2011-08-14, 19:36
Bannlyst
Jag har börjat se mig lite om för möjligheter att lära mig ett nytt språk. Det lutar väl åt att jag ska försöka mig på självinlärning, men jag är öppen för andra förslag också (förutom språkresor då ska väl nämnas).

Jag har sett lite på Rosetta Stone och även Michel Thomas och båda får ju fantastiskt goda recensioner om man ser på deras egna hemsidor (och något annat vore väl konstigt), men funkar de verkligen? Kan man säga att någon är bättre än den andra eller ska man se på något annat helt och hållet?

Tacksam för svar.
Citera
2011-08-14, 19:41
Medlem
Ett bra sätt är att titta på filmer på det språket och läsa tidningar osv på det språket du önskar.

Tänk på att du inte kommer att kunna lära dig ett språk helt flytande om du inte bor eller umgås med personer som redan kan språket. Dock kommer man en väldigt långt väg på att bara förstå sammanhanget.
Citera
2011-08-14, 20:24
Bannlyst
Det första du kan göra är att låna hem böcker från bibban som du skannar, samt kopierar CD-skivan. Om detta inte funkar kan du söka på fsi-languages i google så hittar du en sida som innehåller gamla språkkurser som använts av amerikanska militärer och diplomater och nu är möjliga att ladda ner gratis. Sedan kan du också förutom de språkkurser du nämnde söka efter pimsleur språkkurser vilka finns att köpa eller ladda ner.

När du lärt dig grunden av ditt valda språk och kan bygga upp enklare meningar kan du gå till www.sharedtalk.com och bli medlem där. På den sidan kan du välja ett språkrum för att chatta med, eller via mikrofon tala med, människor som lär sig samma språk som du. I många rum finns även folk som har språket som modersmål och mer än gärna ställer upp med att hjälpa dig att förbättra dina kunskaper i språket.

Efter detta är det kanske läge att sticka iväg till landet för att bo där i några veckor eller månader och så få ännu mer övning i att använda språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in