2004-11-18, 12:24
Medlem
nachos avatar
Vad säger du när du beställer en bit av den holländska osten Gouda i ostdisken? Vad jag har hört så verkar de flesta säga 'goda'. En holländsk vän till mig stör sig på detta och tycker man borde uttala det på holländskt vis, alltså ungefär 'ghowda' ('gh' står där för det svårbeskrivliga holländska skorrande g-ljudet). Hur gör du och vad tycker du?
Citera
2004-11-18, 12:30
Medlem
Lagrad Herrgård!

Men annars så skulle jag säga goda. Å andra sidan säger jag Helsingfors och inte Helsinki.
Citera
2004-11-18, 12:31
Bannlyst
Jag sager 'goda', min Fru daremot sager 'ghowda' vilket jag finner hogst roande da hon later som en Skaning...
Citera
2004-11-18, 12:33
Medlem
Vintersömns avatar
Goda
Citera
2004-11-18, 12:45
Medlem
Ruskigbusss avatar
gäuda
Citera
2004-11-18, 13:04
Medlem
gubbjavlars avatar
.
kfm27 har en bra poäng. Av någon obegriplig anledning så får vi ibland för oss att "rätta" medmänniskor för att de inte uttalar ord som de görs på ursprungsspråket. Men det tycks bara röra vissa ord och jag hittar inget vettigt mönster. Vi säger ju inte "kättshapp" om ketchup och inte heller "äijdsh pe såus" om HP-sauce och det verkar vara helt ok, men vissa produkter bara MÅSTE tydligen uttalas på orginalspråk.

Ska vi envisas med att uttala Holländska ord rätt så borde vi väl börja med att alla gemenamt (och gärna i kör) säga "spiddäkauga" istället för "spettekaka" (varför vi nu skulle vilja prata om det...).

Detta rör såklart även ord som inte har med livsmedel att göra och om någon kan visa en regel för vilka ord som promt måste uttalas enligt orginalspråk och varför, så skall jag gärna följa den regeln. Tills dess säger jag "goda" och "tåbbläråne".
Citera
2004-11-18, 13:09
Medlem
epost72s avatar
Jag säger "goda".
När min svärmor hör det rättar hon genast och säger "gäwda"
Citera
2004-11-18, 13:14
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjavlar
.
Ska vi envisas med att uttala Holländska ord rätt så borde vi väl börja med att alla gemenamt (och gärna i kör) säga "spiddäkauga" istället för "spettekaka" (varför vi nu skulle vilja prata om det...).

Citera
2004-11-18, 13:15
Medlem
jag säger goda sedan frossar jag på ost och gråter mig till söms
Citera
2004-11-18, 14:05
Medlem
kakburkens avatar
Köper aldrig denna billiga skitost.

Anledningen till att det finns Gouda i svenska matbutiker är att det råder en överproduktion på denna ost i Holland.
Ett stort mottagarland brukar vara Ryssland men när deras kvoter är uppfyllda så dumpar holländarna skiten i sverige.

Då sjunker priserna och svenskarna kan helt plötsligt köpa ost för 39.90 kg.
Helt sjukt.

Till ett kg ost går det år 10 liter mjölk..hur går den kalkylen ihop sig utan eu-bidrag?

Nä..satsa på riktig ost när ni handlar, vi ska vara rädda om den svenska ostkulturen. Få saker går upp mot en vällagrad västerbottenost.

Ska vi köpa importost så köp kvalite, Gruyére Alpage kan rekommenderas om man vill lyxa lite.

Annars ska ni alla köpa franska dessertostar !

( bra för mig som importör av sådant...haha)
Citera
2004-11-23, 13:39
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kfm27
Men annars så skulle jag säga goda. Å andra sidan säger jag Helsingfors och inte Helsinki.

Nu är det ju faktiskt så att svenska är officiellt språk i Finland, så att säga Helsingfors är helt korrekt.

Varför säga Helsinki när det finns ett korrekt och officiellt namn på svenska?
Citera
2004-11-23, 14:10
Medlem
Hösten 2000 hade jag en utbytesstudent (Sam) från Holland/Leiden som granne. Visst frågade jag honom hur man uttalar Gouda. Jo det uttalas "Gaouda". Så var det problemet löst! Men visst stirrar folk på mig då jag frågar efter Gaouda och inte efter Goda

Och när vi ändå är inne på Helsingfors/Helsinki så kvittar det faktiskt. Här i Västra Nyland där jag bor står det Helsingfors på trafikskyltarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in