• 1
  • 2
2011-08-17, 05:55
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Det är omöjligt av minst tre anledningar att veta allt.
För det första är våra hjärnor begränsade, det finns en gräns för hur mycket kunskap vi kan ta in.
För det andra så uppstår hela tiden ny kunskap i takt med att nya handlingar utförs, nya maskiner byggs, nya människor föds - kort sagt, världen rör sig ständigt.
Och för det tredje så är stora delar av vår kunskap subjektiv just därför att vi uppfattar världen subjektivt. Det är ont om objektiva sanningar.

Sen har vi ju alltid Platons grottliknelse och exempelvis Humes extrema empirism att ta hänsyn till. Oavsett om vi har kunskap om allt vi känner till, hur ska vi kunna veta ifall det finns saker vi inte känner till? Och hur ska vi vara helt säkra på att vår kunskap är sann?
Man kan göra våra hjärnor bättre.

OnT: Om vi vet allt så kommer vi välja att inte veta allt, möjligtvis med ett litet ingrepp i huvet. Eller om vi vet allt så är vi nog inte mänskliga på det sättet vi är nu, idag. Och vem vet vad för drivkrafter en sådan person har?
Citera
2011-08-18, 02:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Låt säga att människan om 10 000 år lärt sig allt om hur universum fungerar, hur vi blev till och varför folk frivilligt äter surströmming - hur skulle det då påverka oss? Vad skulle vi göra? Skulle vi tröttna på livet, skulle vi uppskatta att vi slapp lära oss mer eller skulle vi kanske leva i nåt slags Matrix-liknande system där vi kan göra allt vi vill och framställa allt vi vill ha direkt på sekunden?

Ja, vi skulle utveckla och leva i ett slags matrix, där vi begränsar vårt kunnande och vetande och placerar oss i en medeltillvaro bestående av både lycka och sorg, motgångar och medgångar, smärta och njutning. Vi skulle gå runt och förundras över allt vi ännu inte vet och funderat hur allt hade varit om vi verkligen besatt den totala kunskapen
Citera
2011-08-19, 00:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterClockwise
Du måste förklara vad du menar med "ALLT".

Okej, det var dåligt uttryckt. Det jag menade med "allt" var mer när vi forskat fram det absolut bästa av allt, när vi vet all fakta om alla ämnen och hela universum. När vi inte längre kan "törsta efter ny information" eftersom det helt enkelt inte finns mer. Det här ligger såklart jättelångt bort och antagligen är det inte ens möjligt, men om vi leker med tanken. Hur skulle människan reagera på att hela tiden misslyckas att hitta någonting nytt? När vi sett alla atomer, när vi kan bygga vad vi vill, när vi vet svaret på varför vi finns här och när vi dessutom kan lagra all denna informationen i våra egna huvuden på något vis.
Citera
2011-08-19, 21:26
Medlem
Jag antar att vi gärna ger ut oss för att vara jordklotets mest utvecklade art, den mest intellektuella och intelligenta vilket jag antar att vi till viss grad kan skryta med. Men hur komplicerade våra hjärnsystem än är så är nog resten utav världen och vad vi har namngivit livet alltför komplicerat för våra, i detta perspektiv, primitiva hjärnor för att någonsin greppa. Vi kan alltid nöja oss med teorier och tillfälliga lösningar på "livets frågeställningar" medan vi klurar ut hur allt faktiskt hänger ihop, och kanske har jag fel inställning, men att lära sig allt gör man nog inte på 10 000 år. Bland annat för att vi är i ständig utveckling och för att därför "veta" allt så måste du ha undersökt vart enda litet sandkorn under dinosauriernas tid samt var enda plåtskiva till Japans nya robotar.
Tänk dig att människorna på 1000-talet sade det samma? Med den tankenöten så känns det i alla fall uppenbart för mig att det är ett typiskt exempel på mission impossible.
Citera
2011-09-01, 00:14
Medlem
Vireks avatar
Det går väl knappt, om man verkligen menar ALLT. Sen hade det väl också blivit så att själva informationsflödet för att hämta godtycklig informationsbit hade liksom även skickat sig själv, som sen skickat sig själv i all oändligt. Så då måste man även ögonblicken känna till all meta-information kring all meta-information man vill veta.

Man kan ju också fundera på tidsperspektivet, räcker det med "allt" bara en kort mikrosekund eller skall det vara under en längre tid? Tänk dig bara informationsmängden som krävs för att veta alla atomer i hela världens positioner relativt till ditt tangentbord eller att veta allt alla andra tänker på samtidigt...
Citera
2011-09-01, 00:15
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Okej, det var dåligt uttryckt. Det jag menade med "allt" var mer när vi forskat fram det absolut bästa av allt, när vi vet all fakta om alla ämnen och hela universum. När vi inte längre kan "törsta efter ny information" eftersom det helt enkelt inte finns mer. Det här ligger såklart jättelångt bort och antagligen är det inte ens möjligt, men om vi leker med tanken. Hur skulle människan reagera på att hela tiden misslyckas att hitta någonting nytt? När vi sett alla atomer, när vi kan bygga vad vi vill, när vi vet svaret på varför vi finns här och när vi dessutom kan lagra all denna informationen i våra egna huvuden på något vis.

Då kan vi ju skapa ny information, eller menar du även med "allt" alla sannolika kombinationer av böcker, filmer, sporttävlingar och liknande?

Om man dessutom vet allt så kommer man ju veta vad som händer när man vet allt och kan lösa "problemet"
Citera
2011-09-01, 04:27
Medlem
RoaldDahls avatar
Att vi skulle kunna lära oss allt om allt och på det sättet VETA allt, är en fråga i sig.

Men när jag skulle börja läsa denna tråden så trodde jag det skulle handla om vad som skulle hända om vi på förhand visste allt som skulle hända i våra egna liv "bara". Vilka vi kommer att träffa, om vi får några barn, vilka sjukdomar vi får, vilka skulder vi kommer att ha, om vi råkar ut för någon naturkatastrof osv.

Vad skulle ni tro om det?
Att veta allt som ska ske en själv i förväg.

Citera
2011-09-02, 01:36
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Låt säga att människan om 10 000 år lärt sig allt om hur universum fungerar, hur vi blev till och varför folk frivilligt äter surströmming - hur skulle det då påverka oss? Vad skulle vi göra? Skulle vi tröttna på livet, skulle vi uppskatta att vi slapp lära oss mer eller skulle vi kanske leva i nåt slags Matrix-liknande system där vi kan göra allt vi vill och framställa allt vi vill ha direkt på sekunden?
Människan kan aldrig veta allt om universum, för det skulle hon behöva betrakta universum utifrån och det är inte möjligt.
Citera
2011-09-02, 01:37
Medlem
LuckyDays avatar
Jag hade gått och lagt mig i sängen och legat där.
Citera
2011-09-02, 09:17
Medlem
InfectedM-s avatar
Framställ drogen som finns i Limitless!

Nej men, om 10 000 år så existerar nog inte världen vi är vi van vid idag. Antingen har vi utplånat oss själva eller så har det hänt något annat.

Men en annan teori är att vi alla är redan Gudar och det vi ska göra är att ta in så mycket kunskap som möjligt om universum och sedan efter generation och generation, smartare och smartare så kommer vi nå "toppen". Där den Gud som styr över oss, ska då förinta oss och starta något nytt.
Citera
2011-09-02, 10:48
Medlem
Jag har fått känslan av att jag vet allt, och den ångesten jag får då är inte från den här planeten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in