Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-13, 13:10
Medlem
Hej,

Jag hade tänkt att prova att göra Baby Squid som den serveras på otaliga seafood ställen i Singapore.

Bästa urvalet av bläckfisk hittade jag på Hung Fat trading på Östra Hamngatan i Göteborg, har någon bättre tips runt Göteborg på frysta mindre squidar?

I de recept jag googlat fram är det lite olika varianter. I princip verkar man först fritera, och sedan wooka i en blanding av olja, chilisås, socker och soja tills det blir lite karamelliserat och knaprigt. Har någon här testat något liknande? Några bra tips eller kommentarer?
Citera
2011-08-13, 13:36
Medlem
Allmäna tips:

1. Skölj rackarna noggrant, små bläckfiskar har en jobbig tendens att ha sand och annat skit i sig.

2. Var noga med att torka av dem ordentligt innan du friterar. Blir oljestänk annars. vänd bläckfisken i lite vetemjöl om du vill ha dem extra friterade (paneringen hjälper även till att göra "såsen" från woken tjockare)

3. bläckfiskarna blir inte mer knapriga efter friteringen, ju längre du wokar desto soggigare och gummiaktiga blir de. Huvudsaken i woken är att låta sockret reagera med de andra smakerna och lägga sig på fiskens yta så snabbt som möjligt utan att frityr-knaprigheten försvinner.

4. Receptet kan ev. behöva lite syra beroende på vilken chilisås du använder. en liten skvätt risvinäger eller citronsaft fixar't. lite finskivad salladslök eller hackad körvel/persilja gör susen.

5. Vilka squids som är bäst för ändamålet beror på vad du gillar mest, paket med endast tentakler har större ytarea och blir därmed krispigare medan de med större kroppar blir saftigare. Man kan även skära skåror på bläckfiskens kropp för att få större yta = krispigare resultat.

6. Se till så att det inte blir för sött, feldosering av socker + sweet chili är farligt.

7. Lite finmalen vitpeppar i woken ger chilismaken mera bredd. (vanlig svartpeppar vid servering funkar såklart också).
Citera
2011-08-13, 14:17
Medlem
Tack för tipsen, skall testa detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här