2004-11-18, 22:22
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Människor krigar inte på grund av religon utan på brist av den.
Jag hade fel i mitt förra inlägg. Här har vi vinnaren!
Citera
2004-11-18, 22:48
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Människor krigar inte på grund av religon utan på brist av den.

tror knappast det är brist på religon.... snarare för mycke religon
Citera
2004-11-18, 23:07
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Jag hade fel i mitt förra inlägg. Här har vi vinnaren!
I den här världen finns inga vinnare.
Varför är alla citat på engelska?
Citera
2004-11-19, 14:35
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Därför att jag tycker att engelska tilltalar mig mer.
Citera
2004-11-19, 15:52
Medlem
Citat:
När det gäller Bibeln så är det för att King James' Bible är den mest lästa i hela världen. Fråga en amerikan om han hört talas om den svenska reformationsbibeln...
Citera
2004-11-19, 18:59
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
När det gäller Bibeln så är det för att King James' Bible är den mest lästa i hela världen. Fråga en amerikan om han hört talas om den svenska reformationsbibeln...

King James' Bible, den mest lästa och även ett språkligt mästerverk. Den enda tolkning som kanske kan jämföras i kraft och ande är Luthers tyska...men King James' låter nog ännu lite bättre.
Citera
2004-11-23, 22:41
Medlem
KennyVsSpennys avatar
konceptet att mörda "otrogna" i stor skala kan nog mest krediteras till Saul, Augustinus och Urban II. Det var ändå kristna som lärde muslimer det mesta de vet idag om religionshat, tackvare X antal korståg innehållande massavrättningar, våldtäckter och kannibalism.
Citera
2004-11-27, 21:46
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Enligt Bibeln så har ju Gud låtit människor sköta de smutsiga handlingarna, för vilket de sedan prisats.
Ibland gör Gurd det Själv:
Citat:
Ursprungligen postat av 1 Mose 6
Och HERREN såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. Då ångrade HERREN att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. HERREN sade: "Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." Men Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon.

Men jorden blev mer och mer fördärvad inför Gud och full av våld. Gud såg på jorden, och se, den var fördärvad, eftersom alla människor levde i fördärv på jorden. Då sade Gud till Noa: "Jag har beslutat att förgöra alla levande varelser, ty för deras skull är jorden full av våld. Se, jag skall fördärva dem tillsammans med jorden."
http://213.250.84.126/folkbibeln/kap/mose/1mos/1_mos6.htm
Citera
2004-11-28, 11:40
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Ibland gör Gurd det Själv: http://213.250.84.126/folkbibeln/kap/mose/1mos/1_mos6.htm

det är för förövrigt en väldigt intresant del av bibeln, Gud den allsmäktiga och allvetande , ångrar sig.
Citera
2004-11-28, 13:14
Medlem
Tror att sanning är att man omedvetet använder religionen, bibeln, koranen osv för att skylla på. Religionen är ju människans käpp, skyddsnät och den har samma princip när man ska ställas tillsvars för sina aktioner.

Flesta har fått med flit en missuppfattat bild av dom heliga skrifterna så att grupper som tex HAMAS skulle kunna andävnda sig av svaga människor och göra dom till självmords bombare.

Vi för vara försiktiga med tolkningar av det som står i bibeln och koranen för det är missuppfattningarna som leder till problemen i världen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in