• 3
  • 4
2011-08-19, 14:04
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Jag lär göra ett nytt inlägg här märker jag, folk vill begrava sin kreativa del av hjärnan sen den här vågen av jävla Determinism börjat rubba allas jävla rationella tänkande.

vi VET INTE vad ett medvetande är.

vi VET INTE vad liv är.

vi VET INTE varför 2 till synes lika dana atomer beter sig annorlunda.

det är MYCKET vi INTE VET. okej?

Vad är det som är så jävla konstigt med att saker skulle kunna se annorlunda ut här på Jorden? Varför är just människan högst i näringskedjan? Varför vart vi intelligenta, varför har vi medvetanden, varför är universum medvetet på det här sättet?

Vi är ett resultat av evolution, våra medvetanden är förmodligen inte i nån slags absolut form, våran självmedvetenhet är ett resultat av komplexitet bla bla bla... alla kan retoriken men ingen vet ett jävla skit. Jag vet inte, jag bara förstår att det är rationellt att tänka möjligheten att eftersom att alla medvetanden härstammar ur samma jävla ask så är det ganska uppenbart att vi alla är besläktade, en kinesjävel är lika besläktad med en Afrikan som en Svennebanan.

Hur svårt kan det vara att fatta?
Jag tycker du återigen har en otroligt konstig definition på determinism och indeterminism. Ingen vet vad som absolut gäller. Men för att försöka förstå något behöver man en teori som kan testas. Determinism motsätter sig ingenting av det du säger, determinism har ingenting att göra med vår grad av vetande. Varför inte bara låta folk ha denna åskådning och se var det leder?

Citat:
Ursprungligen postat av gerenimo
ursäkta om jag vara kommer in sådär. jag kanske inte håller mig till ämnet, men hur i helskotta KAN MAN TRO ATT DET INTE FINNS EN GUD. Menar ni att allt bara blev till sådär utan att någon skapade det. Är det inte så att ni ateister brukar säga att inget kan skapas ur tomma intet. så skulle någon kunna förklara för mig hur vårt liv uppstått utan hjälp av högre makter!
Problemet som uppstår i din tankegång är att du inte skiljer mellan skapa och omvandla. Du ser en människa göra en spade och försöker applicera det på att Gud behöver skapa existens från icke-existens. Universum kan alltid ha funnits.
Citera
2011-08-19, 18:03
Medlem
Citat:
Försöker du håna mig nu eller förstår du verkligen inte? Vi VET INTE vad det är som skiljer 2 exakta atomer åt. Det är nånting som inte syns i helhetsbilden som gör att likadana objekt har olika värden, vi skulle kunna hitta på en teknik som ändrar ditt DNA så det blir exakt som min och ge dig alla dina minnen, vad är det då som skiljer oss åt? förutom historiskt värde?

Två atomer av samma grundämne och isotop kan skilja sig på många olika sätt. Energinivåer hos elektronerna till exempel. Ser inte vad det har med saken att göra dock.

Om vi kunde kopiera en människa inklusive minnena kan man mycket väl säga att det är samma person. Det är detta som är tanken bakom viss hypotetisk teleportering. Att man förstör personen och skapar en kopia på ett annat ställe. Det beror ju lite på hur du ser på saken och hur man definierar jaget.

Om du och din kopia skulle existera samtidigt så är det inget som skiljer er åt den första tiden, men ju längre tiden går desto mer kommer ni skilja.

Citat:
Om jag är medveten eller inte har inte nån betydelse, vi härstammar från stjärnstoft och om stjärnstoftet som skapade mig landade annorlunda så kanske jag hade hamnat i en Kinesisk genpool, vilka troll ni är fattar inte..

Stjärnstoftet är inte medvetande förrän det satts ihop till en hjärna. Alltså är det ganska konstigt att prata om ett 'jag' innan slumpmässiga atomer formats till en person. Om atomerna i din kropp inte hade format din kropp så är det ju väldigt osannolikt att de hade samlats till någonting över huvud taget. Det mest sannolika för ett gäng bestämda atomer är ju att de sprids och blir del i olika saker.

