2004-11-18, 10:30
Medlem
Knullkungens avatar
Är det en helt utopisk tanke att Gud skickat männiksor till jorden vars ända syfte är att mörda andra människor? Självmordsbombare ex. vis. hävdar ju ofta att de begår sina handlingar på uppdrag av gud/ i guds namn. Är detta helt omöjligt? Skulle Gud kunna vilja att människor dog? Vad förutsätter att Gud är god egentligen?
Citera
2004-11-18, 10:48
Bannlyst
En allsmäktig gud borde kunna ha ihjäl olämpliga människor själv, om han skulle vilja det. Alltså har vi antingen ingen allsmäktig gud, eller så vill han inte att vi har ihjäl nån.
Citera
2004-11-18, 11:00
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
En allsmäktig gud borde kunna ha ihjäl olämpliga människor själv, om han skulle vilja det.

Men han kanske är som vissa maffialedare. Han vill inte ha blod på händerna så han anlitar någon annan i stället.
Citera
2004-11-18, 18:10
Medlem
Fader Lanzs avatar
Gud är allsmäktig, men har skapat människan med en egen fri vilja och eget medvetande.
Citera
2004-11-18, 18:18
Medlem
Enligt Bibeln så har ju Gud låtit människor sköta de smutsiga handlingarna, för vilket de sedan prisats. Så varför inte, om man nu tror på Gud.
Citera
2004-11-18, 18:30
Bannlyst
OM man tror på BIBELN. Det är skillnad, tycker jag.
Citera
2004-11-18, 19:34
Medlem
jag som inte tror på gud behöver inte vara rädd för att han skadar mig. däremot är jag livrädd för dom schizofrena frikyrkliga kristna människorna.

edit: visst det finns berättelser i bibeln där det har skett. men dom flesta kristna idag sitter ju inte o väntar på "sitt uppdrag" men det händer ju att en och en annan får ett anonymt sms
Citera
2004-11-18, 19:48
Medlem
Johnny Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Enligt Bibeln så har ju Gud låtit människor sköta de smutsiga handlingarna, för vilket de sedan prisats. Så varför inte, om man nu tror på Gud.
Det beror väl helt på hur man läser Bibeln. Gör man det som Jesus gjorde skulle man nog inte hålla med dig om det.
Citera
2004-11-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Walker
Det beror väl helt på hur man läser Bibeln. Gör man det som Jesus gjorde skulle man nog inte hålla med dig om det.
Det beror ju på om man väljer att inte läsa en del av det Jesus sade--som "I come not to bring peace, but a sword" eller om man läser Lukas 10:10-15, där Jesus säger att hela städer skall brinna för att de som bor där inte tror på honom. Eller Lukas 12:15 där Jesus säger att vi skall vara rädda för Gud, eftersom han har makten att plåga oss i evighet. Eller Lukas 19:22-27, där Jesus säger att de som inte tror på honom skall föras inför honom, och dräpas vid hans fötter.

Men det är klart, om man plockar bort allt man inte tycker om eller som passar ens världsbild, då är Mein Kampf en väldigt trevlig bok det också. Om än något tunn.
Citera
2004-11-18, 20:37
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Lukas 19:22-27, där Jesus säger att de som inte tror på honom skall föras inför honom, och dräpas vid hans fötter.
Men det är klart, om man plockar bort allt man inte tycker om eller som passar ens världsbild, då är Mein Kampf en väldigt trevlig bok det också. Om än något tunn.
Det står i Refromationsbibeln (Det närmaste vi kan komma i svenskan)"Lukas 19:22-27:
"Dock, dessa mina fiender som inte ville att jag skulle regera över dem och döda dem här inför mig."

Ingenting om "dräpas vid hans fötter"

Angående Mein Kampf så tyckte jag han hade en bra analys på första världskriget och hans ideer fortfarande är levande.
Citera
2004-11-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Det står i Refromationsbibeln (Det närmaste vi kan komma i svenskan)"Lukas 19:22-27:
"Dock, dessa mina fiender som inte ville att jag skulle regera över dem och döda dem här inför mig."

Ingenting om "dräpas vid hans fötter"

I 2000 översätningen. den som ligger närmast min svenska och som jag anser vara mest förlitlig (_jag anser_):
"Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn"

hugg ner dem i min åsyn - dräpas vid hans fötter - slay them before me, edit(Caine777)
Citera
2004-11-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
I 2000 översätningen. den som ligger närmast min svenska och som jag anser vara mest förlitlig (_jag anser_):
"Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn"

hugg ner dem i min åsyn - dräpas vid hans fötter
I King James' Bible så står det, om jag minns rätt "slay them before me", så den nya översättningen är ju mer överensstämmande där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in