2011-08-15, 15:31
Medlem
FabiusCunctators avatar
Omkring 17.30 på kvällen den 26 september 1961 hittades den 46-årige fabriksarbetaren Elis Larsson ihjälskjuten på sin gård i Norrby utanför Järbo en dryg mil nordväst om Sandviken. Den döde, som hade skjutits i ryggen, påträffades av en granne som vid två olika tillfällen hört skottlossning tidigare under dagen. Elis Larsson var en försynt och tillbakadragen man, som – så vitt var känt - inte hade några fiender eller ovänner. Hans umgänge var begränsat till grannarna, några syskon som bodde i närheten och till ett jakt- och fiskelag.

Mordet var till synes gåtfullt men redan från början hade polisen ett hett spår. Offrets grannar kunde nämligen berätta att en grå Mercedes av 1951 års modell med registreringsbokstaven X (för Gävleborgs län) hade synts på gårdsplanen vid två tillfällen tidigare under dagen, dels vid lunchtid (mellan 12 och 13), dels strax efter klockan 15. Det var allmänt känt i området att Larsson brukade komma hem omkring 15.45, då han slutat sitt arbete vid Stegfabriken i Järbo. Grannarna kunde berätta att det sista skottet hade hörts just vid denna tid.

Polisen fick inom kort in en rad tips om den efterspanade Mercedesen. En rad personer hade iakttagit den i Järbo, där den hade väckt uppmärksamhet, dels för att ingen kände igen den (på den tiden visste man vilka personer som bilarna i byn tillhörde), dels för att den framfördes i mycket hög fart. Bilen hade nästan krockat med en annan bil och dessutom prejat ned en gående flicka i dikeskanten. Den sista säkra observationen av bilden gjorde vid 18.30-tiden, då den färdades i riktning mot Ockelbo. Sent på natten kom ett tips om att bilen synts på vägen mellan Malung och Mora. Det var visserligen oklart om denna iakttagelse rörde den aktuella bilen med eftersom det bedömdes som sannolikt beslutade man att spärra alla gränsövergångar till Norge (dit bilen såg ut att vara på väg).

Under onsdagen lyckades polisen identifiera föraren av Mercedesen (som med all sannolikhet hade med mordet att skaffa). Tills vidare nöjde sig polisen med att säga att de letade efter en 22-årig Gävlebo, som antogs ”sitta inne med mycket viktiga upplysningar”. Bara några timmar senare greps den efterspanade – Jan Gustaf Blom hette han – i sin bil i Gävle tillsammans med en nyfunnen dambekant. I förhör erkände han mordet på Elis Larsson och följande framkom:

Jan Blom var bördig från Ockelbo men senast bosatt i Gästrike-Hammarby. Han var en rastlös själ som nyligen förlorat sitt arbete på ett åkeri i Sandviken. Dessutom hade hans förlovning blivit uppslagen kort före dådet. Han hade tagit in på ett pensionat i Järbo lördagen den 23 september under förespegling att han var en resande vägarbetare. Av en slump hade han lärt känna Elis Larsson och till denne sålt en transistorradio som han stulit från sin före detta arbetsgivare (åkeriet i Sandviken). Av någon anledning fick han för sig att Larsson hade pengar undangömda i sitt hus, pengar som han själv var i stort behov av.

Blom beslutade sig för att göra inbrott hos Larsson. Det visade sig att han hade besökt dennes gård vid inte två, utan vid tre olika tillfällen på morddagen. Redan vid femtiden på morgonen låg han gömd i skogen och såg Larsson åka i väg till arbetet. Han tog sig då in i huset via ett fönster på baksidan och fann 1 500 kronor, som han lade beslag på. För pengarna begav han sig till Sandviken, där han köpte den gråa bilen och nya kläder. Men till detta gick alla stulna pengar åt. I den gråa bilen återvände han vid lunchtid till gården, där han gjorde ett nytt inbrott. Nu hittade han bara lite växelpengar men såg i gengäld att Larsson hade två gevär – en älgstudsare och ett (olagligt) halvautomatiskt salongsgevär – i en garderob. Han lånade salongsgeväret och sköt några skott mot en måltavla som stod ovanför Larssons hus. Sedan ställde han tillbaka geväret och åkte därifrån.

