2011-08-15, 15:30
Medlem
Jag är på gång att flytta, och lägenheten i fråga har fiberbredband via Telia. Jag har aldrig gillat Telia när det gäller bredband, och nu fick jag ytterligare en anledning. Dom har 24 månaders bindningstid. Problemet är att jag bedömer det som sannolikt att jag kommer flytta ytterligare en gång inom 6-12 månader. Jag ringde Telias kundtjänst och frågade exakt vad deras bindningstid innebär:

- Om jag flyttar innan 24 månader till en lägenhet där Telia erbjuder fiber, så kan abonnemanget flyttas med.
- Om jag flyttar inom 24 månader till en lägenhet där Telia inte erbjuder fiber, så kan dom antingen ändra till ADSL, alternativt debiterar dom mig för resterande månader som är kvar på dom 24 bundna.

Jag har kollat om andra ISPs kan erbjuda fiber på adressen dit jag ska flytta, men det verkar som att Telia inte släpper in andra fiberoperatörer i "deras" hus.

1) Om jag nu flyttar igen om 6-12 månader, hur stor är chansen att det blir en lägenhet där fiber finns, men Telia kan inte leverera? Kan det t ex vara så att ett hus "styrs" av säg Bredbandsbolaget, och då kan jag inte flytta mitt Telia Fiber abonnemang dit?

2) Finns det något annat rimligt alternativ? En snabb och stabil anslutning, med låg ping, är väldigt viktigt för mig. Undviker därför helst ADSL och trådlöst.

3) För övrigt, vad är det för jävla sätt att ha 24 månaders bindningstid? Jag har kollat runt på andra operatörer, och alla utom Telia verkar ha 12 månader eller lägre. Jag kan ju lova att om jag nu blir "tvingad" till dom här 24 månaderna, så kommer jag byta ISP så fort jag kan efteråt, och fortsätta hålla mig undan.
Senast redigerad av Beace 2011-08-15 kl. 15:33.
Citera
2011-08-15, 16:28
Medlem
[quote=Beace]Jag är på gång att flytta, och lägenheten i fråga har fiberbredband via Telia. Jag har aldrig gillat Telia när det gäller bredband, och nu fick jag ytterligare en anledning. Dom har 24 månaders bindningstid. Problemet är att jag bedömer det som sannolikt att jag kommer flytta ytterligare en gång inom 6-12 månader. "

Konstigt i deras produktblad står det bindningstid 12 månader, har själv Telia fiber och det funkar klockrent inte haft något avbrott på snart 3 år.
Citera
2011-08-15, 17:13
Medlem
Telia har i särklass bästa pingtiderna av alla fiberleverantörer.
Bindningstid, där finns ju flera alternativ. Du får ju bättre pris med bindning, precis som hos alla leverantörer. Om du har skrivit på ett avtal om 24 månader är det upp till dig och Telia att följa detta.

Om du väljer att flytta så ändrar du eventuellt förutsättningarna för Telia att leverera, men har ändå godkänt att du ska betala i 24månader. Således får du ju antingen göra om till ADSL eller ta en slutfaktura för resterande månader.

Finner du något av detta konstigt, menar du?
Citera
2011-08-15, 17:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
1) Om jag nu flyttar igen om 6-12 månader, hur stor är chansen att det blir en lägenhet där fiber finns, men Telia kan inte leverera? Kan det t ex vara så att ett hus "styrs" av säg Bredbandsbolaget, och då kan jag inte flytta mitt Telia Fiber abonnemang dit?

Ofta förhandlar en bostadsrättsförening med en leverantör och binder upp sig några år för att betala av indragningen av fibern. Därefter kan man förhandla om annan leverantör. Ofta kollektivanslutning till den leverantören.

Enda undantaget är väl om lägenheten är ansluten till stadsnät. Då ägs nätet av någon annan än ISPen och man kan välja ISP individuellt.
Citera
2011-08-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Telia har i särklass bästa pingtiderna av alla fiberleverantörer.
Bindningstid, där finns ju flera alternativ. Du får ju bättre pris med bindning, precis som hos alla leverantörer. Om du har skrivit på ett avtal om 24 månader är det upp till dig och Telia att följa detta.

