Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Det beror väl på? Vet dina närmaste om att du vill dö och att du är självmordsbenägen och att du kanske redan försökt ta ditt liv och dina närmaste inte bryr sig? Är det så så kan du ju skriva "Fuck You" på en lapp?
Det hade jag gjort.
Men det spelar ingen större roll om man förklarar sig i ett brev eller inte så får du ändå inga vackra ord efter dig.
Felet är ändå alltid ditt och du får höra att du var deprimerad eller att du var sjuk i skallen och det var nog det bästa som kunde hända att du tog ditt liv, osv.
För så heter det alltid, brev eller inte.
Haha

Jag skrattade lite åt tanken på att skriva "Fuck you" på en lapp

Det var inte riktigt så jag tänkte från början, utan mer en fråga om huruvida det kan uppfattas som "fientligt" mot anhöriga att bara ta sitt liv utan att ens försöka förklara sig eller skriva ett avsked. Lite som att de inte borde vara förvånade att detta händer, o.s.v. Det jag undrade var om man kan skita i att ens skriva ett brev utan att denna känsla av "fientlighet" uppstår? Att man vill på något sätt visa att man älskar sina anhöriga men man ändå tar sitt liv utan att lämna något brev efter sig.
Det andra som du nämner tycker jag är väldigt intressant - nämligen hur människor ska klassa självmördare som sjuka, galna, deprimerade osv. "Han måste ha varit väldigt sjuk, väldigt olycklig", osv. Tänk om världen i sig är sjuk? Ska en människa som vägrar vara en del av denna värld automatiskt klassas som sjuk? Om man inte är troende utan mer lutar åt att saker och ting inträffat av en slump, då ter sig inte tanken på en sjuk värld som särskilt främmande. För att bli lite mer personlig har jag under hela mitt liv försökt tänka i termer av allmängiltiga sanningar, exempelvis sådant som "Det finns något gott i varje människa", "Alla människor kan finna sin egen lycka", "Livet är vad du gör det till". Jag har insett att dessa slogans bara kan vara sanna om det finns en allsmäktig kraft (kalla det för Gud) som står som garant för att det ska bli på det sättet. Dessa mysiga påståenden är alltså inget annat än magiskt tänkande. Ingenting i den här världen är heligt, minst av allt det vi håller som mest oskyldigt. Tänk Engla-mördaren, Fritzl, svältande barn i Afrika, osv. Den som armbågar sig fram och kör över andra är den som får det bästa livet, så har det alltid varit. Livet reduceras då till ett spel där man antingen är den som blir utsugen eller den som suger ut andra människor. Det är något jag helt enkelt inte vill vara en del av. Vill jag inte vara med på det tåget, springa i statusmaskineriets ekorrhjul och plikttroget göra allt som hör till att vara människa, då klassas jag som sjuk, galen, deprimerad osv.
Jag tror det handlar om att människor känner väldigt stort obehag inför tanken på att livet faktiskt är meningslöst, uppkommet enbart ur slumpens spel, en arena för människan som rovdjur med överutvecklad hjärna

Ingen vill väl kännas vid att ens relationer, upplevelser, minnen och så vidare bara är en del av ett meningslöst hamsterhjul? Då är det klart man vill stämpla alla avvikare som sjuka - ingen kan väl vilja tacka nej till den här underbara mänskliga samvaron