Omkring två timmar senare var han emellertid tillbaka på nytt. Nu var han försiktigare. Visserligen körde han först fram bilen till huset men vände sedan och gömde den på en skogsväg, varefter han gick tillbaka till fots. Han letade vidare efter pengar men hade inte hunnit långt när han såg Larssons bil rulla in på gården. Blom fattade då salongsgeväret, tog skydd bakom en bod på gården och sköt Larsson i ryggen när denne klev ur sin bil för att ta in posten. Skottet krossade ryggraden och var direkt dödande. Blom tog offrets plånbok som bara innehöll några tior. Det räckte till ett restaurangbesök på Järbo värdshus … En bild på GM finns i DN några dagar efter mordet.

Av allt att döma dog Jan Blom redan sommaren 1971, det vill säga tio år efter mordet. Åtminstone förtecknar Sveriges dödbok en man med det namnet som till namn, ålder och ursprung stämmer överens med GM. Elis Larsson var född den 23 september 1915 och dog alltså tre dagar efter sin 46-årsdag. Det vore spännande om någon känner till detta fall och dess rättsliga efterspel.
Citera
2011-08-16, 18:00
Medlem
Yatsys avatar
Nu har jag inget att bidra med dock. Men en liten fråga vad är ett salongsgevär?Är det ett gammalt sorts vapen hur ser det ut?
Citera
2011-08-16, 18:35
Medlem
Ett finkalibrigt jaktvapen, anv. för fågel eller småvilt.
Citera
2011-08-17, 00:32
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Jag har inte heller direkt något att bidra med, men tog en titt i Sveriges dödbok och Svb 1970. Ser att GM gifte sig den 3/11 1967 samt att han verkar ha fått en son 1969. Av detta kan man möjligen misstänka att de rättsliga påföljderna inte blev så värst långvariga i förhållande till brottets synnerligen grova natur.

Fast jag vet ju förstås inte hur "besöksreglerna" såg ut på fängelserna då, det kan ju möjligen vara så att han lyckades träffa en kvinna som han både kunde gifta sig och avla barn med medans han forfarande var intagen...
Senast redigerad av Aurora Borealis 2011-08-17 kl. 00:38.
Citera
2011-08-17, 09:44
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag har inte heller direkt något att bidra med, men tog en titt i Sveriges dödbok och Svb 1970. Ser att GM gifte sig den 3/11 1967 samt att han verkar ha fått en son 1969. Av detta kan man möjligen misstänka att de rättsliga påföljderna inte blev så värst långvariga i förhållande till brottets synnerligen grova natur.

Fast jag vet ju förstås inte hur "besöksreglerna" såg ut på fängelserna då, det kan ju möjligen vara så att han lyckades träffa en kvinna som han både kunde gifta sig och avla barn med medans han forfarande var intagen...

Tack för denna information. Av dödboken framgår att han var gift men jag kände inte till att han sannolikt fick en son 1969. Jag vill dock understryka att jag inte är säker på att detta är GM. Jag konstaterar bara att personen har samma namn, kommer från samma område och är född samma år som GM. Någon annan sådan person finns inte avliden till och med 2009 och inte heller i dag levande enligt ratsit. Det är alltså högst sannolikt att detta är GM men osvuret är bäst, eftersom man kan tänka sig namnbyten och dylikt.
Citera
2011-08-17, 18:01
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Ett finkalibrigt jaktvapen, anv. för fågel eller småvilt.

