• 2
  • 3
2012-03-11, 18:54
Medlem
birgerburgers avatar
Existerar verkligen sådana familjer annat än i fantasin och i kryddade TV3-program???

Folk älskar att gotta sig i andra olycka - därför är efterfrågan på såna här historier hög (spelar ingen roll om de är sanna eller inte)
Citera
2012-03-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Existerar verkligen sådana familjer annat än i fantasin och i kryddade TV3-program???

Folk älskar att gotta sig i andra olycka - därför är efterfrågan på såna här historier hög (spelar ingen roll om de är sanna eller inte)

Tja bläddrar man igenom tidningen Justitia så ser man att det tyvärr är alldeles för vanligt.
Citera
2012-03-12, 08:18
Medlem
Jag är en av dessa personer som lever över sina tillgångar.
Man fastnar i ett ekorrhjul och sticker huvudet i sanden. Jag har ingen utbildning men dock ett jobb som egentligen kräver hög utbildning. Ser mig själv som ganska smart och har alltid haft "koll" på våra pengar. Har alltid haft månadsbudget och aldrig ens fått en påminnelse på våra räkningar. Ändå har vi lyckats skuldsätta oss mer än jag någonsin hört talas om att någon lyckats med. Så höga skulder som vi har har man bara om man legat hos fogden ett gäng år.
Vårt problem är att vi lånat pengar i så många år att faktiskt tappat greppet om pengars värde. Och hur vi än förstår egentligen och lägger upp planer i långa excel ark så går det ändå inte helt fram. Det blir ändå utemat någon dag senare för det är ju "bara" 100kr.
Men nu är det stopp. Fler lån får vi inte och i slutet av denna månaden kommer våra skulder inte att kunna betalas.
Så alla ni med bra ekonomiskt sinne. Hur skall man verkligen fatta? Hur leva som man lär? Det är en uppriktigt ställd fråga för vi vill såklart göra rätt för oss även om skulderna nu troligen kommer hamna hos fogden.
Citera
2012-03-12, 08:38
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokelina
Jag är en av dessa personer som lever över sina tillgångar.
Man fastnar i ett ekorrhjul och sticker huvudet i sanden. Jag har ingen utbildning men dock ett jobb som egentligen kräver hög utbildning. Ser mig själv som ganska smart och har alltid haft "koll" på våra pengar. Har alltid haft månadsbudget och aldrig ens fått en påminnelse på våra räkningar. Ändå har vi lyckats skuldsätta oss mer än jag någonsin hört talas om att någon lyckats med. Så höga skulder som vi har har man bara om man legat hos fogden ett gäng år.
Vårt problem är att vi lånat pengar i så många år att faktiskt tappat greppet om pengars värde. Och hur vi än förstår egentligen och lägger upp planer i långa excel ark så går det ändå inte helt fram. Det blir ändå utemat någon dag senare för det är ju "bara" 100kr.
Men nu är det stopp. Fler lån får vi inte och i slutet av denna månaden kommer våra skulder inte att kunna betalas.
Så alla ni med bra ekonomiskt sinne. Hur skall man verkligen fatta? Hur leva som man lär? Det är en uppriktigt ställd fråga för vi vill såklart göra rätt för oss även om skulderna nu troligen kommer hamna hos fogden.

Finns bara ett alternativ när ni kommit till fogden... .skuldsanering. .se ljuset i mörket efter 5 år.. annars blir ni aldrig skuldfria.
Citera
2012-03-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Finns bara ett alternativ när ni kommit till fogden... .skuldsanering. .se ljuset i mörket efter 5 år.. annars blir ni aldrig skuldfria.

Det vet du absolut ingenting om. Det framgår inte vilken lön TS har, hur stora skulderna är eller ifall det finns någonting av värde som kan säljas för att minska problemen (t.ex. ett alldeles för dyrt hus?). Är inte speciellt snällt att bara säga till någon att ge upp innan man har koll på fakta.
Citera
2012-03-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det vet du absolut ingenting om. Det framgår inte vilken lön TS har, hur stora skulderna är eller ifall det finns någonting av värde som kan säljas för att minska problemen (t.ex. ett alldeles för dyrt hus?). Är inte speciellt snällt att bara säga till någon att ge upp innan man har koll på fakta.

Men det är väl själva kärnan i problematiken?

Människor som bara måste ha den där bilen trots att dom inte har råd?

Bara måste ha det där huset trots att det blir för kostsamt?

Vem har koll och ansvarar för DIN ekonomi?
Citera
2012-03-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Men det är väl själva kärnan i problematiken?

