Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Att säga att astrobiologerna som samlad grupp inriktat sig mot planeter med en stor måne tror jag inte på - de är massor av individuellt arbetande astronomer som var och en har sina egna idéer. Men framför allt så har vi inte en aning om de få planeter som upptäckts utanför vårt solsystem har månar eller inte. Vi vet i princip bara storlek, densitet och ungefärlig temperatur (vilket är vad astrobiologerna får nöja sig med än så länge).
Därmed inte sagt att man i framtiden, när man upptäckt miljontals exoplaneter, många med månar, inte kommer att fokusera på de som har stora månar när man söker intelligent liv.
Formulerade mig lite konstigt, det jag menade var att man tror att en stor måne har betydelse för liv och därigenom kan vara en sak att specifikt leta efter i sökandet efter liv.
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Visst är månen på väg bort från jorden, men det går ju väldans långsamt. Jag förstår inte varför jordens bana runt solen skulle sabbas när månen "släpper" från vår dragningskraft. Jorden kommer att vara relativt opåverkad av detta och fortsätta i samma bana (dock kommer polaxeln som sagt att wobbla mer).
Jag har ingen källa på detta, men jag har för mig att jag läst någonstans att månen kommer röra sig bort från jorden med ca tre centimeter per år på grund av någon kraft (centrifugalkraften?

) tills det uppstår någon form av jämviktsläge och gravitationen får månen att vända tillbaka mot jorden, men ännu långsammare än den tidigare avlägsnat sig. Tillsist kommer månen så nära jorden att vår gravitation sliter den i bitar och bildar någon form av ring. Detta kommer dock inte hända förrän ett antal miljarder år efter att solen brunnit ut. Känner någon igen det här, det var ett tag sen jag läste om det och jag har ingen aning om var?