Har köpt och lyssnat på New Morning från 1970. Tolv låtar på 35 minuter. Gillar tempot på albumet. Längsta låten är knappt fyra minuter och resten tydligt kortare. Han säger det som behövs med låtarna och går vidare. Inte helt olikt skivan Nashville Skyline på det viset även om de musikaliskt är rätt olika.
Har en del av hans "senare" skivor.. Street Legal, Infidels, Empire Burlesque. Skivor jag inte direkt har något emot, men kan kännas tradiga. Efter lyssnat på dessa känner jag inget sug efter mer. Det gjorde jag med New Morning!
New Morning är en hygglig mellanskiva av Zimmerman.
Lyssna på denna cover av Went To See The Gypsy, med Al Kooper från året efter. En sjujädra rockrökare (låter som en korsning mellan Spirit och Mc5), nästan så man inte tror det är samma låt.
New Morning är en hygglig mellanskiva av Zimmerman.
Lyssna på denna cover av Went To See The Gypsy, med Al Kooper från året efter. En sjujädra rockrökare (låter som en korsning mellan Spirit och Mc5), nästan så man inte tror det är samma låt.
Från samma skiva gjorde även Manfred Mann's Earth Band låten "Father of Day, Father of Night" på över nio minuter från Dylans korta spår som inte ens är två minuter. För den intresserade!
Från samma skiva gjorde även Manfred Mann's Earth Band låten "Father of Day, Father of Night" på över nio minuter från Dylans korta spår som inte ens är två minuter. För den intresserade!
Tack för tips, den covern var en ny bekantskap. Riktigt bra. Även tjusiga små partier med mellotron, minsann.
Själv tycker jag att mycket Dylan från 60-talet har legat och mognat som fina viner; det smakar oerhört bra nu
2025 att "öppna en flaska" och lyssna igenom ( t ex) Highway 61 Revisited...
Soundet är tidlöst, och låtarna oefterhärmliga! (Ännu....)
Twelve years old, they put me in a suit
Forced me to marry a prostitute
There were gold fringes on her wedding dress
That's my story, but not where it ends
She's still cute, and we're still friends
Down on the bottom, way down in Key West
Geniet Bob Dylan har sammanfattat mitt liv i sex rader.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!