2011-08-14, 13:53
Medlem
Min blygsamma musikanläggning består för tillfället av en Technics sl-1210 Mk2, en harman/kardon 430 förstärkare samt mina gamla 5.1 datahögtalare från creative. Läser runt lite och det snackas mycket om dessa RIAA-komponenter, vilket jag tycks behöva skaffa mig en. Hur vet jag säkert att det behövs? Det finns ingen inbyggt i den skivspelarmodellen? Inte i förstärkaren heller?
Var köper man sådana delar, och vad skulle passa bäst till just min anläggning?
Citera
2011-08-14, 13:59
Medlem
99stoffe99s avatar
Skivspelaren har inte inbyggd RIAA-förstärkare. Om det inte finns en ingång på din förstärkare som är märkt "phono" får du köpa en separat RIAA-förstärkare. De kostar runt 2-300kr på typ kjell & co eller teknikmagasinet. Mer avancerat än så behöver du inte ha eftersom SL-12:an inte är superhifi.
Citera
2011-08-14, 14:08
Medlem
Phono-ingång har jag, det är där jag kopplat in skivspelaren. Ett RIAA-steg är med andra ord totalt överflödigt, eller kommer det höja ljudkvaliteten ändå?
Citera
2011-08-14, 14:18
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saetia
Phono-ingång har jag, det är där jag kopplat in skivspelaren. Ett RIAA-steg är med andra ord totalt överflödigt, eller kommer det höja ljudkvaliteten ändå?
Korta svaret: helt överflödigt. Du behöver inte det.

Det enda RIAA gör är att förstärka signalen från skivspelaren, så att man kan koppla in skivspelaren i förstärkare som inte har Phono. Prova koppla in skivspelaren i AUX eller CD så ska du höra att det inte hörs nånting, eller möjligtvis extremt svagt om du drar upp till max. Gör ABSOLUT INTE tvärtom dock - det enda som ska kopplas in i Phono är skivspelare.
Citera
2011-08-16, 09:56
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Korta svaret: helt överflödigt. Du behöver inte det.

Det enda RIAA gör är att förstärka signalen från skivspelaren, så att man kan koppla in skivspelaren i förstärkare som inte har Phono. Prova koppla in skivspelaren i AUX eller CD så ska du höra att det inte hörs nånting, eller möjligtvis extremt svagt om du drar upp till max. Gör ABSOLUT INTE tvärtom dock - det enda som ska kopplas in i Phono är skivspelare.
Om man ska vara kinkig så bidrar phonoförstärkaren också med en frekvenskorrigering enligt den s k RIAA-kurvan. Främst innebär det att basen stärks, eftersom ljudet på vinylskivan är extremt basfattigt, och att diskanten sänks.
http://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg
Citera
2011-08-17, 07:53
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Om man ska vara kinkig så bidrar phonoförstärkaren också med en frekvenskorrigering enligt den s k RIAA-kurvan. Främst innebär det att basen stärks, eftersom ljudet på vinylskivan är extremt basfattigt, och att diskanten sänks.

Jo men är det inte så att det sitter ett inbyggt RIAA-steg i en förstärkare med PHONO-ingång? Eller har jag fel?
Citera
2011-08-17, 08:35
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Jo men är det inte så att det sitter ett inbyggt RIAA-steg i en förstärkare med PHONO-ingång? Eller har jag fel?

Jo, på gamla förstärkare finns phono-ingång för skivspelare, och vad det betyder är att den förstärker den svaga signalen på 2 mV från skivspelarens picup samt gör RIAA-korrektionen som krävs för att få rätt frekvensgång till högtalarna. (normal picup = moving magnet. Moving coil ger ytterligare mycket lägre nivåer)

Varför gjorde man frekvenskurvan enligt RIAA? Jo, om man utan korrektion skapar spåret i en vinylskiva för en baston och en diskantton med samma nivå, så tar bastonen mycket större plats på skivan. RIAA är en kompromiss man kom överens om för att utnyttja den "spårbredd" som man tillåter när man gör vinylskivan på bästa sätt för frekvenserna i normal musik som man tyckte då. Att det sedan gav problem med elektronmusik t.ex är en annan historia...
Citera
2011-08-17, 13:48
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Helt rätt. Jag tänkte inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in