2011-08-19, 14:04
Citat:
Jag tycker du återigen har en otroligt konstig definition på determinism och indeterminism. Ingen vet vad som absolut gäller. Men för att försöka förstå något behöver man en teori som kan testas. Determinism motsätter sig ingenting av det du säger, determinism har ingenting att göra med vår grad av vetande. Varför inte bara låta folk ha denna åskådning och se var det leder?
Ursprungligen postat av wessla
Jag lär göra ett nytt inlägg här märker jag, folk vill begrava sin kreativa del av hjärnan sen den här vågen av jävla Determinism börjat rubba allas jävla rationella tänkande.
vi VET INTE vad ett medvetande är.
vi VET INTE vad liv är.
vi VET INTE varför 2 till synes lika dana atomer beter sig annorlunda.
det är MYCKET vi INTE VET. okej?
Vad är det som är så jävla konstigt med att saker skulle kunna se annorlunda ut här på Jorden? Varför är just människan högst i näringskedjan? Varför vart vi intelligenta, varför har vi medvetanden, varför är universum medvetet på det här sättet?
Vi är ett resultat av evolution, våra medvetanden är förmodligen inte i nån slags absolut form, våran självmedvetenhet är ett resultat av komplexitet bla bla bla... alla kan retoriken men ingen vet ett jävla skit. Jag vet inte, jag bara förstår att det är rationellt att tänka möjligheten att eftersom att alla medvetanden härstammar ur samma jävla ask så är det ganska uppenbart att vi alla är besläktade, en kinesjävel är lika besläktad med en Afrikan som en Svennebanan.
Hur svårt kan det vara att fatta?
vi VET INTE vad ett medvetande är.
vi VET INTE vad liv är.
vi VET INTE varför 2 till synes lika dana atomer beter sig annorlunda.
det är MYCKET vi INTE VET. okej?
Vad är det som är så jävla konstigt med att saker skulle kunna se annorlunda ut här på Jorden? Varför är just människan högst i näringskedjan? Varför vart vi intelligenta, varför har vi medvetanden, varför är universum medvetet på det här sättet?
Vi är ett resultat av evolution, våra medvetanden är förmodligen inte i nån slags absolut form, våran självmedvetenhet är ett resultat av komplexitet bla bla bla... alla kan retoriken men ingen vet ett jävla skit. Jag vet inte, jag bara förstår att det är rationellt att tänka möjligheten att eftersom att alla medvetanden härstammar ur samma jävla ask så är det ganska uppenbart att vi alla är besläktade, en kinesjävel är lika besläktad med en Afrikan som en Svennebanan.
Hur svårt kan det vara att fatta?
Citat:
Problemet som uppstår i din tankegång är att du inte skiljer mellan skapa och omvandla. Du ser en människa göra en spade och försöker applicera det på att Gud behöver skapa existens från icke-existens. Universum kan alltid ha funnits.
Ursprungligen postat av gerenimo
ursäkta om jag vara kommer in sådär. jag kanske inte håller mig till ämnet, men hur i helskotta KAN MAN TRO ATT DET INTE FINNS EN GUD. Menar ni att allt bara blev till sådär utan att någon skapade det. Är det inte så att ni ateister brukar säga att inget kan skapas ur tomma intet. så skulle någon kunna förklara för mig hur vårt liv uppstått utan hjälp av högre makter!