Hejsan!
Tänkte skaffa mig en supermotard(enduro) hojj.. Blir nog en 450cc hojj
Hur gäller regler att köra upp med en sådan på uppkörningen?
Då jag kört cross tycker jag sånna är väldigt enkla att kontrollera på vägen och tror
att det skulle underlätta min uppkörning!
Jag har inte fyllt 21 ännu så ska därför inte ta tyngsta 700cc eller över
!
mvh
Brukar ju vara att supermotarder är reggade med lägre Kw än vad motorn egentligen har för att få ner försäkringspremien.. Vet däremot inte hur det blir när du nu ska ta "begränsat" kort... Tungmotorcykel måste ha minst 25Kw. Du kan säkert köra upp med den om du vill, men setill att det verkligen är ok först! Inte kul o komma till uppkörningen o inte få köra..
jag kan ingenting om sånt dära med kw osv och är helt okunnig inom supermotard! ska självklart fråga det när jag får chansen på mcskolan!
Så om de är någon som vet mera och kan bidra med sin kunskap skulle de uppskattas
Körkortsportalen säger angående uppkörning för A begränsad:
Behörighet A, (begränsad):
Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst 375 cm³ och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg.
"I Sverige finns tre behörighetsklasser av körkort för motorcykel: 1. A1 – lätt motorcykel, körkortsålder 16 år. 2. A begränsad, körkortsålder 18 år. Gäller tung motorcykel 1 enligt ovan (mellanklass). Den som har ett begränsat A-kort får automatiskt obegränsat A-kort efter två år. ( Övningskörning 17 år och 6 månader ) 3. A – alla typer av motorcyklar, körkortsålder 21 år."
Hur fungerar det om man tar A (begränsad) när man är 20 år? Behöver man vänta tills man fyller 22 år för att få köra A (obegränsad), eller omvandlas kortet automatiskt till obegränsat när man fyller 21?
"I Sverige finns tre behörighetsklasser av körkort för motorcykel: 1. A1 – lätt motorcykel, körkortsålder 16 år. 2. A begränsad, körkortsålder 18 år. Gäller tung motorcykel 1 enligt ovan (mellanklass). Den som har ett begränsat A-kort får automatiskt obegränsat A-kort efter två år. ( Övningskörning 17 år och 6 månader ) 3. A – alla typer av motorcyklar, körkortsålder 21 år."
Hur fungerar det om man tar A (begränsad) när man är 20 år? Behöver man vänta tills man fyller 22 år för att få köra A (obegränsad), eller omvandlas kortet automatiskt till obegränsat när man fyller 21?
Är ganska säker på att det funkar som så att ifall du tar A begränsad så får du välja på att vänta 2 år så blir det obegränsat eller köra upp för obegränsad när du har blivit 21.
Är ganska säker på att det funkar som så att ifall du tar A begränsad så får du välja på att vänta 2 år så blir det obegränsat eller köra upp för obegränsad när du har blivit 21.