2011-08-15, 15:02
Medlem
Miiiiias avatar
Kom nyss hem från en svamprunda i skogen, där jag fick se ett gäng träd/buskar med bär på.
Jag har sett bären förut men inte intresserat mig för dem.

http://laddauppbilder.se/?di=13131341265813

Bären är svarta, men de omogna varierade i olika färger av rött. Smaken är svår att beskriva, men ganska söt.

På bilden finns även tre kärnor som jag hittade i ett av bären.
De stora buskarna/små träden (svårt att avgöra vilket) var ca 2 meter höga och med tanke på resten av växtligheten i närheten så var de ganska unga.

Är det någon som vet vad det kan vara för bär? Det fanns så många att jag vill kunna ta tillvara på dem om det visar sig att de är ätbara. Tacksam för all hjälp!

(Enkronan på bilden växte dessvärre inte på buskarna utan är ditlagd i efterhand för att man lättare ska uppfatta storleken på bären och löven).
Citera
2011-08-15, 15:46
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Kom nyss hem från en svamprunda i skogen, där jag fick se ett gäng träd/buskar med bär på.
Jag har sett bären förut men inte intresserat mig för dem.

http://laddauppbilder.se/?di=13131341265813

Bären är svarta, men de omogna varierade i olika färger av rött. Smaken är svår att beskriva, men ganska söt.

På bilden finns även tre kärnor som jag hittade i ett av bären.
De stora buskarna/små träden (svårt att avgöra vilket) var ca 2 meter höga och med tanke på resten av växtligheten i närheten så var de ganska unga.

Är det någon som vet vad det kan vara för bär? Det fanns så många att jag vill kunna ta tillvara på dem om det visar sig att de är ätbara. Tacksam för all hjälp!

(Enkronan på bilden växte dessvärre inte på buskarna utan är ditlagd i efterhand för att man lättare ska uppfatta storleken på bären och löven).

Hägg kanske?

Ett tips är att inte smaka på bär utan att verkligen veta vad du äter. Kolla lite här:

http://www.giftinformation.se/introx.asp?CategoryID=6673
Citera
2011-08-15, 17:12
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hägg kanske?

Ett tips är att inte smaka på bär utan att verkligen veta vad du äter. Kolla lite här:

http://www.giftinformation.se/introx.asp?CategoryID=6673

Ja, hägg skulle det faktiskt kunna vara. Jag får cykla dit igen i morgon och titta mer noga.
Tack för tipset!

Jag kände mig mer eller mindre tvungen att smaka lite på saften av bäret (en pytteliten droppe, spotta, skölj) eftersom jag inte hittade något när jag googlade. Jag tänkte att om jag vet på ett ungefär hur bäret smakar så kan jag lägga till ytterligare ord i söktexten
Citera
2011-08-15, 17:30
Medlem
Om du ska smaka på ett okänt bär ska du först gnugga det mot huden och vänta en stund.
Om inget händer så gnuggar du det mot läpparna.
Om inget händer kan du ta en liten bit i munnen och smaka på det.
Citera
2011-08-15, 17:32
Medlem
tzjs avatar
Ser ut som vanliga vinbär.
Citera
2011-08-15, 17:37
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Har du aldrig sett en vinbärsbuske? Klart det inte är vinbär.

Hägg skulle jag nog gissat på.
Citera
2011-08-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Varför skriver du ens när du inte har en enda liten aning?
Citera
2011-08-15, 18:05
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Har du aldrig sett en vinbärsbuske? Klart det inte är vinbär.

Hägg skulle jag nog gissat på.

Citat:
Ursprungligen postat av Flixa
Varför skriver du ens när du inte har en enda liten aning?

Jag tror det är vinbär. Vad är problemet?
Citera
2011-08-15, 18:42
Bannlyst
Haha

Hägg helt klart
Senast redigerad av nobody 2011-08-16 kl. 11:52. Anledning: Toh bort ot citat
Citera
2011-08-15, 20:28
Medlem
Fickludds avatar
Visst är det hägg och människan har nyttjat den under lång tid. I folkmedicinen användes bären som medel mot diarré Brännvin smaksatt med bären är så klart bra mot 'allt'. Bären kan användas till saft, marmelad, kräm och likör. Häggbär blandat med lingon ger en god saft.
Citera
2011-08-15, 21:22
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Visst är det hägg och människan har nyttjat den under lång tid. I folkmedicinen användes bären som medel mot diarré Brännvin smaksatt med bären är så klart bra mot 'allt'. Bären kan användas till saft, marmelad, kräm och likör. Häggbär blandat med lingon ger en god saft.

Intressant, det ska jag kolla upp. Jag hittade en mängd lingon en bit ifrån, så det blir att ta cykeln i morgon och skörda! Tack för infon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in