Människor som bara måste ha den där bilen trots att dom inte har råd?

Bara måste ha det där huset trots att det blir för kostsamt?

Vem har koll och ansvarar för DIN ekonomi?

Nu tror jag att du missuppfattade mig jag reagerade på att han gav rådet att ge upp och sätt di i en skuldsanering på 5 år. Jag menade att det är bättre att köra saneringen på egen hand ifall man nu har förköpt sig på bilar och hus som man inte har råd med. Vist man kanske har 1 mille kvar i skuld när allt är sålt men det är hanterbart ifall man har en anställning.

Ifall den sista frågan var till mig så blir mitt svar helt enkelt jag. Tycker att det är trams när man skyller på andra för sina egna brister och måste ställa mig frågan hur folk kan vara så satans viljeslösa så att det enda som krävs för att de skall ta ett par årsinkomster i lån för konsumtion är 0.5 % i räntesänkning.
Citera
2012-03-12, 21:50
Medlem
Fast finns det inte folk som klarar av krediter också?

Vi köpte en TV på avbetalning under mellandagsrean. Ett år räntefritt, och vi hade betalat in allt (ca 30 000) i Feb. Kontanterna fanns inte just då (efter en lite för stor julklappshandling på Toys'r'us) och de pengar som låg i aktier var inte riktigt läge att sälja då (eller nu heller för den delen). Så länge man vet att man inte har några problem med att betala, så förstår jag inte vad som är felet?
Nu är väl det det enda vi köpt på avbetalning, förutom ena bilen. Men ett billån är knappast ovanligt att ha. Förutom det har vi även huslån (endast bottenlån) och ett CSNlån på typ 35'

En av mina närmaste vänner har under åren skaffat sig en hel del krediter. De köpte TV på avbet, ny spis på avbet, fyrhjuling och säng. Inga av grejerna har varit några problem för dem att betala av, och de kan leva gott efter att räkningarna är betalda. Visst, de har inget direkt sparande, men skulle något oförutsett hända, så sitter de inte direkt i skiten.

Sen har jag en annan vän, som under sina första år hemifrån drog på sig flera krediter, som idag betalas av till banken. Pengar som levts upp, och inte sitter i prylar, och visst det svider, men det går. Hennes karl däremot är skuldsatt upp över öronen, nyligen kund hos kronofogden och verkar inte göra ett dyft åt sina skulder. That's low life.
Citera
2012-03-13, 06:30
Medlem
Nu när ni har eget företag så vet jag inte hur din lön är. Något som fungerar för mig är att översätta alla kostnader till arbetstid. Hur många timmar sitter jag på jobbet för att betala den här prylen? Helt plötsligt är det inte lika kul att bränna pengar. Vänta en tid med senaste teknikprylen och köp den begagnad i stället, bara halva tiden på jobbet då. Om du väntar hinner även suget lägga sig.

När det gäller sparande försök sätta av en summa varje månad så att du ser att pengarna växer. Ha ett rimligt mål med sparandet, en ny pryl, annat boende eller bara en viss summa pengar på sparkontot. Här kan det vara en ide att låsa pengarna på något konto om du utnyttjar sparandet varje månad.

Hur ser budgeten ut? Går det att skära i fasta utgifter?
Citera
2012-03-13, 09:04
Medlem
Fasta utgifter är redan nerdragna sen år tillbaka. Har bara det mest nödvändiga till lägsta kostnad.
Inkomster på ca 38000 efter skatt. Skulder ca 3,7 milj. Huset värt ca 2,2. Får inte sälja för vi har lån på huset på 3 milj.
Inte illa att ha lyckats med en sådan skuldsättning utan att ha hamnat hos fogden va?
Nä. Man har varit så in i helvetes korkad!
Citera
2012-03-13, 18:37
Medlem
tryffs avatar
Det är inte alls bara fattiga lågutbildade. Under krisen i början på 90-talet var det massa direktörer som spekulerade fel med pengar de inte hade. Och när bostadsbubblan spricker så kommer det förmodligen att vara ett medelklassproblem i första hand.
Sen ställer inte de upp i tv för de skäms, endast dumma idioter gör det, och därför tror du att partyprincessan vanita är typisk för gruppen.
Dr Åsas man sitter ju häktad för att försökt bränna ner ett hus för försäkringspengarna...den vikande bostadsmarknaden har säkert ett finger med i det spelet.
Citera
2012-03-13, 18:55
Medlem
tryffs avatar
dubbelpost
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto