2011-08-14, 00:43
Medlem
PoetiskeEddans avatar
Först och främst så var jag osäker på om jag skulle placera tråden här eller i Utbildning och studier men jag testar här.

Jag funderar på att ta en KY-utbildning för att öka mina chanser att få ett jobb. Men jag vet inte så mycket om vilka som finns och vilka som det är lätt att få jobb efter och vilka som inte är det.

Jobb jag skulle ha svårt för är vissa typer av försäljare (skulle dock väldigt gärna arbeta som butiksbiträde men är inte direkt en "pusher"-typ), restaurang/cafébranschen, mycket fysiskt krävande jobb och mycket stressiga jobb.

Annars är jag öppen för det mesta, huvudsaken är att jag får ett jobb som jag kan stå ut med. Lönen har ingen betydelse.

Jag funderar lite på att bli elektriker men jag har hört att det kan vara riktigt svårt att få tag i en lärlingstjänst plus att jag inte har körkort vilket nog är en rätt stor nackdel.

Men som sagt så är jag öppen för det mesta och skulle gärna ha några förslag
Citera
2011-08-14, 00:51
Medlem
Kosmios avatar
http://www.kyutbildningar.se/Underhaall_och_driftsaekerhetsutveckling_KY_37599. htm kommer alltid att behövas och bra betalt!
Citera
2011-08-14, 00:58
Medlem
PoetiskeEddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
http://www.kyutbildningar.se/Underhaall_och_driftsaekerhetsutveckling_KY_37599. htm kommer alltid att behövas och bra betalt!
Tack för tipset! Glömde nämna att jag inte är jätteteknisk av mig men det kan kanske vara något ändå.
Citera
2011-08-14, 01:02
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Vad sägs om lokförare, klarar du deras tester så har du ett års utbildning framför dig med garanterat jobb efter detta och en frymt bra lön.
Citera
2011-08-14, 02:18
Medlem
PoetiskeEddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Vad sägs om lokförare, klarar du deras tester så har du ett års utbildning framför dig med garanterat jobb efter detta och en frymt bra lön.
Det skulle nog kunna vara något!
Citera
2011-08-14, 02:32
Medlem
PoetiskeEddans avatar
Jag funderar annars på att ta en lokalvårdsutbildning:

http://www.borago.se/lokalvardsutbildningar/pryl.htm

Skulle det öka mina chanser att få jobb som städare tror ni? I de flesta städjobbsannonser ställs det krav på flera års erfarenhet men detta kan kanske göra att jag har en chans ändå.

Inklusive certifieringen så kostar den ju dock 11 000 kronor vilket är jäkligt mycket pengar för mig och om det inte skulle leda till någonting så skulle det kännas väldigt surt.
Citera
2011-08-14, 09:12
Medlem
Ronilles avatar
Jag hade satsat på arbeten inom logistik! Ta bara en snabbkoll på annonserna på Platsbanken samt läs den senaste statistiken på arbeten på vilka arbeten som kommer att behövas så ser du att logistik och transport är att satsa på.

Lokalvårdare i all ära, men börjar du på till exempel ett hemserviceföretag eller inom kommunal verksamhet så får du ju ofta internutbildningar. Slösa inte CSN på det!
Citera
2011-08-14, 10:50
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoetiskeEddan
plus att jag inte har körkort vilket nog är en rätt stor nackdel.

Du har inga planer på att ta körkort då? hur tror du att du skall kunna få ett jobb förutom på en industri utan körkort?
Citera
2011-08-14, 11:37
Medlem
PoetiskeEddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Jag hade satsat på arbeten inom logistik! Ta bara en snabbkoll på annonserna på Platsbanken samt läs den senaste statistiken på arbeten på vilka arbeten som kommer att behövas så ser du att logistik och transport är att satsa på.
Jo kanske.
Citat:
Lokalvårdare i all ära, men börjar du på till exempel ett hemserviceföretag eller inom kommunal verksamhet så får du ju ofta internutbildningar. Slösa inte CSN på det!
Problemet är ju att få in en fot vilket inte jag kan eftersom att det alltid finns mer erfarna personer än mig som söker jobben.
Citat:
Ursprungligen postat av william123
Du har inga planer på att ta körkort då? hur tror du att du skall kunna få ett jobb förutom på en industri utan körkort?
Jo fast jag har ingen möjlighet att övningsköra privat och har inte råd med körlektioner hos en körskola. Så jag vet inte riktigt hur det skulle gå till.

Finns ju dock en hel del jobb där körkort inte är ett krav men jo det är ett stort plus.
Citera
2011-08-15, 05:16
Medlem
Mujahids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoetiskeEddan
Jag funderar annars på att ta en lokalvårdsutbildning:

http://www.borago.se/lokalvardsutbildningar/pryl.htm

Skulle det öka mina chanser att få jobb som städare tror ni? I de flesta städjobbsannonser ställs det krav på flera års erfarenhet men detta kan kanske göra att jag har en chans ändå.

Inklusive certifieringen så kostar den ju dock 11 000 kronor vilket är jäkligt mycket pengar för mig och om det inte skulle leda till någonting så skulle det kännas väldigt surt.
Finns det allstå utbildning till lokalvårdare? Då har man sett allt.
Plugga till vvs då? Rörmokare kanske är ett val till TS. Om jag har förstått dig rätt. Vill du ha korta utbildningar som leder till jobb? Hur korta? 1år 2år? Det står i rubriken att du vill ha KY-utbildningar. Hur ska du ha det? Finns ju annars väktarutbildning för 11 tusen.
Citera
2011-08-15, 08:02
Medlem
HairyMenNeedLoves avatar
Murare!

Att gå en lokalvårdare var det löjligaste jag har hört, på riktigt. Många får ju internutbildningar och så svårt är det ju inte att säga att man har erfarenhet.
Citera
2011-08-15, 13:12
Medlem
UniktFanskaps avatar
Logistik som redan nämnts. Kommer alltid vara aktuellt och branschen eftersöker utbildad folk (räcker GOTT & VÄL med KY eller YH). 2 år är de flesta. Grym bredd. Du kan jobba utifrån olika aspekter som t.ex. miljö eller ekonomi. Även en hel del IT, som t.ex. verktyg för GPS, ruttplanering, simulering och modellering. Jobba med effektivisering av transporter och logistik (både miljö och ekonomi där).
Vill du ha tips på yrkesroller så finns det bl.a. logistiker, transportledare, speditör, inköpare, miljöhandläggare/konsult, lagerchef, säljare. Dessutom en ganska välbetald bransch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in