Dessutom, om du inte pratar om ditt medvetande utan om atomerna i din kropp, så ändras de hela tiden. Du som 20 åring har helt andra atomer i dig än du som 10 åring. Du är inte ens exakt lik dig själv i 1 sekund. Det är fullt möjligt att delar av den 10 åriga du nu är del i någon annan människa.

Citat:
Vafan svamlar du om?

MEN VA?!?!?

Ursäka mitt morgonhumör inget personligt.

Innan jaget har formats så är det nonsens att prata om ett jag. Efter att du formats så kommer du inte kunna födas som något annat än det du redan formats till.
Citera
2011-08-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gerenimo
ursäkta om jag vara kommer in sådär. jag kanske inte håller mig till ämnet, men hur i helskotta KAN MAN TRO ATT DET INTE FINNS EN GUD. Menar ni att allt bara blev till sådär utan att någon skapade det. Är det inte så att ni ateister brukar säga att inget kan skapas ur tomma intet. så skulle någon kunna förklara för mig hur vårt liv uppstått utan hjälp av högre makter!
Enkelt förklarat så är det kemiska processer. Det första livet formades av replikerande molekyler. På samma sätt som en snöflinga kan formas på grund av naturliga lagar kan liv också formas utan hjälp.

Och om universums uppkomst så säger många ateister att de inte vet (eftersom de inte vet). Dock så kan saker komma ur intet. Tomma intet är nämligen inte het tomt. När man mäter på det så ser man att partiklar och dess motsats uppstår ur tomma intet, existerar en bråkdel av en sekund och sedan förintar varandra igen. Detta är en del i en hypotes om universums uppkomst:

-Massa kan komma ur tomma intet. (bevisat)
-Massa = energi (E=mc^2) (bevisat)
-Energi kan bytas mot tid (alltså existerar de flesta partiklar som uppkommit ur tomma intet bara extremt kort tid) (matematiskt bevisat)
-Universum är massivt (=mycket energi), men den totala energin i universum är nära 0 (förmodligen inte så starkt bevisat med tanke på att den här hypotesen inte är vedertagen teori ännu)
-Alltså kan universum ha kommit ur ingenting.
Citera
2011-08-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Två atomer av samma grundämne och isotop kan skilja sig på många olika sätt. Energinivåer hos elektronerna till exempel. Ser inte vad det har med saken att göra dock.

Om vi kunde kopiera en människa inklusive minnena kan man mycket väl säga att det är samma person. Det är detta som är tanken bakom viss hypotetisk teleportering. Att man förstör personen och skapar en kopia på ett annat ställe. Det beror ju lite på hur du ser på saken och hur man definierar jaget.

Om du och din kopia skulle existera samtidigt så är det inget som skiljer er åt den första tiden, men ju längre tiden går desto mer kommer ni skilja.

Stjärnstoftet är inte medvetande förrän det satts ihop till en hjärna. Alltså är det ganska konstigt att prata om ett 'jag' innan slumpmässiga atomer formats till en person. Om atomerna i din kropp inte hade format din kropp så är det ju väldigt osannolikt att de hade samlats till någonting över huvud taget. Det mest sannolika för ett gäng bestämda atomer är ju att de sprids och blir del i olika saker.

Dessutom, om du inte pratar om ditt medvetande utan om atomerna i din kropp, så ändras de hela tiden. Du som 20 åring har helt andra atomer i dig än du som 10 åring. Du är inte ens exakt lik dig själv i 1 sekund. Det är fullt möjligt att delar av den 10 åriga du nu är del i någon annan människa.

Innan jaget har formats så är det nonsens att prata om ett jag. Efter att du formats så kommer du inte kunna födas som något annat än det du redan formats till.

Varför envisas du om att göra skillnad på materia och materia? Menar du att vårat medvetande inte är fysiskt?
Citera
2011-08-26, 00:18
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Detta är en fråga som vi aldrig kommer att få reda på, med med tanke på hur många olika arter och antalet levande organismer som finns på jorden. Hur stor chans är det egentligen att man kommer till liv som människa?
Om jag förstår dig rätt så är chansen att födas som insekt (och det finns det många av) eller människa ungefär lika stor, jämfört med chansen att födas Överhuvudtaget (som är så oerhört liten).
Citera
2011-08-26, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Evolution är väl allmänt accepterat?
Ur sammanhanget drog jag slutsatsen att wessla menade att alla medvetanden härstammar från samma urmedvetande, vilket väl inte är allmänt accepterat.

