Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-16, 20:47
  #157
Avstängd
Såg precis att Spiunnup inte lägger ens låtar upp på Beatport men det gör Record Union.

Vilket av de skivbolag rekommenderar ni?
Citera
2014-10-03, 10:44
  #158
Medlem
Tattelangens avatar
Strunta i labels och pumpa ut låtarna i alla kanaler du kan tänka dig. Dagens skivbolag vågar bara lägga energi på koncept som redan är halvvägs där.
Citera
2014-10-22, 00:25
  #159
Medlem
En intressant fråga som jag inte tror har tagits upp tidigare vad jag kan se.

Hur går man enklast till för att få sin musik spelad av andra band, oberoende av huruvida man själv ger ut den före eller ej? Detta för att kunna håva in STIM-pengar på andra sätt än att själv framföra låten eller att ens egen inspelning framförs i t.ex. TV och radio?
Citera
2014-11-11, 18:37
  #160
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lina-v
Såg precis att Spiunnup inte lägger ens låtar upp på Beatport men det gör Record Union.

Vilket av de skivbolag rekommenderar ni?

Det är väl inga skivbolag utan distributörer?
Record Union är bra kolla även CDbaby och Tunecore
Citera
2014-11-11, 18:39
  #161
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonsko
En intressant fråga som jag inte tror har tagits upp tidigare vad jag kan se.

Hur går man enklast till för att få sin musik spelad av andra band, oberoende av huruvida man själv ger ut den före eller ej? Detta för att kunna håva in STIM-pengar på andra sätt än att själv framföra låten eller att ens egen inspelning framförs i t.ex. TV och radio?

Hur skulle det gå till?
Du kan skriva en låt till en artist som sen spelar in den och ger ut den.
För att göra det kontakta bandets/artistens skivbolag, förlag, manager eller bandet/artisten själva ifråga.
Citera
2015-09-30, 16:53
  #162
Medlem
Undrar om någon har tips på hur man bör göra om man vill ge ut egen musik på sidor som tar betalt för musiken?
__________________
Senast redigerad av Truqs 2015-09-30 kl. 16:56. Anledning: ändrade inlägget
Citera
2016-02-15, 15:21
  #163
Medlem
Snoorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truqs
Undrar om någon har tips på hur man bör göra om man vill ge ut egen musik på sidor som tar betalt för musiken?

Routenote använder jag. Helnöjd

Därifrån får du 85% av royalties (100% om du betalar en liten slant) och musiken läggs ut på Spotify, iTunes osv osv
Citera
2017-05-29, 16:25
  #164
Medlem
Då jag tidigare bara nått allmänheten med filmmusik som varit specialgjorda för olika produktioner och detta med att slå igenom inom pop/rock är en helt ny grej för mig så känner jag mig något vilsen när det gäller at nå ut med musik så jag ställer frågan här:

Har ni tips på olika ställen att bli hörd? Jag letar efter exempelvis möjlighet att bli recenserad och öht sådant som kan göra att fler hittar till en musik.

Mottager alla tips med största glädje !
Citera
2020-07-26, 19:33
  #165
Medlem
BendonSlingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebthecar
Då jag tidigare bara nått allmänheten med filmmusik som varit specialgjorda för olika produktioner och detta med att slå igenom inom pop/rock är en helt ny grej för mig så känner jag mig något vilsen när det gäller at nå ut med musik så jag ställer frågan här:

Har ni tips på olika ställen att bli hörd? Jag letar efter exempelvis möjlighet att bli recenserad och öht sådant som kan göra att fler hittar till en musik.

Mottager alla tips med största glädje !

Sent svar. Hur har det gått?

Om andra undrar samma: Finns ett antal musikbloggar och magasin, bara googla och massmejla en länk med låten! Bra kan ju vara att skicka med ett litet kit med låt, bild och biografi. Riktar man sig till rätt bloggar och har bra grejer så finns det ofta god chans att få en recension.
Citera
2020-10-06, 22:49
  #166
Medlem
När en låt är klar så kan man ju börja med att regga den på stim så slipper man bry sig om någon snor den. Efter det kan man börja sprida den på sociala medier. Man kan garanterat hitta grupper på Facebook eller nätverka på youtube eller vad man nu föredrar men man vill ju synas så helst fler än en.

Själv fick jag skivkontrakt via sociala medier men tänk på att det är en hårfin gräns mellan spam och att göra reklam. Etablera kontakter med personer som du tror kan hjälpa dig framåt, utan att köra över och helst utan vara dryg. Man kommer inte speciellt långt då.

En snygg front utåt är väl cool dessutom? Röd tråd på allt det grafiska, anpassat efter kanal, gjort på rätt sätt så ser det proffsigt ut.

Många säger att ett skivbolag är skit. Om man tycker det så har man endera valt fel skivbolag eller inte förhandlat kontraktspunkterna alls. Alla bolag har ett standard-kontrakt som de blir jätteglada om man skriver på. Det är i artistens intresse att förhandla (nästan) allt. Vissa grejer går bolaget med på och vissa inte. Om du inte har många års erfarenhet inom musikbranschen och juridik så skulle jag kontakta en jurist. Det är på riktigt värt det OM man har råd. Musikerförbundet har gratis juristhjälp om man blir medlem. Det är inte gratis heller men värt vartenda öre då varje kontrakt (utom två) jag skrivit på har granskats av en jurist därifrån. Det handlar mest om hur många år bolaget äger rättigheter till mastern till skivan etc. Har fått ner vissa grejer till rätt bra nivåer medans andra inte.

För 10-15 år sedan var jag i sitsen att bandet kändes kört men så kom ett bolag och visade intresse och vi skrev på utan någon vidare koll. I kontraktet ser vi senare att de inte behöver göra ett skit förutom att släppa en CD i 500 ex och göra reklam (för alla sina 1000 band) på Facebook. Kanske bättre än inget men inte vad man förväntade sig. Det vi inte insåg då var att vi inte var så bra. Vi trodde vi var det men det var vi inte. Lätt hänt att tycka man är jordens mittpunkt när man gjort en ny låt man gillar skarpt. Det är också något att lägga på minnet.
Citera
2024-01-16, 18:22
  #167
Medlem
L3nn4rts avatar
Lite info för den som är intresserad.

Registrera ditt verk hos Stim så snabbt som möjligt.
https://www.stim.se/sv/betalning-och...bt-som-mojligt

Så når du ut med din musik, del 1 - Planera och sätt mål.
https://www.studio.se/artikel/guide/...m%C3%A5l-r154/

Så når du ut med din musik, del 2 – Kanaler att synas i.
https://www.studio.se/artikel/guide/...-synas-i-r194/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback