• 1
  • 2
2011-08-14, 00:31
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Hm, rätta mig om jag har fel, men utövar inte jupiters gravitationskälla större påverkan på jordens stabilitet än månen?
Dvs utan måne skulle jordens rotation runt sin egen axel inte påverkas så mycket som o
Jupiter försvann

G * (m1*m2)/d^2

Jupiter befinner sig 4.2 AU bort som närmast. Den har negligerbar effekt. Solen, ex är runt 1000x tyngre och är 1 AU bort, vilket innebär 18300x större effekt.
Citera
2011-08-14, 00:50
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
G * (m1*m2)/d^2

Jupiter befinner sig 4.2 AU bort som närmast. Den har negligerbar effekt. Solen, ex är runt 1000x tyngre och är 1 AU bort, vilket innebär 18300x större effekt.
Naturligtvis. Det är jag som uttrycker mig klumpigt, jag menar naturligtvis inte att jupiters gravitationskälla är starkare än månens, och sedan citerar jag artiklar ur minnet utan att dubbelkolla dem. Det var den här artikeln jag hade i åtanke.
http://www.space.com/12574-moonless-...n-planets.html
Citera
2011-08-14, 02:53
Medlem
Vill minnas att månen faktist är på väg bort från jorden, typ några cm per år. Vilket inte är ett dugg bättre då var bana runt solen kommer sabbas när väl månen släpper från vår dragningskraft.
Citera
2011-08-14, 07:07
Medlem
Wincidis avatar
Känns ologiskt logiskt att det skulle se ut som när den delades från jorden, hihi
Citera
2011-08-14, 08:58
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Naturligtvis. Det är jag som uttrycker mig klumpigt, jag menar naturligtvis inte att jupiters gravitationskälla är starkare än månens, och sedan citerar jag artiklar ur minnet utan att dubbelkolla dem. Det var den här artikeln jag hade i åtanke.
http://www.space.com/12574-moonless-...n-planets.html

Tack för en bra länk! Den bekräftar vad jag misstänkt - att det inte bara finns ett möjligt sätt att få en relativt stabil polaxel, och att en stor måne inte alltid är bra för liv.

Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Vill minnas att månen faktist är på väg bort från jorden, typ några cm per år. Vilket inte är ett dugg bättre då var bana runt solen kommer sabbas när väl månen släpper från vår dragningskraft.

Visst är månen på väg bort från jorden, men det går ju väldans långsamt. Jag förstår inte varför jordens bana runt solen skulle sabbas när månen "släpper" från vår dragningskraft. Jorden kommer att vara relativt opåverkad av detta och fortsätta i samma bana (dock kommer polaxeln som sagt att wobbla mer).
Citera
2011-08-14, 12:26
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Att säga att astrobiologerna som samlad grupp inriktat sig mot planeter med en stor måne tror jag inte på - de är massor av individuellt arbetande astronomer som var och en har sina egna idéer. Men framför allt så har vi inte en aning om de få planeter som upptäckts utanför vårt solsystem har månar eller inte. Vi vet i princip bara storlek, densitet och ungefärlig temperatur (vilket är vad astrobiologerna får nöja sig med än så länge).

Därmed inte sagt att man i framtiden, när man upptäckt miljontals exoplaneter, många med månar, inte kommer att fokusera på de som har stora månar när man söker intelligent liv.
Formulerade mig lite konstigt, det jag menade var att man tror att en stor måne har betydelse för liv och därigenom kan vara en sak att specifikt leta efter i sökandet efter liv.

Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Visst är månen på väg bort från jorden, men det går ju väldans långsamt. Jag förstår inte varför jordens bana runt solen skulle sabbas när månen "släpper" från vår dragningskraft. Jorden kommer att vara relativt opåverkad av detta och fortsätta i samma bana (dock kommer polaxeln som sagt att wobbla mer).
Jag har ingen källa på detta, men jag har för mig att jag läst någonstans att månen kommer röra sig bort från jorden med ca tre centimeter per år på grund av någon kraft (centrifugalkraften? ) tills det uppstår någon form av jämviktsläge och gravitationen får månen att vända tillbaka mot jorden, men ännu långsammare än den tidigare avlägsnat sig. Tillsist kommer månen så nära jorden att vår gravitation sliter den i bitar och bildar någon form av ring. Detta kommer dock inte hända förrän ett antal miljarder år efter att solen brunnit ut. Känner någon igen det här, det var ett tag sen jag läste om det och jag har ingen aning om var?
Citera
2011-08-14, 15:01
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Tillsist kommer månen så nära jorden att vår gravitation sliter den i bitar och bildar någon form av ring. Detta kommer dock inte hända förrän ett antal miljarder år efter att solen brunnit ut. Känner någon igen det här, det var ett tag sen jag läste om det och jag har ingen aning om var?
Jag har faktiskt inte hört eller läst något om att månen kommer att hamna innanför Roche-gränsen. För Jorden-månensystemet är det avståndet ~10000 km. Jag tror faktiskt inte att det kan stämma.
Citera
2011-08-14, 16:28
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag har faktiskt inte hört eller läst något om att månen kommer att hamna innanför Roche-gränsen. För Jorden-månensystemet är det avståndet ~10000 km. Jag tror faktiskt inte att det kan stämma.
Jag får leta lite efter källan. Hursomhelst tror jag det skulle ta så lång tid att det är osäkert om ens universum kommer överleva så länge att det kan hända.
Citera
2011-08-14, 19:35
Medlem
L.A.s avatar
Har googlat lite och hittat några artiklar. Den text jag tänkte på var på svenska, men de här förklarar i alla fall principerna:

http://www.space.com/3373-earth-moon...integrate.html

http://astroprofspage.com/archives/648 (Beskriver dessutom varför månen just nu avlägsnar sig)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in