Citat:
Beror på var man drar gränsen. Med en strikt naturalistisk syn så skapas man inte ur icke-existens direkt. Man "formas". Starstuff pondering the stars

Citat:
Där skrev du en ganska smart grej. Hade han dragit en runk hade det inte blivit du som satt här, eller det kanske skulle vart du, men du hade kunnat vara tjej, eller fått mindre IQ eller vart Mongolid.

Men det vart du inte, du vart du av en jävla proteinsyntes , det är allt det är det som är byggstenen till dig och ditt medvetande. Hade förutsättningarna vart annorlunda och han drog den där runken så hade det inte vart samma proteinsyntes och du hade inte vart här.
"du hade kunnat vara tjej". Var medveten om att inte alla definierar identitet på ett sätt att detta vore möjligt
Citera
2011-08-26, 02:12
Medlem
Citat:
Evolution är väl allmänt accepterat?
Ur sammanhanget drog jag slutsatsen att wessla menade att alla medvetanden härstammar från samma urmedvetande, vilket väl inte är allmänt accepterat.

Citat:
Beror på var man drar gränsen. Med en strikt naturalistisk syn så skapas man inte ur icke-existens direkt. Man "formas". Starstuff pondering the stars

Citat:
Vad anser du att jag trollar om?

"om du inte visste det här kanske du ska gå klart grundskolan innan du försöker dig på sakliga diskussioner."

Kombinationen av osaklighet och anklagelse om osaklighet är om inte trollning, åtminstone dråplig

Citat:
Där skrev du en ganska smart grej. Hade han dragit en runk hade det inte blivit du som satt här, eller det kanske skulle vart du, men du hade kunnat vara tjej, eller fått mindre IQ eller vart Mongolid.

Men det vart du inte, du vart du av en jävla proteinsyntes , det är allt det är det som är byggstenen till dig och ditt medvetande. Hade förutsättningarna vart annorlunda och han drog den där runken så hade det inte vart samma proteinsyntes och du hade inte vart här.
"du hade kunnat vara tjej". Var medveten om att inte alla definierar identitet på ett sätt att detta vore möjligt
Citera
2011-08-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l

"om du inte visste det här kanske du ska gå klart grundskolan innan du försöker dig på sakliga diskussioner."

Kombinationen av osaklighet och anklagelse om osaklighet är om inte trollning, åtminstone dråplig

Jag snackar inte om nått urmedvetande, utan urcell. Det finns ingen anledning att tro att ett medvetande inte är fysiskt och lever efter egna regler. Så om vi utgår från det troliga, dvs att ett medvetande är lika fysiskt som allt annat så härstammar det ifrån samma sak, dvs BIG BANG.

Om allting härstammar från samma ställe så kan du kanske förklara för mig vilka premisser som gör det osannolikt att påstå att man hade kunnat blivit en annan människa eller kanske en helt annan art, för vad jag förstår så är allt levande medvetet?
Senast redigerad av wessla 2011-08-26 kl. 12:44.
Citera
2011-08-29, 01:14
Medlem
RoaldDahls avatar
TS frågeställning är oerhört enkel: hur stor chans har man att födas som människa och inte något annat?

Svar: Det beror på vad man gjort i sitt tidigare liv. Var man befinner sig i hierarkin helt enkelt.
Citera
2011-08-29, 05:45
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Detta är en fråga som vi aldrig kommer att få reda på, med med tanke på hur många olika arter och antalet levande organismer som finns på jorden. Hur stor chans är det egentligen att man kommer till liv som människa?

Oddsen är relativt höga, om man tar bort all ohyra och avfall, utav jordens totala befolkning, (ej djur- och växtriket inräknat). Om man rent hypotetiskt, skulle ha utrotat all denna ohyra, dvs. ca 80-85% av moder jords totala BNP: Då hade mjölkens utseende samt innehåll, varit befriad från missfärgning samt virus och andra gifter, av all dess slag.
Citera
2011-08-29, 07:08
Medlem
Bertil85s avatar
För er 100%.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto