Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Khawaarij sekten blev senare influerad av skolastisk teologi och dess principer blev mycket nära de av Jahmite och Mu'tazilite som är sekter också. Andra kännedom på deras principer som går emot Islams lära är:
- De tillskriver kufr på 'Ali,' Uthman och andra Sahaabah
- Rätten att göra uppror och bekämpa muslimska härskare som kan synda/begår fel.
- Skapar uppror och kamp mot olydiga muslimer (styrande och / eller styrde) och gör det tillåtet att splittra från ummhan.
- De tror att Koranen är skapad.
- De förvränger innebörden av Allahs Attribut genom att tillgripa figurativ tolkning.
- Liksom Shiite-sekten (twelver Shee’ites) och andra avvikande sekter, förnekar de att de troende kommer att se Allâh på Domedagen. Detta motsäger det som hävdas i Koranen och autentiska Sunnah.
- tillskriver ''kufr'' på muslimer som begår stora synder.
- Majoriteten av Khawaarij förnekar straffet i graven som Gud utsätter de som förtjänar det.
-De talar illa om de lärda
Jag tycker snarare att de påminner om donatister, än skolastiker. Du bör vara medveten om att det vi idag kallar skolastik framträder på 1200-talet, och då var ju kharidjiterna utdöda( även om det faktiskt finns en grupp i Oman som än idag påstår sig stamma från dem).
Donatisterna var mycket stränga i sin religiositet, och menade att den som begått minsta synd skulle uteslutas ur kyrkan. Det är här, tycker jag att vi finner likheterna med kharidjiterna.
Jag tror att det du tänker på när du säger att dom blev influerade av skolastisk teologi, var att azraqiterna( en av sub-grupperna) menade att det inte fanns någon någon form av botgöring som kunde accepteras ifall någon begick en synd. Alla muslimska grupper hade vid den tiden( vet inte om det är så fortfarande) någon form av ritual eller rutin för att den som syndat kunde återupptas i gemenskapen.
Azraqiternas stränghet var ett arv från kharidjiternas första tid, då det var övertygade om att en syndare redan hade dömt sig själv till helvetet, och att inget kunde ändra på detta. Det var ett av skälen till att de dog ut.
Men igen, det här har inget med skolastik att göra.
Den andra punkten du tar upp kan jag dock hålla med om. Kharidjiterna menade att Ali närmast begått en synd då han valde att förhandla vid slaget vid Siffin år 657, som jag nämnde ovan.
Ledarskapet kunde endast tillfalla en helt felfri muslim, vilket i praktiken betydde att varken folkets vilja eller släktskapet med profeten spelade någon som helst roll.
Men igen, vad är trådens syfte. Är de ahadith du nämner hämtade från kharidjiterna?