Om du väljer att flytta så ändrar du eventuellt förutsättningarna för Telia att leverera, men har ändå godkänt att du ska betala i 24månader. Således får du ju antingen göra om till ADSL eller ta en slutfaktura för resterande månader.

Finner du något av detta konstigt, menar du?

Jag kan då inte se att det finns flera alternativ när det gäller bindningstid. Och det nämnde dessutom inte kundtjänst någonting om.
Citera
2011-08-15, 19:05
Medlem
[quote=Chabba]
Citat:
Jag är på gång att flytta, och lägenheten i fråga har fiberbredband via Telia. Jag har aldrig gillat Telia när det gäller bredband, och nu fick jag ytterligare en anledning. Dom har 24 månaders bindningstid. Problemet är att jag bedömer det som sannolikt att jag kommer flytta ytterligare en gång inom 6-12 månader. "

Konstigt i deras produktblad står det bindningstid 12 månader, har själv Telia fiber och det funkar klockrent inte haft något avbrott på snart 3 år.

Såg det nu också nu när du säger det. Websidan säger dock 24 månader, och det är vad kundtjänst också sa.
Senast redigerad av Beace 2011-08-15 kl. 19:11.
Citera
2011-08-15, 19:10
Medlem
Citat:
Jag kan då inte se att det finns flera alternativ när det gäller bindningstid. Och det nämnde dessutom inte kundtjänst någonting om.

Antagligen har du valt 3 månader gratis, då är det 24mån som gäller. Annars är väl branschstandard 12 månader.

"Telia Bredband, 0 kr i 3 månader

Erbjudandet gäller privatpersoner som bor i fastighet ansluten till Telias fibernät, t.o.m. 22/9 2011 vid nybeställning av Telia Bredband med 24 månaders bindningstid. För bredbandshastigheterna 10 - 100 Mbit/s ingår Telia Smart Start i 3 månader (värde 29 kr/mån). - Tekniska begränsningar gör att Telia Smart inte kan levereras till alla adresser. Du tar med dig den tidigare bindningstiden om du vill ändra abonnemangstyp från Telia."

https://www.tewss.telia.se/docs/produktblad/bredband/bredband-fiberlan-produktblad_tsp_1114.pdf - här i kan du läsa "Ordinarie bindingstid 12mån"
Senast redigerad av Clinto 2011-08-15 kl. 19:12.
Citera
2011-08-15, 19:49
Medlem
Verkar inte gå att beställa nytt utan "3 månaders fritt, 24 månader bindning" via webben. Aja... får fundera mer på vad jag ska göra.
Citera
2011-08-15, 19:55
Medlem
Citat:
Verkar inte gå att beställa nytt utan "3 månaders fritt, 24 månader bindning" via webben. Aja... får fundera mer på vad jag ska göra.

Ring och säg att du bara vill ha 12mån, men då får du ingen 3mån gratisperiod.
Citera
2011-08-16, 17:42
Medlem
Lite mer saker som kom upp nu: När det gäller deras erbjudande 3 månader fritt 24 månader bindning, så är dessutom Telia Smart obligatoriskt. Telia smart kostar 29kr/mån, och är gratis i 3 månader med 12 månaders bindning. Iochmed att jag inte kommer använda det, blir det alltså en ytterligare kostnad på 263 kr.

Sen kunde dom dessutom erbjuda abonnemang utan någon bindning alls (jag frågade tjejen i kundtjänst flera gånger), det kostar dock en startavgift på 495 kr.

Igår hade jag förmodligen valt abonnemanget med startavgift och kört på det, men efter mycket funderande och planerande har jag bestämt mig för att sikta på att bo kvar i 2 år (det är en studentlägenhet). Så det blev deras 3 månader fritt till slut ändå.

