på det än försörjningsstöd från soc.
Citera
2011-08-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag har inte orkat läsa de svar du fått i tråden, men kan säga att du gjorde ett misstag när du sa upp dig från din anställning pga sjukdom. Nu verkar det inte som att det var den mest seriösa anställningen men jag undrar om det skulle finnas någon möjlighet att ta tillbaks uppsägningen med hänvisning till din sjukdomsbild.

Inser så klart att det är ett riktigt långskott, men det känns samtidigt som den enda möjligheten för dig att få ut pengar från trygghetssystemen. Nu är du förmodligen inte medlem i facket, men prova att kontakta dom iaf för ett se vad som kan göras.

Tror tyvärr chansen är riktigt, riktigt liten att du kan få tillbaks din anställning. Men jag tror ändå mer på det än försörjningsstöd från soc.

Med tanke på att mina chefer höll på och strula med lönerna så var det bara bra att jag sluta, det gjorde bara att jag mådde ännu sämre. + att de höll på att strula med avtal och såna grejer. jag är med i facket men jag vill inte ha jobbet tillbaks. det var ett telemarketingjobb med oregelbunden lön.

förstår inte vart du får ifrån att jag vill ha tillbaks mitt gamla jobb? jag ska snart bli sjukskriven.
Citera
2011-08-22, 22:39
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mici
Om jag skulle söka försöjningsstöd med dessa siffror och en sjukskrivning, hur stora är chanserna att jag får hjälp?

Om du söker försörjningsstöd så kommer kommunen att ta hänsyn till hela hushållets inkomster, även din mammas inkomster. Söker du i augusti kommer man också att ta hänsyn till vilka inkomster du hade i juli eftersom man förutsätter att människor ekonomiskt planerar sin tillvaro åtminstone i någon mån. Lägre krav på planering ställs på den som söker första gången jämfört med den som redan haft försörjningstöd en längre tid.

En person som är yngre än 25 år har inte ovillkorlig rätt till stöd för eget boende. Man tar då hänsyn till om föräldrarna är trångbodda eller om det råder personliga motsättningar i familjen.

För att få försörjningsstöd ska du stå till arbetsmarknadens förfogande, vara anmäld på Arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb. Är du sjukskriven får du leva på det stöd du får från Försäkringskassan i första hand.

Du kan få försörjningsstöd för levnadsomkostnader enligt riksnormen samt utlägg för hyra, el, hemförsäkring, arbetsrelaterade resor och kostnaden för receptbelagd medicin.
Citera
2011-08-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Om du söker försörjningsstöd så kommer kommunen att ta hänsyn till hela hushållets inkomster, även din mammas inkomster. Söker du i augusti kommer man också att ta hänsyn till vilka inkomster du hade i juli eftersom man förutsätter att människor ekonomiskt planerar sin tillvaro åtminstone i någon mån. Lägre krav på planering ställs på den som söker första gången jämfört med den som redan haft försörjningstöd en längre tid.

För att få försörjningsstöd ska du stå till arbetsmarknadens förfogande, vara anmäld på Arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb. Är du sjukskriven får du leva på det stöd du får från Försäkringskassan i första hand.

Min mamma får 7400 i månaden ungefär, hon är med i fas 3 o vad ska man säga typ jobbar nu på en förening. Hon kan inte försörja mig. Men i juli fick jag bara 1100:- i lön av vilket min mamma fick 600 för det va det enda jag kunde ge henne, o så fick jag 200 av min morbror när jag fyllde år (också i juli) men räknas det som en inkomst?

Jag ska (som jag skrev) bli sjukskriven och då behöver jag ingen som helst kontakt med arbetsförmedlingen. Då ska jag bara bifoga sjukintyget till dem. Eller?
Citera
2011-08-24, 21:05
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mici
Jag ska (som jag skrev) bli sjukskriven och då behöver jag ingen som helst kontakt med arbetsförmedlingen. Då ska jag bara bifoga sjukintyget till dem. Eller?

Ring eller besök socialkontoret i din kommun och berätta att du vill ha hjälp. Inom några dagar får du sitta ned med någon där och berätta om din situation. Även om man är sjukskriven och inte kan söka jobb har man rätt till en viss levnadsstandard. Googla på "existensminimum" så får du en uppfattning om ungefär vad det betyder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in