tack.
Citera
2011-09-11, 19:12
Medlem
Jag vet en del och tror lika mycket om mordet i Järbo.
På 50-talet jobbade Elis som linjebyggare. Under ett montage uppe i en stolpe slogs strömmen på och
Elis ramlade ner svårt brännskadad och tilltygad. Han fick därför ett skapligt skadestånd och jag tror att mördaren kort före mordet fick reda på detta och misstänkte att Elis hade en del pengar undangömda.
Blivande mördaren tog under färden till Norrby upp två skolelever. Mördaren åkte dock åt fel håll och ungdomarna skrek åt honom: Det gör detsamma, svarade han. Kanske slog han för ett ögonblick mordet ur tankarna. Mördaren fick inte så långt straff, kom ut efter bara två år. Försvaret hävdade,att det var en rikoschett som träffade Elis när han sköt från hundkojehålet. Några år senare körde han med bil rakt in i en bergvägg och avled. Kanske självmord. Mördaren blev under fängelse vistelsen väldigt religiös, som kanske bidrog till det korta straffet.
Elis var en mysig man med lite smårolig humor. När I14 soldaterna var förlagda i byn,vilket skedde varje år på 50-talet när repgubbarna fick ligga på logementet, hade Elis öppet hus för alla TV-intresserade rekryter.
I samband med mordet saknades en Mauserpistol. En verklig raritet,som fortfarande är försvunnen.
Kanske finns den i någon stuga i södra Hälsingland.
Efter mordet rådde lynchstämning i trakten och en del blev illa berörda , bl. a. en syster till mördaren.

"Kornknarren"
Citera
2011-09-11, 23:08
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kornknarren
Jag vet en del och tror lika mycket om mordet i Järbo.
På 50-talet jobbade Elis som linjebyggare. Under ett montage uppe i en stolpe slogs strömmen på och
Elis ramlade ner svårt brännskadad och tilltygad. Han fick därför ett skapligt skadestånd och jag tror att mördaren kort före mordet fick reda på detta och misstänkte att Elis hade en del pengar undangömda.
Blivande mördaren tog under färden till Norrby upp två skolelever. Mördaren åkte dock åt fel håll och ungdomarna skrek åt honom: Det gör detsamma, svarade han. Kanske slog han för ett ögonblick mordet ur tankarna. Mördaren fick inte så långt straff, kom ut efter bara två år. Försvaret hävdade,att det var en rikoschett som träffade Elis när han sköt från hundkojehålet. Några år senare körde han med bil rakt in i en bergvägg och avled. Kanske självmord. Mördaren blev under fängelse vistelsen väldigt religiös, som kanske bidrog till det korta straffet.
Elis var en mysig man med lite smårolig humor. När I14 soldaterna var förlagda i byn,vilket skedde varje år på 50-talet när repgubbarna fick ligga på logementet, hade Elis öppet hus för alla TV-intresserade rekryter.
I samband med mordet saknades en Mauserpistol. En verklig raritet,som fortfarande är försvunnen.
Kanske finns den i någon stuga i södra Hälsingland.
Efter mordet rådde lynchstämning i trakten och en del blev illa berörda , bl. a. en syster till mördaren.

"Kornknarren"

Stort tack för denna infomation, Kornknarren. Jag hade litet hopp om att få "kött på benen" med tanke på att ett halvt århundrade har gått sedan mordet ägde rum. Men Flashback och dess skribenter skall man aldrig underskatta. Det är ju sanslöst att mördaren bara fick två år för dådet; man får väl se det som att bergväggen blev hans nemesis. Tack än en gång för ditt inlägg!
Citera
2011-09-12, 16:22
Medlem
FabiusCunctators avatar
Det var tydligen en elstolpe snarare än en bergvägg som mannen körde in i. Jag citerar ur Upsala Mya Tidning 28 juni 1971:

"31-årige Jan Blom avled på lördagen av de skador som han ådrog sig vid en bilolycka strax öster om Almunge i början av juni. Vid olyckstillfället fick hans bil sladd i en kurva strax efter ett möte med en annan bil. Med hög fart körde bilen ned i ett dike och rände med våldsam kraft på en elstolpe. Bilen totalförstördes och föraren fördes i medvetslöst tillstånd till Akademiska sjukhuset i Uppsala."
Citera
2011-09-18, 15:45
Medlem
Tack för lite fakta, hörsägner är inte alltid så exakta.
Annars gjorde Sveriges Television ett reportage om Norrby-mordet 1981/82, vidare skrev Anna Jörgensdotter en del om mordet i boken" Bergets Döttrar". Några filmsnuttar om detta finns på
ur.se/play/jörgensdotter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in