Edit: "med startavgift" i sista paragrafen, inte utan.
Senast redigerad av Beace 2011-08-16 kl. 18:03.
Citera
2011-08-16, 17:56
Medlem
Citat:
Lite mer saker som kom upp nu: När det gäller deras erbjudande 3 månader fritt 24 månader bindning, så är dessutom Telia Smart obligatoriskt. Telia smart kostar 29kr/mån, och är gratis i 3 månader med 12 månaders bindning. Iochmed att jag inte kommer använda det, blir det alltså en ytterligare kostnad på 263 kr.

Sen kunde dom dessutom erbjuda abonnemang utan någon bindning alls (jag frågade tjejen i kundtjänst flera gånger), det kostar dock en startavgift på 495 kr.

Igår hade jag förmodligen valt abonnemanget utan startavgift och kört på det, men efter mycket funderande och planerande har jag bestämt mig för att sikta på att bo kvar i 2 år (det är en studentlägenhet). Så det blev deras 3 månader fritt till slut ändå.

Jo, engångsavgift ska du allt ha om du inte har nån bindning, det är inga konstigheter. Smart medföljer i syfte att kunna garantera funktion. Om du tecknar bredbandstelefoni ska den summan försvinna dock.
Citera
2011-09-14, 23:24
Medlem
prizzes avatar
Jag har precis bråkat med Telia i exakt samma ärende. Inte nog med att man ska köa i ca 1,5 timme innan man kommer fram. De man talar med är banditer!

Första samtalet gick det bara att skaffa Telia Smart med bindningstid om 24 månader. Nästa samtal gick det även att få köpa sig loss mot 495 kronor. Då kom nästa chock. Jag måste hyra en skit-router från dem för 29:- i månaden. Jag förklarade att jag för en månad sedan köpte en egen trådlös router för 99:- och inte var intresserad av deras router. Enligt kundtjänst finns det ingen annan lösning. Inte nog att denna Thomson Router är skit och superlåst. Den ställer till problem för vissa.

Jag tittade runt på nätet och insåg att det finns något som heter Inteno-switch. Tydligen arbetar Telia med Virtuella nätverk. Med hjälp av den switchen blir IP-telefoni, IP-TV och Internet uppdelat. Funktionen blir enligt mitt tycke friare. Jag slipper dessutom deras trådlösa ocker-switch.

Ringde upp kundtjänst igen och efter 1,5 timmes väntan talade jag om för personen i andra änden att jag inte var intresserad av Thomsonboxen de sände och i stället ville ha Inteno. De försökte en fuling med att jag redan hade den andra Thomsonboxen. Jag svarade bara att den låter jag bli att hämta ut. Efter att läxat upp dem skickade de ut en Inteno till mig. Hämtade den i veckan. Testade bara att internet funkade och insåg att jag saknade den adapter man måste ha för IP-telefon.

Idag ringde jag upp kundtjänst igen och fick svar efter ca 40 minuter (ringde tidigt på förmiddagen). Då påstår löken på andra enden att enda sättet att få telefon är att lösa ut Thomsonboxen. Där efter försöker de påstå att jag fått fel box som fick Inteno och att internet inte skulle fungera. Jag talade om för dem att det redan fungerade och om det var så att de inte kunde lösa telefon så finns det andra som gör det. Jag var inte i behov av fast telefon. Då påstår han att de inte säljer något annat än Telia Smart och att jag måste ha det. Till slut skickar löken ut en teleadapter. Han säger att han måste göra om mitt abonnemang. Får se hur detta slutar. Men känner på mig att det inte är i mål än.

Med Inteno slipper jag 29:- i månaden för en router jag inte vill ha. Telia är riktiga skurkar som försöker tvinga sina kunder till 24 månaders binningstid och dessutom på detta hyr ut sin utrustning för 29:-. De borde verkligen skämmas som utnyttjar sina kunder som mer eller mindre blir tvingade till deras tjänster genom att man råkar bo i ett hus som har dem som leverantör! En sak är säker att jag aldrig kommer att vilja ha något dem att göra om jag inte måste i fortsättningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in